Camionette 3,5 t max met aanhangwagen 2 t Mtm tachograaf ? CMR ?

baleno1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Camionette 3,5 t max met aanhangwagen 2 t Mtm tachograaf ? CMR ?

#1 , 03 dec 2017 19:22

Ik heb een lichte bestelwagen ( Mtm 3,5 t) en ik gebruik regelmatig een autoaanhangwagen ( max Mtm 2 t ) om bvb een auto aan te kopen maar ook als Depanage klanten

Heb ik een tachograaf nodig ?

Dien ik een cmr op te stellen ?

Ik heb rijbewijs BE.

Ik rij meestal hier lokaal maar soms ook verder ( bvb 150 km )

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 03 dec 2017 20:26

Volgens mij wel (dus tachograaf nodig met bijhorende verplichtingen).

Alle voertuigen of combinaties van meer dan 3.5 ton hebben een tachograaf nodig (en dus een bestuurder die houder is van een bestuurderskaart).

Er zijn wel een aantal mogelijkheden waar geen tachograaf verplicht is, de drie mogelijke "afwijkingen" waar u mee te maken zou hebben om deze vrijstelling van tachograaf te bekomen zijn volgens mij niet 100% van toepassing in uw specifieke situatie:

Ten eerste de afwijking voor deppanage voertuigen:
Voertuigen die speciaal zijn uitgerust voor reparaties en wegslepen, binnen een straal van 100 km rond hun standplaats.
Enkel een aanhangwagen aanpikken om een defect voertuig mee te vervoeren maakt uw combinatie niet "speciaal uitgerust voor reparaties/wegslepen". Deze regel is eerder van toepassing op pick-ups en lichte vrachtwagens welke specifiek met winch of hydraulische lift omgebouwd zijn om voertuigen te kunnen takelen.
Voor deze reden kan u dus geen "afwijking" voor aanvragen, plus dan nog eens de 100km regel waar u aangeeft over te gaan.

Ten tweede, het "niet commercieel vervoer van goederen":
Voertuigen of een combinatie van voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel goederenvervoer en waarvan de toegestane maximummassa niet meer dan 7,5 ton bedraagt.
Ik denk aan uw post te kunnen lezen dat het voertuig/aanhangwagen wel degelijk gebruikt wordt in een commerciële activiteit.

Ten derde, beetje voortbouwend op de "commerciële activiteit":
Voertuigen of combinaties van voertuigen met een toegestane maximummassa van niet meer dan 7,5 ton die gebruikt worden voor het vervoer van materiaal, uitrusting of machines die de bestuurder nodig heeft voor de uitoefening van zijn beroep en die enkel binnen een straal van 100 km rond de
vestigingsplaats van de onderneming worden gebruikt en op voorwaarde dat het besturen van het voertuig niet de hoofdactiviteit van de bestuurder is.
En hier kom je in conflict met het feit dat je aangeeft tot 150 km van je standplaats verwijdert te werken/rijden.

Ik denk dat aan bovenstaande duidelijk is dat moest je je activiteiten tot 100 km van je vestigingsadres kunnen beperken, dat het wel mogelijk gaat zijn zonder tachograaf te werken.
Misschien toch te overwegen om de jobs verder dan 100 km van je thuisfront op een andere manier op te lossen (onderaanneming, ...), want met tachograaf rijden heeft natuurlijk wel serieuze verplichtingen die toch extra kosten met zich meebrengen, plus een klein foutje/vergetelheid kost je onmiddellijk veel geld!
En zulke combinaties waar de weg politie al snel een vermoeden kan hebben dat iemand onrechtmatig gebruik maakt van de afwijkingen worden nogal snel aan de kant gezet voor een controle!

Bron:

http://www.goca.be/upload/documents_akc ... 811_GN.pdf

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 03 dec 2017 21:04

Hier info wanneer je geen tactgraaf nodig hebt.

http://www.goca.be/upload/documents_akc ... 811_GN.pdf
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 03 dec 2017 21:05

Hier info wanneer je geen tactgraaf nodig hebt.

http://www.goca.be/upload/documents_akc ... 811_GN.pdf
Staat hier net boven :D

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”