parkeren in de bebouwde kom

pulvan
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

parkeren in de bebouwde kom

#1 , 03 dec 2017 10:25

Beste,


Sedert jaar en dag erger ik mij aan het parkeergedrag van sommige mensen voor mijn woning. Wij wonen in een kleine gemeente waar een aantal jaren geleden een kapster begonnen is met haar zelfstandige activiteit. Vanaf dat ogenblik worden wij dagelijks geconfronteerd met geparkeerde voertuigen voor onze deur. Betrokkene zelf heeft 3 parkeerplaatsen voor haar kapperszaak en voorlopig nog 1 voor de deur op de berm, wanneer al deze plaatsen zijn ingenomen door cliënteel staan de voertuigen natuurlijk bij de buren op de berm. Nu op dit ogenblik zijn er verbouwingen bezig en staat er een unit die ingericht is als kapsalon op de voorziene parkeerplaatsen; dus die plaatsen zijn niet meer beschikbaar. De werklui die aan de verbouwingen deelnemen stallen hun voertuigen gedeeltelijk op de berm en openbare weg, de rest op de berm voor de deur wat maakt dat je steeds met 2 moet zijn om de openbare weg met de wagen op een veilige manier te kunnen bereiken. Na de verbouwingen zal de overlast alleen maar toenemen, juist omdat de verbouwingen bedoeld waren om het kapperssalon groter te maken; dus meer cliënteel, meer overlast. Mijn vraag wat kan ik hier tegen ondernemen om zowel nu al in de toekomst bij het achteruitrijden, mijn garage ligt achter mijn woning, met mijn voertuig de openbare weg op een veilige manier kan bereiken. Het is spijtig dat ik geen foto's kan toevoegen, dat zou een en ander duidelijker maken. Naar mijn bescheiden mening staat er in de wegcode, dat je overal mag parkeren ten zij anders aangeduid, maar dat je niemand mag hinderen of in gevaar brengen.
Graag jullie zienswijze en eventueel goede raad

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 dec 2017 10:48

Die werklieden zullen hoogst waarschijnlijk wel een vergunning hebben om hun werkcontainer daar te mogen zetten.
Als er geen speciale borden staat mag iedereen op reglementaire manier parkeren in de straat, en dat je moeite heeft met het op straat rijden dit is natuurlijk u probleem, mensen mogen nu éénmaal parkeren in een gewone straat, om naar de kapper te gaan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 03 dec 2017 11:45

Waar zijn parkeren en stilstaan verboden ?

Stilstaan en parkeren zijn verboden waar je anderen in gevaar brengt of hindert.
Op plaatsen die voorbehouden zijn voor andere weggebruikers :
Op het trottoir
Op de verhoogde berm (binnen de bebouwde kom)
Op het fietspad, een oversteekplaats voor fietsers en een oversteekplaats voor voetgangers (zebrapad)
Op een overweg
Op minder dan 5 meter voor een zebrapad of een oversteekplaats voor fietsers en bromfietsers. Het is de bedoeling om voetgangers en (brom)fietsers een beter zicht te geven bij het oversteken.
In een doorsteek onder een andere weg, in tunnels en onder bruggen.
Dicht bij de top van een helling en in een bocht waar de zichtafstand klein is.
Op een kruispunt : op minder dan 5 meter van het snijpunt met de rand van de dwarsrijbaan.
Bij verkeerslichten : Aan een kruispunt op minder dan 20 meter van het verkeerslicht.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /188-art23
Laatst gewijzigd door sloeberken op 03 dec 2017 11:53, 3 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 03 dec 2017 11:47

De berm is openbare weg en daar mag iedereen parkeren. Heb je problemen vraag aan de gemeente dat ze de nodige verkeersborden plaatsen

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 19 dec 2017 01:22

Zolang de voertuigen correct geparkeerd staan, en niet voor uw inrit bvb, kan u daar niets aan (laten) doen ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”