GAS boete voor tijdelijk C3 bord in Leuven

Patrick.Hombrouckx
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

GAS boete voor tijdelijk C3 bord in Leuven

#1 , 30 nov 2017 15:54

beste, ik kreeg gisteren een GAS boete in de bus voor een "overtreding" begaan in Leuven, op zondag 29 okt. Voorbijrijden van een bord C3. Ik heb op Google street view nagekeken (kom niet elke dag in Leuven...) of ik een vast bord gemist zou hebben, maar dat is niet het geval. Dit is het verhaal : Ik kom aangereden aan het Martelaerenplein (station Leuven) vanuit noordelijke richting met de intentie om de Bondgenotenlaan op te rijden, op zoek naar parking. Terwijl ik de straat inrij, zie ik een nadarafsluiting en in de verte op de Bondgenotenlaan een joekel van een kraan, die alles blokkeert. Ik neem op dit punt aan dat er op de nadar een bord C3 hing, want ik kan niet anders bedenken. De lijnen op de weg zijn allemaal volle lijnen, ik mag dus niet rechtdoor (verder dus op de Tiensevest) zonder een zware overtreding te begaan. Ik besluit van de nadar voorbij te rijden en te kijken of ik mijn auto niet kwijt geraak tussen de afsluiting en de kraan. Ik weet niet of er "uitgezonderd plaatselijk verkeer" onder de C3 stond. Ik vind geen plaats en de ingang van de betaalparking van de cinema is voorbij de kraan. Ik maak dus een 180 in de straat en rij ze uit, ik neem rechts aan het Martelaerenplein richting Tiensevest (verplichte richting).
Op de PV staat dat de vaststelling gebeurde via een ANPR camera.
Hoe kan ik te weten komen WAAR die C3 precies stond en of er een onderbord bij stond ? Mag ik vragen/eisen om de beelden te zien ?
C3 verbiedt toegang in beide richtingen aan ALLE bestuurders. Wat met de hordes fietsers die de nadar voorbij reden ? Zij hebben geen nummerplaat en zullen dus thuis geen boete krijgen op basis van beelden... is dat geen schending van het gelijkheidsbeginsel ?
Wat met de situatie zelf ? Ik ben daar geraakt zonder enige overtreding te begaan en de enige manier om er weg te geraken is over een volle lijn rijden of de nadar voorbij te gaan om te keren ...?
Graag jullie inzicht.
Alvast bedankt,
Patrick

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight
Berichten: 621

#2 , 30 nov 2017 20:54

De ANPR camera's in Leuven zijn zo opgesteld dat er normaal gezien geen fout mogelijk is. Elke situatie werd voorzien. De enige ANPR camera op die locatie staat op het Martelarenplein zelf en dit vlakbij het KBC gebouw. Normaal gezien bent u op de Bondgenotenlaan verplicht om rechtdoor te rijden en dit tot de Vital Decosterstraat of de Louis Melsenstraat.

Patrick.Hombrouckx
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 nov 2017 23:36

AH, ik begrijp uit uw reactie dat de Bondgenotenlaan enkele richting is geworden ondertussen. Dat is niet te zien op Google streetview, want die beelden zijn ouder dan het nieuwe verkeersplan van Leuven. Als ik er dus niet ingereden was, had ik er niet hoeven uit te komen als spookrijder. Maar ik kon nergens naartoe, de kraan blokkeerde alles en er waren geen zijstraten ...? En ik moest er wel inslaan ofwel over een volle lijn rijden. Bottom line is dat ik dus gedwongen was om een overtreding te maken om weg te geraken.
Zou men dit aanvaarden als verweer bij de stad Leuven ?

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 01 dec 2017 09:09

A dat ik dus gedwongen was om een overtreding te maken om weg te geraken.
?
Normaal staan er dan voorsorteerborden. Mogelijks ben je een bord C 31 voorbijgereden een 100 meter voordien.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 01 dec 2017 09:11

Eigenaardig dat dit een gas boete is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 dec 2017 12:10

Verkeersovertredingen vastgesteld met ANPR camera mogen met GAS beboet worden

Patrick.Hombrouckx
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 dec 2017 12:34

bedankt voor jullie reacties, maar ik ben eigenlijk nog niet veel wijzer. :(
Ik had graag geweten :
- of ik op de een of andere manier deze ANPR beelden kan gaan bekijken zonder dat de rechtbank er aan te pas komt
- of je wel een boete kan krijgen als je (door gebrekkige aanduiding van werken bijvoorbeeld) in een situatie terechtkomt waaruit je niet kan "ontsnappen" zonder een overtreding te begaan.
- bonuspunten : of het feit dat een boel andere bestuurders (fietsers) géén boete krijgen via ANPR beelden als argument kan gebruikt worden om een boete te weigeren

beste groeten,
Pat

BloodNight
Berichten: 621

#8 , 05 dec 2017 14:14

bedankt voor jullie reacties, maar ik ben eigenlijk nog niet veel wijzer. :(
Ik had graag geweten :
- of ik op de een of andere manier deze ANPR beelden kan gaan bekijken zonder dat de rechtbank er aan te pas komt
- of je wel een boete kan krijgen als je (door gebrekkige aanduiding van werken bijvoorbeeld) in een situatie terechtkomt waaruit je niet kan "ontsnappen" zonder een overtreding te begaan.
- bonuspunten : of het feit dat een boel andere bestuurders (fietsers) géén boete krijgen via ANPR beelden als argument kan gebruikt worden om een boete te weigeren

beste groeten,
Pat
- Het staat u vrij om aan stad Leuven de beelden op te vragen. Of ze dit geven is een andere zaak. Het nut van de beelden opvragen zie ik ook niet direct aangezien u ook op de plaats aanwezig was.
- Er is altijd een oplossing om de plaats op een correcte wijze te verlaten. Een hindernis voorbijrijden is geen probleem als men niet anders kan.
- Voor de fietsers is er geen probleem aangezien er een "uitgezonderd..." bord aanwezig is. Zelf al staat deze er niet en maken de fietsers een overtreding, ook dan is het niet toegestaan een overtreding te begaan.

Bespaar jezelf veel moeite, tijd, geld en betaal gewoon de boete...

Elke29
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 dec 2017 17:46

Beste Patrick,

Graag had ik geweten of u hiervoor het verweer hebt ingediend? Ik heb namelijk net hetzelfde voorgehad op 24 november en heb ook de boete in de bus gehad. Ik ken Leuven ook niet en kan ook niet goed zeggen waar het was dat ik niet in mocht. Ik denk niet dat het verweer veel zal uithalen maar ik wou het toch graag vragen.
Vriendelijke groeten, Elke

Erwin R
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 feb 2018 23:34

Idem hier, ook op het Martelarenplein, zonder te weten wat ik fout deed. Ik zal maar betalen zeker?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 02 feb 2018 09:05

Op het Martelarenplein mag je maar 1 richting uit en dat is de Bondgenotenlaan in. Van de andere richting komende mag je dat plein niet op. Dat is toch simpel.
Welke overtreding stond er in uw PV opgegeven?

janu
Berichten: 45

#12 , 03 feb 2018 11:48

"Ik maak dus een 180 in de straat en rij ze uit, ik neem rechts aan het Martelaerenplein richting Tiensevest (verplichte richting)."
Bondgenotenlaan richting station is verboden richting en de Martelarenplein richting tiensevest is ook verboden richting en ook richting busstation is verboden richting, De ANPR camera's staan in de Martelarenplein op de hoek met bondgenotenlaan en verder aan de KBC bank.Leuven met circulatieplan is een doolhof geworden dat d eautomobilisten voor het vertrek uitvoerig moet bestuderen.
Als een GAS-boete is kunt gij een antwoord sturen en jou visie uitleggen.
http://community.dewereldmorgen.be/blog ... e-sancties
Leuven is een zeer nalatige stad in verband met verkeer en verkeersborden.
Honderden auto's rijden nog steeds door de nieuwe borden van de circulatieplan,straten met urenbeperking voor voertuigen (alleen tussen 6-11 en 18.30-20.30) omdat de beschreven tekst moeilijk leesbaar/ onleesbaar zijn voor voertuigen aan 30km per uur.
Sinds de nieuwe aanpassing van de circulatieplan is Leuven de wereldkampioen rijden door de "verboden richting"geworden, bv.Kapucijnenvoer en Goudsbloemstraat...
Leuven is nalatig,gedoogbeleid,discriminatie in het verkeer.(er staan ANPR alleen in 2 straten) . In Leuven bestaan "belangrijke" borden die dikwijls gecontroleerd worden en andere borden die nooit gecontroleerd worden.


Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”