Steeds auto's voor garage buurman

Konan6669
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Steeds auto's voor garage buurman

#1 , 29 nov 2017 23:16

Hallo,
Ik kon geen antwoord vinden op mijn probleem dus hier gaan we...

De situatie is als volgt:
Ik heb een garage waar mijn nummerplaat op aangebracht is dus volgens de wetgeving MAG ik daar staan (ik weet dat dit geen recht is)
Mijn buurman is aannemer en zijn garage (ook met aangebrachte nummerplaat) is vlak naast de mijne.
Er woont dus niemand in dat huis waardoor deze poort altijd vrij is.
Ik werk vooral s'avonds en kom dus thuis wanneer de rest van de straat al lang gedaan heeft met werken.
Bijna elke dag staat er een wagen voor de poort van mijn buurman geparkeerd (verschillende wagens afhankelijk van wie het eerste thuis is) waardoor ik dus niet voor mijn eigen poort kan staan.
Zoals eerder gezegd weet ik dat het geen RECHT is om voor je eigen poort te parkeren maar volgens mij is het ook niet wettelijk dat men zich voor een poort plaatst van iemand anders (en bovendien steeds in de verkeerde rijrichting)
De politie wil hier niets aan doen...ze schrijven zelfs geen boete uit omdat dit in mijn gemeente geen prioriteit heeft.
Ik moet mij dus drie straten verder parkeren wat ik met veel tegenzin doe omdat er een dure muziekinstallatie in mijn wagen zit.
In mijn garage staan is geen optie omdat de huisbaas deze vol rekken gezet heeft en ik hem er niet in kwijt geraak.
Enig advies of eventuele oplossingen hiervoor aub?
Ik dacht dat de wet voor iedereen en overal in Belgie hetzelfde was?
Alvast bedankt...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12826

#2 , 29 nov 2017 23:38

Ik snap het niet helemaal, hoe hebt u hinder van iemand die voor uw buurt zijn poort geparkeerd staat?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 29 nov 2017 23:41

Dus als uw buurman voor ZIJN poort staat kun jij niet voor UW poort staan?
Dat is merkwaardig. Daaruit leid ik af dat ofwel uw poort te klein is ofwel uw auto te groot en dat u
daarom gedeeltelijk voor de poort van de buurman wil staan....
Aangezien de wet in B voor iedereen hetzelfde is mag u niet voor de poort van buurman
staan net zoals buurman niet voor uw poort mag staan. Want indien buurman voor uw poort zou staan
kunt u niet meer voor uw poort staan, enz.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Konan6669
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 nov 2017 00:57

Nee ik bedoel dat er steeds bewoners van de straat voor mijn buurman zijn poort staan wat dus niet reglementair is waardoor ik niet voor mijn poort kan staan...
Indien er voor mijn buurman zijn poort niets staat kan ik net mijn auto (reglementair) voor mijn poort zetten.
Ik weet ook wel dat mijn buurman daar mag staan...sterker nog hij staat regelmatig voor mijn poort om te laden en lossen...daar heb ik geen enkel probleem mee.

ter verduidelijking: er zit iets van een halve meter muur tussen onze beide poorten dus als er voor mijn buurman zijn poort iemand staat dan neemt die gewoonlijk die ruimte ook in...indien er aan de ander kant van mijn poort een wagen staat dan is dat gewoonlijk ook tot het randje van mijn garage zodat dus enkel de breedte van mijn poort open blijft...
Blijft de buurman zijn poort vrij (wat wettelijk zou moeten) dan heb ik dus mijn poort plus die halve meter en kan ik mij reglementair parkeren.

berenod
Berichten: 942

#5 , 30 nov 2017 05:23

Tja, daar kan jij weinig aan doen, het is niet jouw poort waar ze voor staan hé.
Je buurman zou daar eventueel iets kunnen aan doen, maar dan hangt het nog van de lokale politie af, velen zullen pas ingrijpen wanneer je in je garage geparkeerd staat en je kan niet weg doordat er iemand voor geparkeerd staat.

Meestal wordt er dus enkel getakeld "in uiterste nood en/of bij hinder aan andere weggebruikers".
Als men al een boete uitschrijft is het 55€ (eerste graad).

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 30 nov 2017 08:40

Geen juridisch antwoord , maar toch : gebruikt u die (rekken in uw..) garage?

Konan6669
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 nov 2017 08:41

Ze schrijven of takelen wel degelijk maar enkel als de eigenaar van de garage er om vraagt...
Daar ligt het probleem...het is een aannemer die het huis als magazijn gebruikt en daar hoogstens een paar keer in de week komt om te laden/lossen.
Zijn vader is eigenaar van het huis en heeft mij verzekerd dat er niemand voor zijn poort dient te staan...dat is ook de reden waarom hij zijn zoon's nummerplaat op de poort heeft gehangen.
Toch wordt deze nog steeds als vrije parkeerplaats gebruikt.
Als mijn buurman er staat heb ik pech...so be it...maar dat jan en alleman daar zomaar gaat staan zonder enige gevolgen vind ik erover gaan...Ik kan niet staan waar ik wettelijk MAG staan omdat iemand onwettelijk voor een poort staat...waar zit de logica?

Konan6669
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 nov 2017 08:43

@bosprocureur ja die worden gebruikt maar zouden eveneens makkelijk leeg gemaakt kunnen worden...

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 30 nov 2017 09:01

Maak ze dan leeg, en parkeer in uw garage.
Je kan ook aan de buurman vragen om uw eigen nummerplaat op zijn poort te mogen hangen, of een gele streep te laten schilderen op de stoep door de gemeente.

Konan6669
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 nov 2017 09:10

Mag dat zomaar mijn nr plaat op de poort ernaast? Met toestemming van de eigenaar uiteraard...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 30 nov 2017 09:22

Mag dat zomaar mijn nr plaat op de poort ernaast? Met toestemming van de eigenaar uiteraard...
Dat mag zeker.

De politie zal nooit takelen als er niemand uit de garage moet, ten hoogste een boete.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Konan6669
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#12 , 30 nov 2017 10:11

Ok dat lijkt mij een goede oplossing...zeker als ik dan mijn buurman toelaat om de zijne op mijn poort te plaatsen.
Kan hij ook ongehinderd staan wanneer hij komt laden en lossen.
Bedankt voor de feedback allemaal ;-)

P.S. De politie takelt tegenwoordig wel ongeacht of u in,uit of voor uw garage wil staan...auto voor poort= eigenaar auto opzoeken (indien inwoner v/d straat) of wegtakelen.Boete wordt sowiso geschreven.
Heb het zelf meegemaakt...

Franciscus
Berichten: 38592

#13 , 09 dec 2017 19:58

Inderdaad - u moet steeds uit of in uw garage kunnen.
Het uitrijden is voorzien via wegcode.
Dat politie niet optreed voor inrijden - wat dikwijls wordt gezegd of geschreven .. is ook vervolgbaar maar om reden van aansprakelijkheidsrecht.
Mocht er niet in de garage kunnen gereden worden ( weigering om op te treden) is de politiezone / gemeente aansprakelijk voor de kosten.
Ik heb hier echter niet direct een tekst over gevonden en de auteur van het boek (R.P) is enkele jaren geleden overleden... maar ik weet dat er rechtspraak over geweest is.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 19 dec 2017 01:59

Ah, Romain Poté ;-)

Er kan idd altijd getakeld worden bij overtreding of hinder
Of de politie het doet is wat anders.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”