Praktijk-voorbeeld i.v.m. Wet 21 juni 1985

jufo
Topic Starter
Berichten: 208

Praktijk-voorbeeld i.v.m. Wet 21 juni 1985

#1 , 29 nov 2017 22:08

21 JUNI 1985. - Wet betreffende de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen.

Art. 4.§ 1. ...... [ Hij die een productnorm betreffende voertuigen voor vervoer te land, hun onderdelen en toebehoren daar inbegrepen deze inzake veiligheid, door of uit kracht van deze wet en aangenomen in uitvoering van de communautaire wetgeving vermeld in bijlage van de Richtlijn 2008/99/EG van het Europees Parlement en van de Raad van 19 november 2008 inzake de bescherming van het milieu door middel van het strafrecht, overtreedt, wordt gestraft met een gevangenisstraf van tien dagen tot tien jaar en een geldboete van duizend euro tot zeven miljoen euro, of met een van die straffen alleen, indien die wederrechtelijke handeling of nalatigheid begaan wordt met het oogmerk het lozen, uitstoten of storten van een hoeveelheid materie in de lucht, de grond of het water te veroorzaken, waardoor de dood van of ernstige letsels aan personen, dan wel aanzienlijke schade aan de kwaliteit van lucht, grond of water of aan dieren of planten wordt of kan worden veroorzaakt....].

Ik heb een vraag over de tussen de "[ ]"ingevoegde tekst (bestaand uit 3 leden).
Ik heb hiervoor enkele woorden vetgedrukt om mijn vraag te verduidelijken

Is deze wettekst toepasbaar op bv "het opzettelijk verwijderen van een roetfilter bij voertuigen" ?
(Deze roetfilter [productnorm] houdt het o.a. fijnstof/roetdeeltjes tegen. Opzettelijk verwijderen heeft een uitstoot van schadelijke stoffen tot gevolg)

....of werd deze wet ontworpen voor een ander toepassingsgebied ? een voorbeeld ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 29 nov 2017 23:00

Wat denkt u nu zelf.
De roetfilter moet er onder staan en functioneel zijn.

jufo
Topic Starter
Berichten: 208

#3 , 29 nov 2017 23:28

akkoord, dat is mij bekend....... maar is deze wet van toepassing op zulkse inbreuken ?

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”