Negeren C2 verkeersbord

Milati
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Negeren C2 verkeersbord

#1 , 26 nov 2017 01:12

Hallo,

Ik ben net als jonge bestuurder (rijbewijs minder dan 2 jaar) tegengehouden voor het negeren van een C2 verkeersbord. Ik reed dus met andere woorden een één-richtingsstraat verkeerd in. Ik werkte uiteraard goed mee, en al de papieren waren in orde. Ik heb gezien dat 1 van de 2 agenten mijn Nummerplaat genoteerd heeft, voor de rest ben ik niet echt zeker. Hij zei wel dat de rechtbank hier niet mee zou kunnen lachen (de agent in kwestie was ook niet echt goed gezind). Aan wat kan ik mij verwachten? Zal ik voor de rechter moeten verschijnen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 26 nov 2017 09:35

Een c2 bestaat niet in België. Zal c1 of 3 zijn.
4. Wat houdt de strengere bestraffing in ?

De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen.
https://www.wegcode.be/actueel/1251-beg ... estuurders

Milati
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 nov 2017 09:51

Het zal inderdaad gaan om een C1 bord.. wel straf dat ik voor zoiets doms voor een rechter zou moeten verschijnen..

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 26 nov 2017 09:58

Ik stel voor dat, wanneer je voor de rechter komt, toch enige vorm van schuld inzicht toont.

Milati
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 nov 2017 12:44

Hoop nog altijd gewoon op een boete maar aanvaard uiteraard mijn straf

berenod
Berichten: 942

#6 , 26 nov 2017 12:46

Dit is hoegenaamd niet iets "dom", maar is extreem gevaarlijk, en daardoor een overtreding derde graad.

Dit wil zeggen, zelfs voor personen die al 20 jaar een rijbewijs hebben, voorkomen voor de politie rechtbank, een minimum boete van 30€ (te vermenigvuldigen met 8), verplichte bijdrage slachtoffer fonds (200€), en mogelijk maar niet verplicht een rijverbod van 8 dagen tot 5 jaar.

Voor u als beginnende chauffeur verplicht het minimum rijverbod, plus examen theorie of praktijk alvorens u uw rijbewijs kan terugkrijgen!

Inderdaad, best niet aan de rechter vermelden dat u een derdegraads overtreding "iets dom" vindt! In dat geval kan u zich een een veel zwaardere straf verwachten dan wat als minimum opgelegd wordt.

berenod
Berichten: 942

#7 , 26 nov 2017 12:47

Hoop nog altijd gewoon op een boete maar aanvaard uiteraard mijn straf
Onmogelijk!

Is zelfs onmogelijk voor eender welke bestuurder!

----edit---- correctie, ervaren chauffeur kan wel degelijk enkel een (dure) boete krijgen aangevuld met bijdrage slachtoffer fonds)
Laatst gewijzigd door berenod op 26 nov 2017 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.

berenod
Berichten: 942

#8 , 26 nov 2017 12:49

Ter info, met wat tegenslag (bocht in de weg waardoor een tegenligger u niet kan zien aankomen, ...) creëerde u een net even gevaarlijke situatie als iemand die aan spookrijden doet, en we hebben nog maar onlangs gezien wat resultaat dat kan hebben (E40 Aalst)

LeenW
Berichten: 12838

#9 , 26 nov 2017 12:55

Het zal inderdaad gaan om een C1 bord.. wel straf dat ik voor zoiets doms voor een rechter zou moeten verschijnen..
Zoals anderen reeds gezegd hebben, een minimum aan schuldinzicht zal u best toch proberen te tonen aan de rechter. Een enkelrichtingstraat verkeerd inrijden is gewoon gevaarlijk.

Milati
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 nov 2017 15:17

Was een klein recht wegje van nog geen 10 meter lang waar bijna nooit iemand komt... De agent in kwestie noemde het zelf iets Doms.. niet mijn woorden. Mijn excuses

Sirkii
Berichten: 5410

#11 , 26 nov 2017 16:07

Ook kleine rechte wegjes waar bijna nooit iemand komt mag je niet in als je’r niet in mag. Schuldinzicht ...

Milati
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#12 , 26 nov 2017 17:14

Logisch, ik probeer gewoon de situatie te schetsen

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 26 nov 2017 17:22

Dit zal normaal een minnelijke schikking van €16 zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Milati
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#14 , 26 nov 2017 17:28

Ik vermoed dat u 160€ bedoelt. De agent sprak nochtans over de rechtbank en nooit over een boete

Blaatpraat
Berichten: 3794

#15 , 26 nov 2017 18:24

Als het enkel deze situatie is, en geen andere overtreding, zal het wellicht enkel bij een onmiddellijke inning blijven.
Bedrag is €174.

Als u deze niet betaalt, of als er meer dan enkel deze derdegraadsovertreding gebeurd is, of als de persoon die de OI uitschrijft hier niet veel zin in heeft (geen idee of dit kan, ik weet enkel dat een OI een gunstmaatregel is en niet hoeft gegeven te worden), dan wordt het doorgeschoven van de politie naar het parket.
Deze kan ook een minnelijke schikking voorstellen (prijs zal iets hoger zijn dan de OI), of kan direct dagvaarden.
Bij MS, en je betaalt deze niet, wordt het dagvaarding.

Daar moet de rechter (normaal gezien) een boete (en nu pas spreken van boete trouwens, dit moet je betalen, bovenstaande zijn gunstregels die niet betaald hoeven te worden) van € 240 tot € 4000. Geen idee of dit inclusief de opdeciemen is, of niet. Ik mag hopen van wel.
De rest is al gezegd van wat je te wachten staat als het rechtbank wordt.

Samengevat:
Als je een OI krijgt van de politie, surf dan onmiddellijk naar de website (verkeersboeten.be) en betaal deze.
Anders kan het wel extreem zuur aflopen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”