Negeren C2 verkeersbord

berenod
Berichten: 942

Re: Negeren C2 verkeersbord

#16 , 26 nov 2017 20:39

Als het enkel deze situatie is, en geen andere overtreding, zal het wellicht enkel bij een onmiddellijke inning blijven.
Bedrag is €174.

Als u deze niet betaalt, of als er meer dan enkel deze derdegraadsovertreding gebeurd is, of als de persoon die de OI uitschrijft hier niet veel zin in heeft (geen idee of dit kan, ik weet enkel dat een OI een gunstmaatregel is en niet hoeft gegeven te worden), dan wordt het doorgeschoven van de politie naar het parket.
Deze kan ook een minnelijke schikking voorstellen (prijs zal iets hoger zijn dan de OI), of kan direct dagvaarden.
Bij MS, en je betaalt deze niet, wordt het dagvaarding.

Daar moet de rechter (normaal gezien) een boete (en nu pas spreken van boete trouwens, dit moet je betalen, bovenstaande zijn gunstregels die niet betaald hoeven te worden) van € 240 tot € 4000. Geen idee of dit inclusief de opdeciemen is, of niet. Ik mag hopen van wel.
De rest is al gezegd van wat je te wachten staat als het rechtbank wordt.

Samengevat:
Als je een OI krijgt van de politie, surf dan onmiddellijk naar de website (verkeersboeten.be) en betaal deze.
Anders kan het wel extreem zuur aflopen.
Niet helemaal correct.
Dit zou inderdaad correct zijn/waarschijnlijk verloop voor een chauffeur die langer dan twee jaar zijn rijbewijs heeft.

Vergeet niet, een onmiddellijke inning is géén minnelijke schikking!

Een onmiddellijke inning wil niet zeggen dat er niet verder vervolgd wordt (alhoewel de kans niet groot zijn dat men dit gaat doen).
Er zijn er velen die na het betalen van de onmiddellijke inning toch nog voor de politierechtbank moeten verschijnen, uiteraard zal hetgeen via de onmiddellijk schikking reeds betaald is wel in mindering gebracht worden van eventuele (hogere) boeten die worden uitgesproken.

Komt daar nog bij dat elke derdegraads overtreding door een beginnende bestuurder automatisch moet doorgestuurd worden naar de rechtbank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#17 , 26 nov 2017 23:31

Niet helemaal correct.
Dit zou inderdaad correct zijn/waarschijnlijk verloop voor een chauffeur die langer dan twee jaar zijn rijbewijs heeft.

Vergeet niet, een onmiddellijke inning is géén minnelijke schikking!

Een onmiddellijke inning wil niet zeggen dat er niet verder vervolgd wordt (alhoewel de kans niet groot zijn dat men dit gaat doen).
Er zijn er velen die na het betalen van de onmiddellijke inning toch nog voor de politierechtbank moeten verschijnen, uiteraard zal hetgeen via de onmiddellijk schikking reeds betaald is wel in mindering gebracht worden van eventuele (hogere) boeten die worden uitgesproken.

Komt daar nog bij dat elke derdegraads overtreding door een beginnende bestuurder automatisch moet doorgestuurd worden naar de rechtbank!
Ik weet dat een rechter strengere straffen moet uitspreken aangezien het een derdegraads overtreding is bij een beginnende bestuurder.
Ik ben echter niet zeker of de politie automatisch de zaak moet doorschuiven naar het parket, die op zijn beurt automatisch zou moeten dagvaarden.
Als u mij kunt zeggen in welk gedeelte van de wegcode, of in welk wetboek ik dit kan terugvinden, heb ik ook weer iets bijgeleerd.

berenod
Berichten: 942

#18 , 27 nov 2017 05:55

Volgende eens lezen:
https://www.wegcode.be/pdf/COL/COL11-2007.pdf

Dit is een omzendbrief betreffende hoe politiediensten derdegraads overtredingen van beginnende bestuurders moeten afhandelen.

Belangrijkste punten:
Wil men volledig aan de bedoeling van de
wetgever tegemoetkomen, dan zou bij richtlijn
van de procureur des konings (overeenkomstig
artikel 28ter van het Wetboek van
strafvordering) moeten voorgeschreven worden
dat voor die “ beginnende bestuurders” steeds
een proces-verbaal opgesteld moet worden (en
geen onmiddellijke inning mag voorgesteld
worden).
II. RICHTLIJNEN EN PROCEDURES
BESTEMD VOOR DE POLITIEDIENSTEN:

Voor de hierna vermelde misdrijven zal:

- steeds tot identificatie van de
bestuurder die een overtreding begaat
met een motorvoertuig moeten
overgegaan worden;
- voor de bestuurders die sinds minder
dan twee jaar houder zijn van een
Belgisch rijbewijs B en die dergelijke
overtredingen begaan met een
motorvoertuig, steeds een procesverbaal
moeten opgesteld worden met
op het voorblad de vermelding
‘beginnende bestuurder’ opdat
betrokkene zou kunnen vervolgd
worden voor de politierechtbank met
het oog op het horen uitspreken van
een verval van het recht tot sturen.
Deze richtlijnen worden uitgevaardigd
onverminderd de daartoe reeds algemeen
gegeven richtlijnen voor alle bestuurders.
Dit is dus geen "wetgeving" per se, maar wel een richtlijn naar de politiediensten over hoe het verbaliseren van beginnende bestuurders af te handelen zodat deze "volgens de bedoeling van de wetgever", dewelke in artikel 28ter van het Wetboek van strafvordering heeft besloten dat beginnende bestuurders zwaarder gestraft moeten worden.

Wat wil zeggen dat je nog steeds door de mazen van het net kan glippen wanneer je veel geluk hebt.

Als ik dus goed de eerste post van de topic starter lees en interpreteer, en de agent enkel zijn nummerplaat heeft genoteerd en niet zijn rijbewijs gegevens, dan zou hij inderdaad geluk kunnen hebben dat op dat ogenblik de agent niet de richtlijnen van bovenstaande omzendbrief gevolgd heeft!

Volgens die omzendbrief moet hij vaststellen dat het over een beginnende bestuurder gaat, en dit duidelijk op het voorblad van het PV vermelden!

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#19 , 28 nov 2017 16:29

Staat er aan de andere kant een F19 (blauw rechthoekig bord met witte pijl) ?
9.1. Verkeersbord C1. Verboden richting voor iedere bestuurder.
1° Met ieder verkeersbord C1 dat bij het begin van een wegvak met verboden richting geplaatst is, moet op het andere uiteinde een verkeersbord F19 overeenkomen, rechts in de rijrichting geplaatst.
Ik vraag me wel af of het ontbreken van de F19 het C1 bord ongeldig maakt ...

Voorbeeld situatie: als je op DEZE plaats kijkt, staat er een C1, terwijl er in de omgekeerde richting geen F19 staat. Mag je dan deze C1 voorbijrijden ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#20 , 28 nov 2017 16:47

Ik vraag me wel af of het ontbreken van de F19 het C1 bord ongeldig maakt ...

Voorbeeld situatie: als je op DEZE plaats kijkt, staat er een C1, terwijl er in de omgekeerde richting geen F19 staat. Mag je dan deze C1 voorbijrijden ?
Ik denk dat een rechter zal oordelen dat het bindend karakter van het bord C1 niet opgeheven wordt door het ontbreken van een bord F19 die u op dat moment hoogst waarschijnlijk niet kan zien.

Wat wel het geval zou kunnen zijn, is dat iemand zich zou kunnen keren in de straat en terugrijden. Je bent immers geen bord F19 voorbijgereden, en kan dus onmogelijk weten dat je je in een éénrichtingstraat bevindt. Dus de redenering "ja maar ik mocht door dat C1 bord rijden, want het bord F19 ontbrak" zou waarschijnlijk de test niet doorstaan, maar de redenering "ik mocht mij daar keren en heel de straat terugrijden" wel.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#21 , 30 nov 2017 21:59

Staat er aan de andere kant een F19 (blauw rechthoekig bord met witte pijl) ?
9.1. Verkeersbord C1. Verboden richting voor iedere bestuurder.
1° Met ieder verkeersbord C1 dat bij het begin van een wegvak met verboden richting geplaatst is, moet op het andere uiteinde een verkeersbord F19 overeenkomen, rechts in de rijrichting geplaatst.
Ik vraag me wel af of het ontbreken van de F19 het C1 bord ongeldig maakt ...

Voorbeeld situatie: als je op DEZE plaats kijkt, staat er een C1, terwijl er in de omgekeerde richting geen F19 staat. Mag je dan deze C1 voorbijrijden ?
Een F19 mag enkel geplaatst worden indien de ganse weg éénrichtingsverkeer heeft ...
Er zijn dus genoeg situaties waarin er wél een C1 staat, maar géén F19

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”