Zebrapad en (jeugdige) fietsers

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

Zebrapad en (jeugdige) fietsers

#1 , 25 nov 2017 20:49

De laatste tijd stel ik meer en meer vast dat fietsers het vertikken om het zebrapad te gebruiken met de fiets aan de hand.
Vooral in schoolomgevingen wordt dit een echte plaag.
Nu vraag ik me af wat de gangbare jurisprudentie zou zijn indien ik zo'n fietsende zebraganger uiteraard ongewild zou aanrijden ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 25 nov 2017 22:19

Het is niet verboden om te fietsen op een zebrapad.
Echter heb je dan, in tegenstelling tot een voetganger (fietser aan de hand is een voetganger) geen voorrang.

Fietser die oversteekt op een zebrapad aanrijden zal behandeld worden als iedere aanrijding waarbij de fietser geen voorrang verleende.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 26 nov 2017 10:08

Het is toch iets genuanceerder dan dat. Als bestuurder mag je een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. De overtreding die de fietser begaat geeft de automobilist nog niet het recht om die bij wijze van spreken tegen de maximumsnelheid omver te maaien voor zover de fietser een voorzienbare hindernis was.

Dus nee, fietsers hebben geen voorrang, maar de wegcode verplicht bestuurders wel om op die plaatsen de nodige voorzichtigheid aan de dag te leggen.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#4 , 26 nov 2017 11:42

hier bij ons in St-Niklaas is dat ook een echte 'plaag' geworden, zeker op en rond de grote markt, waarbij de baan er rond een voorrangsweg is.

komt er dan nog bij dat er bij 3 van de 10 oversteekplaatsen voor voetgangers er een bord D1 (verplicht rechts afslagen) staat in combinatie met een B1 bord (voorrang verlenen).

het is dan nog bij politie regelement verboden om over de markt te rijden met (brom)fiets waardoor elke bestuurder van een (brom)fiets zo al in overtreding zijn bij al rijdend naderen van 1 van de zebrapaden

heel de grote markt is trouwens zone 30, dus autobestuurders naderen de zebrapaden zo al met de nodige voorzichtigheid, toch al qua snelheid.

doch ik ervaar bijna elke keer dat (brom)fietsers soms tegen onaangepaste snelheden de zebrapaden naderen en als ik ze dan weiger door te laten de nodige schunnige tekens naar mij krijg geslingerd en de nodige verbale agressie.

als ik er dan eens op reageer dan is het standaard antwoord: "ik mag dat want ik ben een zwakke weggebruiker"

het gaat hierbij niet alleen om jeugdige (brom)fietsers . . .

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 26 nov 2017 12:00

als ik er dan eens op reageer dan is het standaard antwoord: "ik mag dat want ik ben een zwakke weggebruiker"

Waarschijnlijk bedoelde hij "..ik ben een zwakzinnige weggebruiker", want dat mag niet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#6 , 26 nov 2017 13:15

als ik er dan eens op reageer dan is het standaard antwoord: "ik mag dat want ik ben een zwakke weggebruiker"

Waarschijnlijk bedoelde hij "..ik ben een zwakzinnige weggebruiker", want dat mag niet.

awel ja, ik wou het nog beleefd houden :mrgreen:


net zoals de straat waar ik woon vlak voor de grote markt (grote peperstraat) en de straat achter het stadspark een fietsstraat is met enkele richting voor ALLE verkeer (met de nodige signalisatie) dit met de voeten word getreden met de nodige bijna aanrijdingen en eerder voornoemde handsignalen en verbale agressie ten spijt

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 26 nov 2017 16:10

Oh ja. Fieters hebben géén voorrang op zebrapaden tenzij ze afstappen doch ik ben vriendelijk en laat ze door aan schoolomgevingen etc. Heb géén zin in de trammelant van een ongeval.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 26 nov 2017 16:44

Oh ja. Fieters hebben géén voorrang op zebrapaden tenzij ze afstappen doch ik ben vriendelijk en laat ze door aan schoolomgevingen etc. Heb géén zin in de trammelant van een ongeval.
Zeker en vast. In de mate van het mogelijke zal ik me bij ons ook nooit in de binnenstad begeven op de uren dat de diverse scholen eindigen.
Het is slecht voor mijn hart.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 30 nov 2017 22:23

Het is toch iets genuanceerder dan dat. Als bestuurder mag je een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. De overtreding die de fietser begaat geeft de automobilist nog niet het recht om die bij wijze van spreken tegen de maximumsnelheid omver te maaien voor zover de fietser een voorzienbare hindernis was.

Dus nee, fietsers hebben geen voorrang, maar de wegcode verplicht bestuurders wel om op die plaatsen de nodige voorzichtigheid aan de dag te leggen.
Die fietsers zijn OOK bestuurders ...

Het oversteken van de rijbaan is een maneuver, en de fietser is dus voorrangsplichtig.

De voorrangsplicht bij een maneuver is volgens de rechtspraak nagenoeg absoluut, en wordt niet opgeheven door eventuele inbreuken van een voorzienbare bestuurder aan wie voorrang verleend diende te worden.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”