C3 onderbord "uitgezonderd bewoners"

Jerre1994
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

C3 onderbord "uitgezonderd bewoners"

#1 , 22 nov 2017 12:22

Sinds kort werd mijn straat afgesloten voor de periode van een jaar voor de bouw van een appartement. De afsluiting gebeurde door een bord C3 met als onderbord "uitgezonderd bewoners". Het doorgaand verkeer trok zich hier niks van aan, met als gevolg dat de politie een camera installeerde en 200 pv's uitschreef.

Aangezien wij een zelfstandige activiteit uitoefenen komen er wekelijks meerdere leveranciers langs, ook familie en vrienden die op bezoek komen, passeren het bord en parkeren bij ons voor de deur. Indien er een onderbord "plaatselijk verkeer" was aangebracht, was dit allemaal geen probleem:

art. 2.47 KB 1 DECEMBER 1975: "Plaatselijk verkeer" of "plaatselijke bediening" : de voertuigen van de bewoners en hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen, de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, de voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters.

Maar door het onderbord "uitgezonderd bewoners" krijgen deze personen waarschijnlijk ook een pv in de bus.

Nu heb ik eens verdere opzoekingen gedaan rond het onderbord "uitgezonderd bewoners" en ik kom dit enkel tegen in de parkeercontext (waar dat geregeld wordt via de bewonerskaart), maar nooit als uitzondering op een bord C3. Is dit onderbord wettelijk? Als bezoekers/leveranciers hiervoor voor de politierechtbank moeten komen, hebben ze dan een kans op vrijspraak?

Verder denk ik dat ik sowieso eens langs de gemeente moet passeren, zeker voor de leveranciers is dit problematisch.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 nov 2017 12:33

Ik zou sowieso eens bevragen bij de gemeente. Zoals u aanhaalt is er een perfect bruikbaar onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" met een goed onderbouwd wettelijk kader. Ik zou zelfs durven zeggen dat door het feit dat u leveranciers niet meer tot bij u zouden mogen, u als zelfstandige financiële schade zou kunnen leiden. (zoals als een winkel lange tijd niet toegankelijk is voor de klanten)

Ook stel ik me vragen bij hoe haalbaar het is om vast te stellen op zo'n inbreuk. Hoe kan je immers weten of iemand een bewoner is, aan de nummerplaat? Deze persoon kan een wagen geleend hebben van een vriend, of met een firmawagen op weg zijn... Enfin, lijkt me zeker en vast iets dat voor argumentatie vatbaar is.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 nov 2017 13:47

Deze persoon kan een wagen geleend hebben van een vriend, of met een firmawagen op weg zijn... Enfin, lijkt me zeker en vast iets dat voor argumentatie vatbaar is.
Ik denk dat je dit dan zeker kan opgeven op het antwoordformulier als u een minnelijke schikking binnen krijgt. In het geval van een bedrijfswagen kan je voor een politierechtbank vrij makkelijk aantonen dat je niet in fout was, denk ik (als je toegeeft dat jij de bestuurder van de wagen was, en je domicilieadres is in die straat, kan de rechter niet anders dan u vrijspreken).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 22 nov 2017 13:50

Wie heeft dat bord geplaatst?
Gemeente dan misschien eens verwijzen naar de regels inzake plaatsen borden.
Wat zegt de politie in uw politiezone daarvan?

Jerre1994
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 nov 2017 14:22

Bedankt voor jullie reacties! Het bevestigt wat ik vermoedde.
Wie heeft dat bord geplaatst?
Gemeente dan misschien eens verwijzen naar de regels inzake plaatsen borden.
Wat zegt de politie in uw politiezone daarvan?
De afsluiting is door de aannemer aangevraagd bij de gemeente, die heeft hierover gecommuniceerd (afgesloten uitgezonderd bewoners, fietsers en hulpdiensten). De afsluiting zelf is geplaatst door de aannemer.

Wat de politie ervan zegt? die hebben enkele keren een controle uitgevoerd en pv's opgesteld om uiteindelijk een camera te plaatsen om zo aan de lopende band te kunnen innen ;)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 01 dec 2017 00:16

De aannemer mag dan zélf niet eens in de straat inrijden ... :lol:

Er is geen enkele wettelijke beperking inzake de onderborden bij een C3 :!:

De fantasie van de lokale wegbeheerder is eigenlijk de enige beperking
En het moet in wit op blauw onderbord staan, maar verder ... alles kan !

Populair zijn de "uitgezonderd vergunningshouder" borden, waarmee men dan arbitrair vergunningen kan uitdelen aan wie men wil.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”