Maximumsnelheid na C43-bord

Lelly
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Maximumsnelheid na C43-bord

#1 , 11 nov 2017 17:20

Hallo iedereen!

Al een tijdje zit ik met een vraagje in verband met het C43-bord.
In Kortrijk heb je dus het Ei van Kortrijk, waar ik mij afvroeg welke maximumsnelheid er geldt op een bepaald stuk.
In onderstaande link vinden jullie foto's terug van de situatie, op de eerste foto staat een C43-bord met vermelding 70.
https://imgur.com/a/h3UKB
In de wegcode staat er dat een C43-bord geldig is tot de volgende kruispunt, maar in geval van een snelweg, telt de eerstvolgende oprit.
Wel nu is mijn vraag: Tot wanneer geldt de maximumsnelheid van dat bord? Op de derde foto heb ik 2 groene strepen gezet, tot waar geldt de snelheid in deze situatie? Ik kan niet echt goed opmaken of dit een oprit is of niet, want dit is hier het stuk tussen een verkeerswisselaar en een ringweg.

Met vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 11 nov 2017 17:35

De "simpele" vuistregel is: tot er een andere weg bij komt, en er dus mogelijks anders wagen bijkomen.

Op die foto is de snelheidsafwijking van 70 nog geldig op de eerste groene lijn, en niet meer op de tweede groene lijn (behoudens dat er een andere C43 staat natuurlijk).

Lelly
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 nov 2017 17:42

Er staat geen bijkomende C43.
En waar bevindt de grens dan? Net na het eerste punt (streep), tussen de 2 strepen of net voor het tweede punt?
Want de verkeerswisselaar is ook 'een snelweg' en de ring is ook een 'snelweg'. Met andere woorden, vanuit standpunt van de ring is deze weg een afrit, maar vanuit van de verkeerswisselaar is dit een oprit. Dus volgens mij stopt de beperking van de C43 aan het eerste punt?

Reclame

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#4 , 11 nov 2017 18:00

kruispunt = waar 2 wegen samen komen

1e groene streep komen er geen 2 wegen samen

2e groene streep komen 2 wegen samen = kruispunt

snelheidsbeperking telt tot 2e groene streep

Lelly
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 nov 2017 18:19

Kruispunt is toch plaats waar 2 of meerdere wegen elkaar kruisen? In dat geval kruisen de auto's toch aan het eerste punt?

Met de gedachte dat kruispunten niet tellen op de snelweg, maar enkel de opritten en niet de afritten.
Citaat van lokalepolitie.be: Een snelheidsbord is geldig tot en met het volgende kruispunt (of tot en met de volgende oprit als het om de oprit van een autosnelweg gaat), of tot elk verkeersbord C43/zonebord, of tot een ander verkeersbord dat een snelheidsbeperking inhoudt. Indien er na dit kruispunt geen nieuw snelheidsbord staat, dan is de basisregel opnieuw van toepassing.

Nu snap ik het helemaal niet meer!

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#6 , 11 nov 2017 18:25

2.9. "Kruispunt" : de plaats waar twee of meer openbare wegen samenlopen.


https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... e/100-art2

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 11 nov 2017 18:33

Een kruispunt is een plaats waar er de mogelijkheid is dat auto's die niet op de baan zaten, waar jij op zit, nu op dezelfde baan komen.
Dit kunnen meerdere banen zijn, die elkaar gewoon kruisen, maar dit kunnen ook samenvoegingen zijn (zoals een oprit, of een viaduct).

Punt 1 in je foto is een splitsing, geen samenvoeging, geen kruispunt.
Punt 2 is een samenvoeging, en bijgevolg voor de wet ook een kruispunt.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 11 nov 2017 20:11

K In dat geval kruisen de auto's toch aan het eerste punt?

!
Aan de eerste groene streep SPLITSEN de wegen zich. pas aan de 2de groene streep komt er weg bij = kruispunt
Is toch simpel, zelfs voor het kleinste kind.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 nov 2017 20:33

leren ze dit niet meer op de rijschool ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 30 nov 2017 22:52

Het ongelukkig gekozen "samenlopen" van wegen heeft totaal niets te zien met de rijrichtingen op die wegen.

Een Y-kruispunt met éénrichtingsverkeer of een kruispunt waar maar uit 1 richting verkeer op toekomt (om in de andere richtingen verder te rijden) zou nooit een kruispunt zijn in de optiek die sommigen hier volgen ...


Het gaat er om of er 2 verschillende wegen op elkaar aansluiten of niet.
IMO is dat het geval, de 2 vertakkingen van de weg gaan in totaal verschillende richtingen

Beide wegen zijn volgens de bordjes anders genummerd na de eerste groene splitsing
De éne is een A14, de andere (rechts) R8 ... dat zijn dus àndere wegen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”