Parkeren in verkeerde parkeerzone

roooshka
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Parkeren in verkeerde parkeerzone

#1 , 06 nov 2017 14:26

Hallo

Wij hebben een parkeerkaart voor de gemeente Molenbeek, maar wonen zelf net op de grens met Koekelberg en Jette. Het komt vaak voor dat we net om de hoek moeten parkeren omdat we na een half uur rond tuffen nog niets gevonden hebben in "onze" zone. Vanochtend was het weer raak en had ik een boete aan de voorruit plakken. Het is niet te doen om af en toe parking te vinden in de omgeving, en om dan schaapachtig een kilometer weg, maar nog wel in de zone te gaan parkeren zie ik ook echt niet.

Bezwaar op de boete zal denk ik niet veel uithalen, maar kunnen we de betrokken gemeenten niet vragen om een handiger parkeerbeleid?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 06 nov 2017 14:27

Vragen staat vrij.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 06 nov 2017 14:30

Als schaap is het niet verboden om dat aan meneer de wolf te vragen.
Maar wolven luisteren meestal niet naar schaapjes.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 06 nov 2017 14:30

Antwerpen intra muros is verdeeld in parkeerzones. Die zijn allemaal overlappend zodat men zelfs enkele straten verder mag / kan gaan staan in een aangrenzende zone.
Misschien een mogelijkheid om ineens de gemeenten van BX nu eindelijk te fusioneren.
Zou veel voordelen hebben.
(behalve voor de wolfjes)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 nov 2017 14:31

Wat is eigenlijk de juridische vraag? U parkeert buiten de zonde waar uw parkeerkaart geldig is en beseft dus ook dat de boete volledig terecht is. Zoals hierboven gezegd kan u aan gelijk wie, gelijk wat vragen. Of de betrokken gemeenten al dan niet op uw vraag gaan ingaan, kan niemand hier voorspellen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

roooshka
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 nov 2017 21:43

Wat is eigenlijk de juridische vraag? U parkeert buiten de zonde waar uw parkeerkaart geldig is en beseft dus ook dat de boete volledig terecht is. Zoals hierboven gezegd kan u aan gelijk wie, gelijk wat vragen. Of de betrokken gemeenten al dan niet op uw vraag gaan ingaan, kan niemand hier voorspellen...
Kan ik de gemeente ook niet verwijten dat zij niet voldoende parkeerplaatsen voor haar inwoners voorziet maar daar wel vergunningen voor verstrekt? Flauw I know, maar zou dat juridisch een poot zijn om op te staan?

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 06 nov 2017 22:08

Neen, niemand verplicht u een auto te kopen.
U kan ook een garage huren of kopen enz enz .
Er is ook geen discriminatie want iedereen wordt op dezelfde wijze behandeld.
Dan zou elke gemeente 5 miljoen parkeerplaatsen voor auto's moeten voorzien want iedereen kan op elk moment naar dezelfde plaats rijden.

roooshka
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 nov 2017 22:26

Neen, niemand verplicht u een auto te kopen.
U kan ook een garage huren of kopen enz enz .
Er is ook geen discriminatie want iedereen wordt op dezelfde wijze behandeld.
Dan zou elke gemeente 5 miljoen parkeerplaatsen voor auto's moeten voorzien want iedereen kan op elk moment naar dezelfde plaats rijden.
Ik kan geen garage huren of kopen want zoveel geld heb ik niet. Daarnaast suggereer ik ook niet dat de gemeente 5 miljoen parkeerplaatsen moet hebben, maar coulanter om zou moeten gaan met de grensgebieden.

LeenW
Berichten: 12824

#9 , 06 nov 2017 22:39

U kunt die vraag stellen aan Pascal Smet, Brussels minister voor mobiliteit.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 nov 2017 09:20

Kan ik de gemeente ook niet verwijten dat zij niet voldoende parkeerplaatsen voor haar inwoners voorziet maar daar wel vergunningen voor verstrekt? Flauw I know, maar zou dat juridisch een poot zijn om op te staan?
De gemeente levert met een bewonerskaart geen "garantie" op een parkeerplaats. Ze zorgen er enkel voor dat uw parkeerkosten beperkt blijven door u een "gunsttarief" toe te staan.

Als u een overeenkomst met de gemeente kan voorleggen waarin de gemeente u ten allen tijde minstens één vrije parkeerplaats kortbij uw woning garandeert, en dit is niet steeds het geval, zou u een punt hebben. Het is trouwens niet zo dat u geen plaats hebt binnen uw zone, als ik uw openingspost zo lees, maar dat de vrije plaatsen te ver zijn van uw voordeur naar uw goesting. Tja...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38587

#11 , 07 nov 2017 13:37

En dat zou kunnen aangepast worden met het systeem dat in Antwerpen bestaat tot X meter en dat zijn een aantal straten is er steeds een optie extra.
Maar soms toch hetzelfde probleem - wonen zelf is een woonerf met beperkt aantal plaatsen en soms staan hier tot 29 voertuigen ipv de toegelaten 6.
Er zijn drie garages in het woonerf en daar staat men dan gewoon voor. Wat nooit mag gezien de aanleg van de straat. Wijzelf ook niet gezien de aanleg.

lohabra
Berichten: 1015

#12 , 12 nov 2017 16:37

Als schaap is het niet verboden om dat aan meneer de wolf te vragen.
Maar wolven luisteren meestal niet naar schaapjes.
In volle verkiezingstijd, met genoeg schaapjes hard genoeg mekkeren .... wil een wolf in politicikleren nog wel 's overstag doen gaan.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 30 nov 2017 23:10

Rekening houdend met de absurde toestanden inzake betalend- en bewoners parkeren in BXL,

Waar men foutief bestuurders een retributie aansmeert omdat men dénkt dat ze in een foute zone staan terwijl ze juist staan;
Waar bestuurders bonnetjes halen bij een "foute" parkeermeter van een andere gemeente omdat die dichterbij of beter zichtbaar is;
Waar de vele plaatselijke keizertjes elkaar liever tegenwerken dan samenwerken;

vrees ik dat u op niet veel soelaas moet rekenen vanuit de politiek ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”