Openbare plaats of privé domein?

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Openbare plaats of privé domein?

#1 , 06 nov 2017 13:27

Vraagje omtrent deze situatie:

https://www.google.be/maps/@51.011337,3 ... 312!8i6656

Eens je de bordjes "privaat domein" gepasseerd bent, ben je dan nog op de openbare weg / openbare plaats en welke verkeersregels zijn er dan nog van kracht? Op het domein achter de bordjes zijn bijvoorbeeld ronde punten, staan borden die de snelheid regelen, zijn er fietsstraten, etc... Zijn die in principe allemaal nog geldig? Of moet je er van uitgaan dat de eigenaar van dat "privaat domein" daar eigenlijk "zijn verkeersregels" ingevoerd heeft?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 06 nov 2017 13:35

Als dat werkelijk privaat is , wat betekent dat enkel bevoegden of eigenaars toegang hebben, dan is de wegcode daar niet van toepassing.
Men kan niet beboet worden als men in zijn eigen parktuin in dronken toestand rondjes rijdt op het grasperk zittend op de grasmaaier.
Daarentegen wel als men dat op de parking van een hypermarkt zou doen, niettegenstaande dat geen openbare weg is.

Maar what is in a name? In veel gevallen zal het een feitenkwestie zijn waarover de Rechter in fine zal beslissen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 nov 2017 13:47

Daarentegen wel als men dat op de parking van een hypermarkt zou doen, niettegenstaande dat geen openbare weg is.
Daar zit het hem net. De parking van de hypermarkt is misschien geen openbare weg, maar wel een openbare plaats. De bordjes in dit geval geven aan dat het GEEN openbare plaats is, maar effectief privédomein.
Maar what is in a name? In veel gevallen zal het een feitenkwestie zijn waarover de Rechter in fine zal beslissen.
Ja, indien er iets gebeurt. Maar ik stelde de vraag eerder vanuit het standpunt: die "zone 30" die daar aangegeven staat, in hoeverre is dit afdwingbaar? Als je daar tegen 50 rijdt, kan je dan beboet worden? Ik veronderstel van niet, want het gaat immers niet over een verkeersovertreding, aangezien je je op privédomein bevindt. Idem met die bordjes "fietsstraat". In principe make je een fietser niet inhalen in een fietsstraat, maar welke waarde hebben dit soort bordjes op een privéterrein? Meer dan een aanbeveling kan dit niet zijn, in zo'n geval, zou ik denken? Als je wel een fietser voorbijsteekt, maak je dan een verkeetsovertreding? Kan de politie je hiervoor beboete, om dat moment?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 06 nov 2017 14:21

Indien de private plaats eerder een openbare plaats is dan wel.
Het is altijd mogelijk dat iemand plaat "privaat" plaatst alhoewel het een openbare plaats is.
Ik zie een "grijze zone". Voor kritieke gevallen te beoordelen door een rechter.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 nov 2017 14:25

Indien de private plaats eerder een openbare plaats is dan wel.
Misschien ter verduidelijking: héél de site daar is eigendom van de universiteit van Gent, maar er zijn tal van bedrijven gevestid (die de grond huren van de UGent, maar er zelf gebouwen opgezet hebben). Je zou het een beetje als een "wetenschappelijk industrieterrein" kunnen beschouwen. Het is UGent die de bordjes daar geplaatste heeft en eigenlijk héél de weginrichting daar beheert.
Het is altijd mogelijk dat iemand plaat "privaat" plaatst alhoewel het een openbare plaats is.
Ik zie een "grijze zone".
Politie kan geen snelheidscontroles doen in een "grijze zone" voor zover ik weet. Ofwel zijn ze bevoegd, ofwel niet. Stel dat ik concreet de vraag stel: "Kan ik een boete van de politie krijgen als ik na dat bord "privaat" 50 rijdt in plaats van 30?", wat zou dan het antwoord zijn?
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 06 nov 2017 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 06 nov 2017 14:28

Als de politie daar niet komt is het antwoord negatief.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 06 nov 2017 14:37

Op vb de parking van de M.kr. is de wegcode van toepassing.
Politie doet daar en op andere terreinen ook toezicht en stelt ook PV's zowel tegen de wegcode als inzake de wet op het verkeer.
Als daar straatnamen hangen dan zal de gemeente daar wel zeggingsmacht hebben.
Vraag eens na bij politie Gent. Lijkt me raar dat men geld zou uitgeven aan een hele boel borden en dat deze dan niet afdwingbaar zouden zijn.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 nov 2017 14:57

Als de politie daar niet komt is het antwoord negatief.
Da's geen antwoord hé. Als mijn tante... etc... Laat ik de vraag dan dummy-proef maken: "Is de politie daar bevoegd om snelheidscontroles uit te voeren"? :roll: (En het is geen schande om te zeggen: "Ik weet het eigenlijk niet.")
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 06 nov 2017 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 nov 2017 14:59

Op vb de parking van de M.kr. is de wegcode van toepassing.
Maar daar staat geen bord "privé domein", voor zover ik weet.
Als daar straatnamen hangen dan zal de gemeente daar wel zeggingsmacht hebben.
Héél de site is één enkele straatnaam.
Vraag eens na bij politie Gent.
Kan ik doen...
Lijkt me raar dat men geld zou uitgeven aan een hele boel borden en dat deze dan niet afdwingbaar zouden zijn.
Geloof me, er wordt daar wel meer geld "weggesmeten". De verkeerssituatie zoals ze daar nu is, is al enkele keren verander, met telkens andere bordjes en verkeersinrichtingen, die allemaal waarschijnlijk stukken van mensen kosten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 06 nov 2017 15:18

Als de politie daar niet komt is het antwoord negatief.
Da's geen antwoord hé. Als mijn tante... etc... Laat ik de vraag dan dummy-proef maken: "Is de politie daar bevoegd om snelheidscontroles uit te voeren"? :roll: (En het is geen schande om te zeggen: "Ik weet het eigenlijk niet.")
De politie komt niet op privé terrein om boetes uit te schrijven.
Als dat geen duidelijk antwoord is .......

Maar als ik aan begin van mijn straat een bord plaats 'private weg" dan is dat nog geen
private weg....het is een feitenkwestie zoals ik reeds schreef.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 nov 2017 15:33

Maar als ik aan begin van mijn straat een bord plaats 'private weg" dan is dat nog geen
private weg...
U mag helemaal geenborden zetten op de openbare weg. Ik ga er nog altijd van uit dat die borden daar niet illegaal staan, en dat het dus effectief privé domein is. Vraag blijft dan in hoeverre de verkeerswetgeving daar van kracht is. Als u zegt: "Politie zal daar nooit komen controleren" betekent dit dus ook dat je je daar in principe niet aan de verkeerswetgeving hoeft te houden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 06 nov 2017 17:49

Ik heb helemaal niet gezegd dat men de verkeerswetgeving niet moet respecteren als er geen politiecontrole is.
Alleszins zijn op privé terrein de voorschriften van de wegcode niet van toepassing.
Het is niet mijn schuld dat het zo is......ik heb die regels niet uitgevonden hoor.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 06 nov 2017 21:32

Ik heb helemaal niet gezegd dat men de verkeerswetgeving niet moet respecteren als er geen politiecontrole is.
Dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat op plaatsen waar de politie geen bevoegdheid heeft om te controleren, er ook geen verkeerswetgeving geld.
Alleszins zijn op privé terrein de voorschriften van de wegcode niet van toepassing.
Voila, net wat ik zeg...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”