Daar zit het hem net. De parking van de hypermarkt is misschien geen openbare weg, maar wel een openbare plaats. De bordjes in dit geval geven aan dat het GEEN openbare plaats is, maar effectief privédomein.Daarentegen wel als men dat op de parking van een hypermarkt zou doen, niettegenstaande dat geen openbare weg is.
Ja, indien er iets gebeurt. Maar ik stelde de vraag eerder vanuit het standpunt: die "zone 30" die daar aangegeven staat, in hoeverre is dit afdwingbaar? Als je daar tegen 50 rijdt, kan je dan beboet worden? Ik veronderstel van niet, want het gaat immers niet over een verkeersovertreding, aangezien je je op privédomein bevindt. Idem met die bordjes "fietsstraat". In principe make je een fietser niet inhalen in een fietsstraat, maar welke waarde hebben dit soort bordjes op een privéterrein? Meer dan een aanbeveling kan dit niet zijn, in zo'n geval, zou ik denken? Als je wel een fietser voorbijsteekt, maak je dan een verkeetsovertreding? Kan de politie je hiervoor beboete, om dat moment?Maar what is in a name? In veel gevallen zal het een feitenkwestie zijn waarover de Rechter in fine zal beslissen.
Misschien ter verduidelijking: héél de site daar is eigendom van de universiteit van Gent, maar er zijn tal van bedrijven gevestid (die de grond huren van de UGent, maar er zelf gebouwen opgezet hebben). Je zou het een beetje als een "wetenschappelijk industrieterrein" kunnen beschouwen. Het is UGent die de bordjes daar geplaatste heeft en eigenlijk héél de weginrichting daar beheert.Indien de private plaats eerder een openbare plaats is dan wel.
Politie kan geen snelheidscontroles doen in een "grijze zone" voor zover ik weet. Ofwel zijn ze bevoegd, ofwel niet. Stel dat ik concreet de vraag stel: "Kan ik een boete van de politie krijgen als ik na dat bord "privaat" 50 rijdt in plaats van 30?", wat zou dan het antwoord zijn?Het is altijd mogelijk dat iemand plaat "privaat" plaatst alhoewel het een openbare plaats is.
Ik zie een "grijze zone".
Da's geen antwoord hé. Als mijn tante... etc... Laat ik de vraag dan dummy-proef maken: "Is de politie daar bevoegd om snelheidscontroles uit te voeren"? (En het is geen schande om te zeggen: "Ik weet het eigenlijk niet.")Als de politie daar niet komt is het antwoord negatief.
Maar daar staat geen bord "privé domein", voor zover ik weet.Op vb de parking van de M.kr. is de wegcode van toepassing.
Héél de site is één enkele straatnaam.Als daar straatnamen hangen dan zal de gemeente daar wel zeggingsmacht hebben.
Kan ik doen...Vraag eens na bij politie Gent.
Geloof me, er wordt daar wel meer geld "weggesmeten". De verkeerssituatie zoals ze daar nu is, is al enkele keren verander, met telkens andere bordjes en verkeersinrichtingen, die allemaal waarschijnlijk stukken van mensen kosten...Lijkt me raar dat men geld zou uitgeven aan een hele boel borden en dat deze dan niet afdwingbaar zouden zijn.
De politie komt niet op privé terrein om boetes uit te schrijven.Da's geen antwoord hé. Als mijn tante... etc... Laat ik de vraag dan dummy-proef maken: "Is de politie daar bevoegd om snelheidscontroles uit te voeren"? (En het is geen schande om te zeggen: "Ik weet het eigenlijk niet.")Als de politie daar niet komt is het antwoord negatief.
U mag helemaal geenborden zetten op de openbare weg. Ik ga er nog altijd van uit dat die borden daar niet illegaal staan, en dat het dus effectief privé domein is. Vraag blijft dan in hoeverre de verkeerswetgeving daar van kracht is. Als u zegt: "Politie zal daar nooit komen controleren" betekent dit dus ook dat je je daar in principe niet aan de verkeerswetgeving hoeft te houden.Maar als ik aan begin van mijn straat een bord plaats 'private weg" dan is dat nog geen
private weg...
Dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat op plaatsen waar de politie geen bevoegdheid heeft om te controleren, er ook geen verkeerswetgeving geld.Ik heb helemaal niet gezegd dat men de verkeerswetgeving niet moet respecteren als er geen politiecontrole is.
Voila, net wat ik zeg...Alleszins zijn op privé terrein de voorschriften van de wegcode niet van toepassing.