Voorstel: "vrijwillige" cursus na snelheidsovertreding

Johnny69
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Voorstel: "vrijwillige" cursus na snelheidsovertreding

#1 , 01 nov 2017 20:50

Beste,

Ik heb een voorstel gekregen om een cursus te volgen naar aanleiding van een snelheidsovertreding.
Ben erg benieuwd naar welke strafmaat is bepaald door de politierechter in gelijkaardige situaties.

Mvg,

Jan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 02 nov 2017 13:39

Géén idee. Hangt van de rechter af en van de overtreding. Snelheidsovertreding kan 125 zijn op de snelweg of 320 in een schoolomgeving. Het tweede wordt zwaarder bestraft.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

rudi_c
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 nov 2017 15:17

129 km per uur vastgesteld (gecorrigeerd naar 121,5 km per uur) tijdens werken op de E40 waar een snelheidsbeperking gold van 70 km/u
Van het BIVV een uitnodiging voor de cursus gekregen. 390 €.
In de cursus werd al meegedeeld dat het volgen ervan door de rechter gunstig zou beoordeeld worden (zonder garantie).

In het latere vonnis staat letterlijk : bij het bepalen van de strafmaat werd er rekening gehouden met het feit dat de beklaagde de cursus snelheid georganiseerd door het BIVV heeft gevolgd".
Resultaat : 150 € met 3 jaar uitstel. (Geen rijverbod)

Rechter Stinckens te Leuven.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3791

#4 , 05 nov 2017 22:38

Voor een snelheid van ruim 50km/h te snel, lijkt dit mij héél schappelijk.
De rechter heeft er dus inderdaad rekening mee gehouden, me dunkt.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 05 nov 2017 23:36

Normaal had dat bij staande houding een OIRB geweest zonder meer.
Dus u bent er idd goed vanaf gekomen.
Opgelet nu zeker drie jaar geen soortgelijke zaken uithalen want dan wordt het uitstel effectief.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 01 dec 2017 00:48

Stinckens is blijkbaar zo naiëf ...

Dit is méér dan schappelijk en een uitholling van de bestraffing door het afkopen via een cursus die naar verwachting weinig verandert in het gedrag
400€ is uiteindelijk maar 50€ + opdeciemen

Doen dus !

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”