Deurwaarderskosten bij boete

ray
Topic Starter
Berichten: 57

Deurwaarderskosten bij boete

#1 , 30 okt 2017 23:30

Beste,

Ik heb in mei een overtreding begaan en werd verbaliseerd door De Lijn. De boete betwist ik niet en ben dus ook bereid om die probleemloos te betalen.

In mei werd er klaarblijkelijk een aangetekend schrijven gedaan naar mij met het bedrag en rekeningnummer waarop ik de boete kon storten. Ik heb echter de melding nooit in mijn bezit gehad. Misschien is die verdwenen onder het reclamedrukwerk, ik weet het niet. Ik ben daardoor dat aangetekend schrijven nooit gaan halen en dat werd bijgevolg teruggestuurd naar De Lijn.

6 maanden later krijg ik plots een nieuw aangetekend schrijven van de gerechtsdeurwaarder waar ze mij 80 euro extra kosten aanrekenen. Kan dit zomaar? Aangezien zij weten dat ik geen weet heb van bedrag en rekeningnummer van de boete, is dat hun taak dan niet om mij op een andere manier die zaken te laten weten?

Als ik niks heb ontvangen, kan ik niks betalen...?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 30 okt 2017 23:54

Juridisch gezien hebt u de aangetekende zending ontvangen op de dag van de aanbieding.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

ray
Topic Starter
Berichten: 57

#3 , 31 okt 2017 07:23

maar als ik geen weet heb van een betaling, kan ik niks betalen natuurlijk... daar gaat het mij vooral om. De deurwaardersbrief is het eerste dat ik heb ontvangen over de boete met die extra nalatigheidskosten. Terwijl ik totaal niet nalatig was.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 okt 2017 08:12

U bent verantwoordelijk voor je post die eventueel tussen de reclame zit, de AS is aangeboden je was niet thuis dit is ook het probleem niet van de lijn, je bent in fout.
De volgende stap als je niet betaal zal een pak meer zijn van de deurwaarder als die komt mag je op 160 a 200 euro extra rekenen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 31 okt 2017 09:28

Uw enige argumentatie hier kan zijn dat de brief nooit verstuurd is, maar als De Lijn een bevestiging van de aangetekende zending heeft, sta je nergens. Ik zou dan ook gewoon betalen.

ray
Topic Starter
Berichten: 57

#6 , 31 okt 2017 09:47

Zijn zij dan niet verantwoordelijk om de betaal info door te geven? Ik kan toch niet rieken waar en hoeveel ik moet betalen?

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 31 okt 2017 09:57

Zijn zij dan niet verantwoordelijk om de betaal info door te geven? Ik kan toch niet rieken waar en hoeveel ik moet betalen?
U zegt zelf in uw eerste post "In mei werd er klaarblijkelijk een aangetekend schrijven gedaan naar mij met het bedrag en rekeningnummer waarop ik de boete kon storten."

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 okt 2017 09:59

Bij een A.S word geacht dat de geadresseerde de inhoud kent ook al word ze niet afgehaald, je kan even bellen of maillen naar de lijn, maar of het iets zal uithalen ???

Als de lijn 100 A.S verstuurt dan krijgen zij 75 verhaaltjes om niet te moeten betalen, en het is toch de lijn zijn schuld niet dat u in overtreding was en niet thuis was voor de post bode, de lijn heeft de deurwaarder moeten betalen en zij willen dit geld ook terug.

Maar het sta je natuurlijk vrij om niet te betalen, maar dan zal de deurwaarder nog eens langs komen en dan zal het wel een serieuze rekening zijn !

Je kan ook eens tot bij de post gaan vragen of zij een kaart gestoken hebben, dit staat bij hun genoteerd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 31 okt 2017 10:01

Zijn zij dan niet verantwoordelijk om de betaal info door te geven? Ik kan toch niet rieken waar en hoeveel ik moet betalen?
Dat hebben ze blijkbaar gedaan met dat aangetekend schrijven. Als het volgens het traceringsnummer is aangeboden en u heeft het, al dan niet gewild, niet heeft opgehaald, dan bent u sowieso de pineut, zelfs als de post in de fout zou zijn gegaan.
"sowieso" schrijf je zo.

ray
Topic Starter
Berichten: 57

#10 , 31 okt 2017 14:37

Komt er gewoon op neer, dat een aangetekend schrijven wordt gezien als dat ik de boete en info wel heb ontvangen, ook al heb ik het in de praktijk niet eens gezien. In het juridisch recht lijkt mij dat er veel wordt geredeneerd als: 'er wordt vanuitgegaan dat....'

Ik vind dat het tegenspreekt met de praktijk: in de praktijk had ik geen weet van de boete, maar juridisch gezien dan weer wel. Dat klopt toch echt niet.

Franciscus
Berichten: 38596

#11 , 31 okt 2017 16:03

Daarvoor dienen nu net een aangetekende schrijven.
Wordt aangeboden bij afwezigheid een bericht in uw bus.
Indien u uw bus niet opent of weg bent of wat dan ook dan nog zal de rechtbank het feit dat de AS verzonden is als wettelijk beschouwen.

U krijgt een gewone boete en deze wordt verzonden binnen de wettelijke termijn. Deze wordt zelfs niet aangetekend verzonden. Brief komt pas maand daarna aan ...dan is het ook wettelijk in orde.

U wordt uitgenodigd voor de rechtbank te verschijnen ...u ziet niet dat de gerechtsbrief tussen uw reclame zat ... ik denk niet dat rechter daar mee zal rekening houden. Want als u hem niet ontvangt ( doet niet open dan wordt de brief bezorgd aan de politiecommissaris van uw zone - dan zal een wijkinspecteur nog eens langskomen met een uitnodiging en dat zal het dan zijn).
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... QC--qG33Cd

PS uw belastingbrief komt toch ook niet aangetekend?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 31 okt 2017 16:29

'er wordt vanuitgegaan dat....'

.
.........iedere Belg regelmatig zijn brievenbus leegmaakt, en inhoud dan niet zomaar wegwerpt bij het oud papier.

L Sanchez
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#13 , 31 okt 2017 20:06

.........iedere Belg regelmatig zijn brievenbus leegmaakt, en inhoud dan niet zomaar wegwerpt bij het oud papier.
Hola, hier wordt nog al snel naar de topicstarter gewezen. Hoewel het inderdaad mogelijk is dat hij te onvoorzichtig zijn reclame heeft weggegooid... ik heb zelf recent geen enkel bericht gehad over een aangetekende zending - de postbode had toen niks in de bus gestoken. (Op de tracking die ik achteraf van de zender doorkreeg stond thans wel "boodschap achtergelaten".)

Aangezien dat ik wist dat ik een brief ging ontvangen heb ik - net voot ze hem zouden terugsturen - mijn brief nog kunnen vinden op het postkantoor. Maar als je niet op voorhand weet dat je op dat moment een brief mag verwachten, wat dan? Ze bieden hem maar één keer aan, met dus één mogelijk bericht in de bus, en ze houden hem nog geen twee weken bij.
Als je tijdens die twee weken geen eureka-moment hebt, is 't juridisch gezien 100% jouw schuld. Mooi.

Incompetentie of luiheid van de postbode (tenslotte nog steeds min of meer een overheidsbedrijf, niet?) is hier ook goed mogelijk.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 31 okt 2017 20:12

Als je tijdens die twee weken geen eureka-moment hebt, is 't juridisch gezien 100% jouw schuld. Mooi.

Incompetentie of luiheid van de postbode (tenslotte nog steeds min of meer een overheidsbedrijf, niet?) is hier ook goed mogelijk

.
Eer je een AS ontvangt krijg je altijd eerst een gewone zending met je boete, je krijg pa een AS wanneer je deze boete niet heeft betaald.

Dus dan ga je twee maal je brief niet gekregen hebben
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sianna
Berichten: 156

#15 , 31 okt 2017 21:09

Je kan steeds het bewijs van verzending opvragen bij de lijn: altijd nakijken of daar wel het correcte adres op staat...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”