Herkennen van privé domein of openbare berm

Pros_
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Herkennen van privé domein of openbare berm

#1 , 30 okt 2017 16:27

Hallo,

Ik heb een vraagje: hoe kan je het verschil zien tussen een openbare- of privé-parking als deze rechtstreeks toegang heeft op de openbare weg, en ingericht is als verhoogde berm?
Er zijn geen borden die aanduiden dat het een privé domein is en er is een haag + voetpad tussen "het terrein" en de achterliggende gebouwen.

Voor zover mijn kennis reikt is dit dus gewoon openbaar domein en mag hier op geparkeerd worden.
Is dit een correcte veronderstelling?

Iets specifieker, het gaat om dit terrein: https://goo.gl/maps/4QSjenHQQ7k

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 30 okt 2017 16:44

Voor mij lijkt dit toch privéterein, voor zover ik weet plaatst een bedrijf zijn identiteitspancarte (in dit geval zelfs een erg grote) op eigen terrein en niet op de openbare weg.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 30 okt 2017 21:29

Rooilijn is zijkant voetpad. Ik weet geen plaatsen waar openbare parkeerplaatsen vereisen dat je plaats per plaats over het voetpad moet rijden want dat zou zeer voetganger- of fietsonvriendelijk zijn.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 30 okt 2017 22:49

Eens bij ruimtelijke ordening of politie LPA - afdeling Zuid vragen die hebben ook de officiële schetsen.
Wijkinspecteur en of kwartierinspecteur kunnen dat ook weten. Op andere plaatsen in de straat staan er verkeersborden op de berm.
Het is niet de eerste en zal ook niet de laatste maal zijn dat privaat plots publiek domein usurpeert in Antwerpen.

Pros_
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 nov 2017 14:25

Bedankt voor jullie reacties allemaal, maar jullie antwoorden maken net duidelijk waar mijn initiële vraag over gaat: is er een duidelijke manier om onderscheid te maken tussen privé- en openbaar terrein?
Jullie antwoorden gaan van veronderstellingen tot opzoekingen in het kadaster, maar het eerste is niet bepaald eenduidig te noemen en het laatste is niet echt praktisch haalbaar bij iedere keer je wilt gaan parkeren.

Want beide veronderstellingen zijn niet bepaald waterdicht: in meerdere industrieparken staan pancartes aan de straatkant, maar daarom niet per sé op het terrein het het achterliggende bedrijf.
Vriendelijkheid voor de zwakke weggebruiker is in deze straat is ook duidelijk maar een nagedachte dus dat kan moeilijk als nuttige maatstaf dienen (check maar eens waar dit zogezegd voetpad begint en eindigt). Sowieso ook niet echt duidelijk als regel me dunkt.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 03 nov 2017 15:07

Op sommige plaatsen niet en andere wel.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 01 dec 2017 00:51

Rooilijn is zijkant voetpad. Ik weet geen plaatsen waar openbare parkeerplaatsen vereisen dat je plaats per plaats over het voetpad moet rijden want dat zou zeer voetganger- of fietsonvriendelijk zijn.
Daar zijn er genoeg van.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 01 dec 2017 00:56

Bedankt voor jullie reacties allemaal, maar jullie antwoorden maken net duidelijk waar mijn initiële vraag over gaat: is er een duidelijke manier om onderscheid te maken tussen privé- en openbaar terrein?
Heel simpel : neen ...

De oorzaak is simpel: de openbare weg is nergens in de wetgeving gedefinieerd ...

Volg je de rechtspraak, dan is een parking zonder toegangscontrole en toegangsbeperking, gewoon openbare weg én geldt de wegcode er.
Ook al gaat het om privaat eigendom.
Zelfs betalende parkings worden tot de openbare weg gerekend.

DWZ dat je op in een bebouwde kom op een verhoogde parking voor de bakker of andere winkel bvb niet zou mogen parkeren ...


Uiteindelijk beslist de rechter.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”