Voorbehouden rijstrook

Quaestor
Topic Starter
Berichten: 2

Voorbehouden rijstrook

#1 , 11 feb 2008 16:58

Onlangs werd ik (met de wagen) tegengehouden door een politieagent omdat ik linksaf sloeg op een tweevaksbaan via een 20 meter lange rijstrook die enkel toegankelijk was voor bussen. Ik kwam echter net voordien die tweevaksbaan opgereden vanuit een zijstraat, die zich reeds 10 meter voorbij het begin van die rijstrook bevond (en dus 10 meter voor het einde ervan, waar ik stond te wachten om in te voegen). Ik kon het bord, dat aangaf dat het enkel voor bussen was en in het begin van die rijstrook stond, dus niet zien.

Was ik hier dan in fout?

Alvast bedankt voor de info!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
IrisS
Berichten: 102

#2 , 11 feb 2008 17:41

Je bent in fout, maar maakt wel een goede kans op schulduitsluiting als je dwaling inroept selon moi...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 feb 2008 17:41

Art. 72.5.
"Op een rijbaan met het verkeersbord F 17, is de rijstrook die afgebakend is met brede onderbroken strepen en waarin het woord " BUS " is aangebracht, voorbehouden aan voertuigen van geregelde openbare diensten voor gemeenschappelijk vervoer en aan voertuigen bestemd
voor het ophalen van leerlingen.
Het woord " BUS " en het verkeersbord F 17 worden herhaald na ieder kruispunt."

Het verkeersbord moet dus ook na het kruispunt staan waar u die weg opreed.

Een gelijkaardige bepaling: "Het verkeersbord F18 wordt herhaald na ieder kruispunt."

Voor F17 geldt: "De andere voertuigen mogen hierin slechts rijden om van richting te veranderen."

Voor F18 geldt: "De andere voertuigen mogen een bedding slechts dwarsen op een kruispunt of om een aanpalend eigendom te verlaten of te bereiken. Zij mogen er slechts gebruik van maken om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden."

Het verschil tussen die borden zie je hier:
http://www.wegcode.be/forum/index.php/topic,4235.0.html

scorpioen

Reclame

IrisS
Berichten: 102

#4 , 11 feb 2008 17:44

Juist, mijn antwoord geldt natuurlijk alleen als je geen bord of aanwijzing kon zien. Anders is er geen sprake van dwaling.

Quaestor
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 11 feb 2008 18:23

Ik ben nog eens gaan kijken: op de grond zijn geen aanwijzingen te zien (enkel de pijl naar links, geen "bus"). Voor de rijstrook staat er ook geen bord F17 of F18, maar een bord F19 (verplicht rechtdoor), met links de woorden "behalve voor bussen van de lijn" (of iets dergelijks). Alleszins bedankt voor de info.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#6 , 11 feb 2008 20:35

als die busbaan aan de linkse kant is en je wil links afdraaien, dan mag je die gebruiken
72.5. Op een rijbaan met het verkeersbord F17, is de rijstrook die afgebakend is met brede onderbroken strepen en waarin het woord "BUS" is aangebracht, voorbehouden aan voertuigen van geregelde openbare diensten voor gemeenschappelijk vervoer en aan voertuigen bestemd voor het ophalen van leerlingen.
Het woord "BUS" en het verkeersbord F17 worden herhaald na ieder kruispunt.

De andere voertuigen mogen hierin slechts rijden om van richting te veranderen
.
de beperking is wel dat je aan het eerstvolgende kruispunt afdraait
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”