Strafblad

Mieke.M
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Strafblad

#1 , 24 okt 2017 00:49

Beste

In augustus 2014 werd ik aangehouden wegens dronken sturen. Ik was toen 24 jaar en had al 9 jaar mijn rijbewijs, zonder enige inbreuken.
Strafblad in juli 2015 luidt als volgt:
- positieve ademtest
- Dronken sturen
- Verkeer
Boete van 200 euro (x 6), 250 euro slachtofferfonds, administratieve kosten en gerechterlijke kosten, medisch en psychologisch onderzoek. Alles betaald en in orde verklaard tijdens de kosten.
Uiteraard is het niet makkelijk om te solliciteren met een strafblad. Vanaf wanneer kan ik een aanvraag tot eerherstel doen en hoe loopt deze procedure?

Alvast bedankt.

Mieke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mieke.M
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 okt 2017 00:52

*** In orde verklaard tijdens de testen.

Daarbij toevoegende dat ik sindsdien geen enkele zware verkeersinbreuk meer heb gedaan, buiten eens 1 km te snel gereden waar het niet was toegelaten.

Met dank.

Mieke.M

Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 okt 2017 08:19

Interessante lectuur : https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... afregister

Ter verduidelijking, in uw geval, mits dit uw enigste veroordeling is, zal de proefperiode 3 jaar bedragen. Ik denk (belangrijk woord hier) dat deze begint te lopen vanaf de uitspraak door de rechter, niet vanaf de datum van het feit. Dit betekent dus dat u ten vroegste in juli 2018 een eerherstel zal kunnen aanvragen. (Indien ik mis ben en het datum feit is, kan u nu al de aanvraag doen)

Reclame

aceke
Berichten: 138

#4 , 24 okt 2017 08:30

24jaar en 9 jaar rijbewijs?
Heb je die behaald op u 15de?

Mieke.M
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 okt 2017 19:28

Bedankt voor de informatie!


Oei, inderdaad een blunder langs mijn kant :) Kben nu 27 jaar en kheb al 9 jaar mijn rijbewijs, vandaar mijn misrekening :)

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 24 okt 2017 20:24

Dit is een correctionele bestraffing dus geen uitwissing.
U zal herstel in eer en rechten moeten aanvragen.
Edoch 2014 ... nu 2017 voor die feiten zal vermoedelijk te vroeg zijn rekent eerder op 2019.
Na de vraag aan procureur des Konings zal uw wijkinspecteur bij u komen vragen of er nog openstaande bedragen (boete- kosten - schadebetaling- slachtofferfonds).
Mocht u dan de vraag krijgen vraag terug in te trekken doe dat dan want anders kan u nog eens 5 jaar extra wachten. Dien uw vraag dan in - wijkinspecteur zal dat wel uitleggen als alle bewijzen van betaling kunnen aangeleverd worden.
Mocht u niet in orde zijn daar niet tegen in beroep gaan want dan duurt het nog langer.

U bent veroordeeld voor dronken sturen.
Artikel 35
Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro en met het verval van het recht tot besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste een maand en ten hoogste vijf jaar of voorgoed, wordt gestraft hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl hij in staat van dronkenschap verkeert of in een soortgelijke staat met name ten gevolge van het gebruik van drugs of van geneesmiddelen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”