Parkeren voor gehandicapten

Linkan
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Parkeren voor gehandicapten

#1 , 23 okt 2017 15:47

Voor mijn deur is een parkeerplaats voor invaliden van zes meter . Mijn overbuurvrouw gebruikt die plaats . Maar ondertussen heb ik ook een kaart aangevraagd en verkregen . Ik weet dat ik ook daar mag staan maar het principe telt voor mij zij stond daar eerst en rekent erop omdat er bijna geen plaats in de straat is om te parkeren dus ga ik daar niet staan . Maar nu vraag ik mij af mag ik eventueel mijn auto aansluiten indien mogelijk zonder haar te belemmeren . Dan sta ik wel voor een stuk op de gehandicaptenplaats en op een gewone parkeerplaats en kunnen er 4 auto's achter aansluiten . Dus de verkeerspaal komt dan ongeveer in de helft van mijn auto .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 okt 2017 15:59

Je moet normaal gezien parkeren in de parkeervakken. Als deze niet aangeduid zijn op een parkeerstrook, maar er is wel één blauwe plaats, dan moet je die blauwe plaats als één parkeervak beschouwen. Daar nog "half bij parkeren" is volgens mij niet reglementair.

Zoals je zei heb jij evenveel recht om daar te staan als zei. Wat je eventueel kan doen, is aan de gemeente de situatie uitleggen en vragen of er een plaats kan bijgemaakt / bijgeschilderd worden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 23 okt 2017 16:44

Maar nu vraag ik mij af mag ik eventueel mijn auto aansluiten indien mogelijk zonder haar te belemmeren
Enkel in een woonerf moet je parkeren in parkeervakken, als je niemand belemmerd mag je daar zeker parkeren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 23 okt 2017 16:46

Eventueel aanvragen om die plaats iets uit te breiden, zodat er plaats is voor twee ?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 okt 2017 16:53

Enkel in een woonerf moet je parkeren in parkeervakken, als je niemand belemmerd mag je daar zeker parkeren.
Als er parkeervakken geschilderd zijn, moet je daar sowieso in parkeren (zie mijn verwijzing naar de wegcode een beetje verder).

Ik lees hier https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 064-art1-4 dat je op een woonerf verplicht bent in zo'n vak te parkeren. Ik lees nergens dat je buiten een woonerf je bijvoorbeeld op twee plaatsen tegelijk mag zetten...

Ik vermoed dat de TS het over een situatie als deze heeft:

Afbeelding

met voor die blauwe plaatsen gewoon een parkeerstrook zonder afgebakende plaatsen. Ik denk niet dat de TS zich half op de parkeerstrook, half op zo'n gehandicaptenplaats mag zetten, hoor.

We spreken hier immers over een markering zoals hier aangegeven: https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /263-art77

Misschien moet de TS ons even de google streetview coördinaten geven, zodat we de betreffende situatie kunnen bekijken?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Linkan
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 okt 2017 15:51

https://www.instantstreetview.com/@51.2 ... .42p,0.48z dit gebouw is vervangen door een appartemensgebouw .Het ene verkeersbord staat er nog dat je daar niet voorbij mag parkeren en er is enkel een bord bijgekomen voor de invalideplaats aan te duiden van zes meter dus die staat zes meter voor dat bord . Dus geen vakken of blauw . bedankt

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 okt 2017 15:58

Dus geen vakken of blauw . bedankt
In dat geval mag jij parkeren op héél de strook, ook het deel voor de gehandicapten. Dat je daarbij al dan niet een stuk voor / achter de paal staat die het deel voor gehandicapten aangeeft, speelt geen rol, aangezien er geen vakken aangeduid zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 24 okt 2017 16:03

Op een plaats van 6 meter kunnen gerust 2 wagens staan, als u een gehandicapten kaart hebt kan je daar zonder problemen parkeren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38590

#9 , 24 okt 2017 16:13

Parkeerplaatsen voor andersvaliden zijn nooit op naam.
Al denken veel mensen dat dat zo is en bellen ze zelfs de politie als er een andere wagen met kaart op 'hun' plaats staat.
En worden dan heel kwaad als politie niets doet.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 okt 2017 16:19

Parkeerplaatsen voor andersvaliden zijn nooit op naam.
Ik denk dat de TS dit wel door heeft, maar gewoon zijn buur niet wil "ontgrieven". Hij zegt immers
Ik weet dat ik ook daar mag staan
.

Hij kan misschien met zijn buurvrouw afspreken dat als zij zich daar parkeert, dat ze zo dicht mogelijk bij het bord gaat staan dat het einde van de parkeerstrook in zijn geheel aanduidt, zodat er achter haar nog zoveel mogelijk plaats is voor een andere wagen. Moet normaal gezien wel lukken met een strook van 6 meter...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 01 dec 2017 01:06

Maar nu vraag ik mij af mag ik eventueel mijn auto aansluiten indien mogelijk zonder haar te belemmeren
Enkel in een woonerf moet je parkeren in parkeervakken, als je niemand belemmerd mag je daar zeker parkeren.
én in een parkeerzone volgens 75.2
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /262-art75
met vakjes aangeduid conform 77.5
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /263-art77

De parkeerplaatsen voor gehandicapten worden vaak afgeboord met een dikke witte streep ... die kàn doorgaan voor 75.2 al naargelang de situatie.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”