'gerechtelijke vaststelling' door De Lijn

lexilexi
Topic Starter
Berichten: 7

'gerechtelijke vaststelling' door De Lijn

#1 , 10 feb 2008 15:54

Mijn vriend vond een briefje onder zijn ruitenwisser van De Lijn. Hij had blijkbaar geparkeerd op minder dan 15m aan weerszijden van een bord dat een halte aanwijst.
Krijgen wij nu een boete door een 'gerechtelijke vaststelling' van De Lijn? Volgens mijn vriend kan toch enkel de politie een inbreuk vaststellen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#2 , 10 feb 2008 15:55

Mij is iets gelijkaardigs overkomen. De Lijn heeft blijkbaar de bevoegdheid gekregen om in eigen gezag en naar eigen goeddunken ook op te treden als politiemannekes.

Het is een beetje louche, maar er valt blijkbaar weinig aan te doen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

IrisS
Berichten: 102

#3 , 10 feb 2008 16:05

Er zijn tegenwoordig een aantal mogelijkheden tot het uitdelen van administratieve boetes. De Lijn is daar in dit geval ook gemachtigd voor. Eigenlijk kwam die regeling vooral voort uit ongenoegen door foutparkeerders die De Lijn bij zijn dienstverlening belemmerden. Politie optrommelen was in dat geval meestal achter de feiten aanhollen.

Snap het ook ergens wel. Zelf eens in Gent voorgehad dat ik te voet door mocht omdat de metro niet voorbij een geparkeerde wagen kon :s. Kan me wel voorstellen dat het niet altijd zo drastisch is, maar als je vriend al moeite heeft om te parkeren zal t voor die bus helemaal lastig geweest zijn...

Reclame

Heye
Berichten: 468

#4 , 10 feb 2008 16:09

Beste,

http://www.delijn.be/images/bewaarbrochure_tcm7-445.pdf

Hier kan U alles nalezenover uw probleem. Op de laatste pagina staan de verschillende contactpunten beschreven waar U met uw vraag terecht kan. In principe kunnen zij U enkel een waarschuwing geven. Het is aan de politiediensten om ervoor te zorgen dat de parkeerafstand van 15 m voor en na een halte wordt gerespecteerd.

Wanneer uw voertuig de halte hinderd kan "de lijn" deze laten wegtakelen.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

lexilexi
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 10 feb 2008 17:55

Bedankt voor de snelle antwoorden. We zijn in ieder geval niet van plan een boete te betalen die uitgeschreven is door De Lijn :-)

Zjef
Berichten: 156

#6 , 10 feb 2008 21:10

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende
ALGEMEEN REGLEMENT OP DE POLITIE VAN HET WEGVERKEER [EN VAN HET GEBRUIK VAN DE OPENBARE WEG]*
(B.S. 9-12-1975)
* (K.B. 4.4.2003, art. 1; inwerkingtreding : 1.1.2004)
Artikel 3. - Bevoegde personen.
De personen bevoegd om toezicht uit te oefenen op de naleving van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer en de ter uitvoering daarvan genomen reglementen, zijn :

12° Het personeel van de maatschappijen voor gemeenschappelijk vervoer bij de uitoefening van zijn dienst, belast met [een uitsluitend inzake de toepassing van de artikelen 5 en de verkeersborden C5 met onderbord “Uitgezonderd 2+” of “3+”, F17 en F18, 72.5 en 72.6, 25.1, 2° en 6°, 62ter alsook 77.8] (K.B. 18.12.2002, art. 3).

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#7 , 11 feb 2008 12:39

Bedankt voor de snelle antwoorden. We zijn in ieder geval niet van plan een boete te betalen die uitgeschreven is door De Lijn :-)
fout

u zult het enkel erger maken voor jezelf
parkeren binnen de 15 mtr van een bushalte is bijna net zo erg als parkeren op een gehandicaptenplaats

tenzij u kan bewijzen dat u er niet stond, is betalen de beste optie
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

JohnD
Berichten: 3580

#8 , 11 feb 2008 22:11

Mensen toch, die personen van de lijn zijn perfekt bevoegd om een PV ten uwen laste op te stellen. Ik was zo reeds eens beboet zo'n 20 jaar geleden. Het word hoge tijd dat de burger die fabeltjes uit zijn hoofd zet van "niet bevoegd". Die personen zijn zelfs beedigd voor de funktie die zij uitoefenen. Vergelijk het met een politieagent met beperkte mogelijkheden.

Een buschauffeur is echter niet bevoegd, maar hij heeft maar te bellen naar iemand van de Lijn. Indien uw voertuig niet weg is daartegen krijgt U een PV.

Fleur65
Berichten: 2

#9 , 28 jan 2013 13:49

Ik kreeg zondag ll. in Gent een gerechtelijke vaststelling onder de vooruit van mijn auto. De vaststelling gebeurde aan de Keizersvest. Daar is de busstop al verschillende keren van plaats gewijzigd omdat er (eeuwigdurende) werken aan de gang zijn in de straat. Er is sowieso door die werken alsmaar minder parkeerplaats. Ik parkeerde me een paar meter voor de busstop. Wist ik veel dat je 15 meter voor het bord moet staan. Er staan ook geen lijnen op de weg die de busstop aanduiden. Ik woon gelukkig al een aantal jaren niet meer in de stad. In het dorp waar ik nu leef, parkeer ik vaak dichtbij de busstop. Nog nooit heb ik hiervoor een gerechtelijke vaststelling gekregen. Ga ik nu een bekeuring krijgen voor de vaststelling in de Keizervest? Wie stelt zo een vaststellingen op? Kan ik dit betwisten? Is de lijn nu ook politieagent????

Lightning

#10 , 28 jan 2013 13:57

Artikel 3. Bevoegde personen

De personen bevoegd om toezicht uit te oefenen op de naleving van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer en de ter uitvoering daarvan genomen reglementen, zijn :

12° het personeel van de maatschappijen voor gemeenschappelijk vervoer bij de uitoefening van zijn dienst, belast met een mandaat van gerechtelijke politie en uitsluitend inzake de toepassing van de artikelen 5 en de verkeersborden C5 met onderbord "Uitgezonderd 2+" of "3+", F17 en F18, 72.5 en 72.6, 25.1.2° en 6°, 62ter alsook 77.8.
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

2° op minder dan 15 meter aan weerszijden van een bord dat een autobus-, trolleybus- of tramhalte aanwijst;
Buschauffeur van vervoersmaatschappij X is dus bevoegd om uw overtreding vast te stellen.

Fore
Berichten: 1298

#11 , 28 jan 2013 14:01

De buschauffeur niet, maar wel iemand een mandaat. (art.3 12°)
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Franciscus
Berichten: 38602

#12 , 28 jan 2013 15:03

U hebt een RB ... dus u MOET weten dat aan een bushalte niet mag geparkeerd worden.
Het is het busbord dat telt.
Best is dat u betaald anders wordt het alleen maar duurder en komt uiteindelijk voor de politierechtbank

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 31 jan 2013 09:30

Wees blij dat het "maar" een boete is. Ik heb in Gent meegemaakt dat een tram carrément de achteruitkijkspiegel van een te dicht bij de sporen geparkeerde wagen afreed en gewoon doorreed. Ik kan me bijna niet voorstellen dat de "wattman" dit niet gemerkt heeft, dus ik heb een vermoeden dat hij puur uit frustratie (omdat het al de zoveelste keer was, waarschijnlijk) gewoon de spiegel heeft afgereden om verder te kunnen rijden. Ik denk dat die bestuurder liever een boete gehad had, dan een nieuwe spiegel te moeten betalen. En dat hij achteraf maar eens probeert te bewijzen dat het een tram geweest was... (moest de eigenaar van de wagen hier meelezen: ik was getuige ;-). Is wel 6 of 7 jaar geleden).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

FreelancerIT
Berichten: 1206

#14 , 31 jan 2013 09:45

Is het binnen de 15 meter van het bord, of binnen de 15 m van de wegmarkeringen? Het laatste lijkt me nogal tegenstrijdig... Dan zouden er in veel steden straten zijn waar enkel de bus zich aan de kant kan zetten...

Lightning

#15 , 31 jan 2013 09:47

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

2° op minder dan 15 meter aan weerszijden van een bord dat een autobus-, trolleybus- of tramhalte aanwijst;

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”