Onterecht veroordeeld voor vluchtmisdrijf

Hauwie58
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Onterecht veroordeeld voor vluchtmisdrijf

#1 , 13 okt 2017 16:15

Ik weet goed dat dit niets opleverd, maar ik wil dit toch even van mij afschrijven als een waarschuwing naar anderen.

Twee jaar geleden had ik een bijna aanrijding met twee fietsende scholieren. Kon net op tijd stoppen, maar één van de fietsers verloor het evenwicht door het opschrikken en kwam licht ten val (snelheid was nog geen 10 km/u, want we reden beide stapvoets). Aangezien ik op een kruispunt stond met twee kleine kinderen op de achterbank en niet meteen kon uitstappen, verontschuldigde ik me bij beide fietsers vanuit mijn wagen. Deze reageerden boos (wat natuurlijk een normale reactie is) en gooiden wat verwijten naar mij toe. Hierna stapten zij terug op de fiets en reden verder.
Ik dacht op dat moment dat daarmee de kous af was en reed 100 meter verder om mijn kinderen op school af te zetten.

Tien dagen later kreeg ik een brief van de politie binnen: Ongeval veroorzaakt met schade en lichamelijke letsels en vluchtmisdrijf. Ik viel bijna letterlijk van mijn stoel. Zo snel mogelijk naar de politie gegaan om mijn verklaring af te leggen en daar bleek dat de school de kinderen aangezet heeft om klacht in te dienen. Ze zijn zelfs naar het kliniek geweest om hun "letsels" vast te stellen (bleek een blauw plekje te zijn) en de fietsenmaker om een fiets te repareren (kostprijs 7 euro :) ). Ze hebben zelfs een getuige aangevoerd (klasgenootje waarschijnlijk ;) ) om te verklaren dat ze teken deden naar mij om te zeggen dat het ernstig was, wat gewone een botte leugen is. Ik ben er vrij zeker van dat ik het ideale excuus was voor hun te laat komen op school (het ongeval gebeurde op 10 minuten van de school op het ogenblik dat hun lessen normaal gezien begonnen. Ik heb ook op die school gezeten, vandaar)

Hoe kon ik dit vermijden?? Geen idee hoe je vluchtmisdrijf pleegt als het slachtoffer zelf vertrekt... Had ik mijn twee kinderen moeten achterlaten en achter hun aan moeten lopen? Politie bellen zonder een slachtoffer zou echt belachelijk geweest zijn, niet?

De agent waarbij ik mijn verhaal deed kon tussen de lijnen lezen en stelde mij gerust dat dit waarschijnlijk geseponeerd zou worden om dat het echt van een mug een olifant maken was.

Niet dus... een jaar later kon ik naar de politierechter, waar ik totaal kansloos vernederd en beledigd werd en zelfs niet mijn volledige verklaring mocht doen. Vonnis: 1200 euro, 45 dagen rijverbod, examens terug afleggen en psychologische test afleggen (ik werd bijna misselijk)
Op naar beroep dan, hier kreeg ik wel een voorzitter die mij wou horen. Ik was daar met een goed gevoel buiten gestapt, maar kreeg een paar maanden later dan toch te horen dat de straf wordt behouden,....zonder motivatie.
Mijn excuses voor de lange tekst, maar ik zit er enorm mee in mijn maag en wil iedereen waarschuwen dat wanneer je in zo'n situatie terechtkomt dat je best zelf snel naar de politie stapt ook al lijkt er niets gebeurd te zijn. Het gerecht is meedogenloos naar vluchtmisdrijf toe en de politierechtbank dient enkel om sorry te zeggen, niet om je te verdedigen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 13 okt 2017 17:10

Als je zoiets voorkomt zet je best u wagen aan de kant en bel je de politie, het risico is te groot om dit niet te doen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Hauwie58
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 okt 2017 17:25

Achteraf gezien idd wel, maar het voorval was zo pietluttig dat de politie hiervoor bellen gewoonweg belachelijk zou zijn. Maar wie zou dit in mijn plaats gedaan hebben?? Wat zeg je tegen de politie? "Hallo meneer agent, ik heb hier een kwartier geleden een fietser doen vallen, maar die is ondertussen weg."

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 okt 2017 17:53

Vandaag in de krant nog gelezen van een lijnbus, geen gekwetsten met 30 schoolkinderen op de bus, afgestapt en dan door gereden en dan aan zijn baas gemeld, helaas was hij al te laat politie was er al, geeft een boete gehad maar geen rijverbod.
Nu in de wereld waar wij leven is het oppassen geblazen wat je doet, men belt onmiddellijk de flikken op, soms word je wel gefilmd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12825

#5 , 13 okt 2017 18:08

Ik snap het ergens wel, u had toch ook moeten vragen of er letsels waren en of er schade was aan de fiets. De verontschuldigingen sieren u, maar beter was om te checken wat de gevolgen waren. Als ze op dat moment bevestigen dat alles ok is, is de kous af voor u. En ja, als ze toen gezegd hebben dat er schade aan de fiets en een bleuwe plek was, was u er van af gekomen met een eventuele doktersrekening en 7 euro kosten. Wat nog steeds beter is dan het vonnis.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 13 okt 2017 21:15

Als u een rijbewijs hebt dan zou u toch moeten weten wat de belangrijkste items zijn waar op vervolgd wordt.
Had u naar de politie gebeld ter plaatse of langsgegaan met de melding wat er gebeurd was - dan was dat voldoende geweest om u veilig te stellen zelfs zonder dat er een PV zou opgesteld zijn gezien uw mening dat er zelfs geen aanrijding gebeurd is.

Hauwie58
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 okt 2017 09:20

Allemaal waar, had het voorval toen ernstiger geweest had ik het zeker en vast dat gedaan. Jammer dat ik geen camera beelden had of een getuige, want als dader ben je direct ook een leugenaar die de feiten probeert af te zwakken.
Ik vind zelf dat vluchtmisdrijf zwaar bestraft moet worden, maar in dit geval had ik toch op meer begrip gerekend van het gerecht. Als een modale agent al tussen de lijnen kan lezen, dan verwacht ik toch meer van een politie rechter. Om botweg als een crimineel dan uitgescholden te worden, dat kwam enorm hard aan bij mij.
Het is ongelooflijk in onze maatschappij, hoe we elkaar zomaar onder de bus smijten tegenwoordig.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 14 okt 2017 10:42

In u geval begrijp ik u frustratie, dat het parket en rechtbanken vluchtmisdrijf zwaar straffen komt door de vele vluchtmisdrijven telkens weer.
In een rechtbank kan je zeggen wat je wil, maar zonder enig bewijs kunnen ze daar niet op ingaan.
Laat deze tread een waarschuwing zijn voor allen die dit lezen
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Meeboo
Berichten: 1488

#9 , 16 okt 2017 09:10

stel dat Ts had uitgestapt en gevraagd aan de kinderen of alles ok was. De kinderen zeiden dat alles ok was en er geen schade was. Doch nadat ze op school kwamen, stuurde de school aan om klacht in te dienen.

Waar sta je dan als bestuurder? Je hebt gedaan wat nodig was. maar kan dat niet bewijzen

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 16 okt 2017 09:34

Iedereen heeft een smartphone, neem foto's en eventueel gesprek op.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Issued
Berichten: 1227

#11 , 16 okt 2017 12:46

Altijd melding maken bij de politie. Kan telefonisch en duurt maar 2min. Doe het daar te plaatse.

Je bent verplicht je gegevens uit te wisselen. Als de tegenpartij dit niet nodig acht, ontslaat dit je niet aan je verplichtingen. Dus melding maken bij politie en meldingsnummer vragen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”