Met de fiets door het rood al bellend.

BertAdriaens
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Met de fiets door het rood al bellend.

#1 , 12 okt 2017 14:14

Hello,

Ik werd zopas tegen gehouden door een agent toen ik door het rood gereden was al telefonerend. Ik vertrok door het oranje maar het rood sprong op rood als ik het tweede deel van de baan overstak. Iemand die me kan vertellen als de beide 'misdrijven' kunnen leiden tot een dagvaarding?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 12 okt 2017 14:25

Je reed dus door het oranje, terwijl je had moeten stoppen.

Twee overtredingen van tweede graad, kan onmiddellijke inning van 2 x 116€ opleveren.

Als het geinterpreteerd wordt als door rood rijden, is 't 1 x 116€ + 1 x 174€

Dagvaarding kan ook ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

BertAdriaens
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 okt 2017 14:31

Is door het rood rijden geen 3de graad overtreding? Wat is de kans op dagvaarding?

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 12 okt 2017 14:52

In bepaalde gerechtelijke arrondissementen 100% voor negeren rood licht.
"sowieso" schrijf je zo.

Milo72
Berichten: 1016

#5 , 12 okt 2017 14:55

Volgens jouw uitleg reed je door het oranje, niet door het rood.
Als het licht op groen staat maar op oranje springt terwijl je op het kruispunt bent, ga je NIET beboet worden voor door oranje rijden.
Bij situatie oranje naar rood is de redenering hetzelfde.
Het hangt natuurlijk wel af van wat de agent op zijn PV geschreven heeft... als hij schreef dat je door rood rijdt, wordt het moeilijk om het tegendeel te bewijzen.
Ik zou zeggen, wacht rustig het PV & de eventuele onmiddellijke inningen af. O.I. voor bellen tijdens 't rijden is tweede graad (116€). OI voor door oranje rijden is 116€ (2de graad), voor door rood rijden is 174€ (3de graad).

Kans op dagvaarding is moeilijk in te schatten, maar m.i. kleiner voor door oranje rijden dan door rood.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

BertAdriaens
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 okt 2017 15:50

Bedankt voor de info, was is in arrondissement gent, agent heeft door rood rijden genoteerd.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 12 okt 2017 15:52

Oranje betekent stoppen

Als een verkeerslicht op oranje springt mag je de stopstreep of het verkeerslicht zelf niet meer voorbij rijden. Dat is alvast de regel.
Hierop bestaat een uitzondering als je bij het aanspringen van het oranje licht zo dicht genaderd bent, dat je niet meer voldoende veilig kan stoppen.
In dat geval mag je wel doorrijden. Je mag dan het kruispunt slechts oversteken op voorwaarde de andere weggebruikers niet in gevaar te brengen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 12 okt 2017 16:27

Bedankt voor de info, was is in arrondissement gent, agent heeft door rood rijden genoteerd.
Dan wordt het waarschijnlijk dagvaarding.
"sowieso" schrijf je zo.

BloodNight
Berichten: 621

#9 , 12 okt 2017 18:11

1x2de graads en 1x3de graads is normaal gezien dagvaarding

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 12 okt 2017 19:16

1x2de graads en 1x3de graads is normaal gezien dagvaarding
Normaal eerst een minnelijke schikking.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

BloodNight
Berichten: 621

#11 , 12 okt 2017 19:29

In verschillende parketten zal dit een onmiddellijke dagvaarding zijn. Zal er vanaf hangen waar dus.

Didymus
Berichten: 2061

#12 , 12 okt 2017 22:18

Gent blijkbaar, en voor zover ik weet is dat een van de arrondissementen waar het parket daarvoor automatisch dagvaardt.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”