Aanhangwagen

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

Aanhangwagen

#1 , 12 okt 2017 12:17

Regelmatig ziet men aanhangwagens rijden welke andere nummerplaat dragen dan de auto die ervoor aanhangt . Wat zijn de gevolgen indien er met deze aanhangwagen iets gebeurt en aanleiding geeft tot schade aan andere voertuigen . Hoe zit dat met de verzekering ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 12 okt 2017 12:54

Een aanhangwagen < 750kg moet een eigen nummerplaat hebben, deze hebben een aparte verzekering en zijn gekeud.
Tot 750kg moeten de nummerplaat hebben van trekkend voertuig en zijn mee verzekerd met het voertuig.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#3 , 12 okt 2017 13:52

Meestal is zulke aanhangwagen tijdelijk van een vriend geleend voor vervoer . Is het strafbaar als voertuig en aanhangwagen verschillende nummerplaten dragen ? Wat bij snelheidsovertredingen ?

Reclame

Jabbe
Berichten: 586

#4 , 12 okt 2017 14:46

Toevallig vanmorgen vroeg ik me hetzelfde af toen een verhuisfirmawagen een ladderlift op aanhangwagen trok met een verschillende nummerplaat,
(geen Q-plaat). Wellicht hebben ze er niet op gelet of wilden ze de moeite niet doen, maar het mag niet, hé.
Bij een controle of snelheidsovertreding wordt PV opgemaakt. Bij een ongeval of verlies van lading zal de verzekering van de wagen zal aansprakelijk gesteld worden.
Ik mag even de aanhangwagen van iemand anders gebruiken. Waar moet ik dan rekening mee houden?

Je mag een lichte aanhangwagen (tot 750 kg) trekken maar dan moet je een duplicaat van jouw kenteken achterop deze aanhangwagen aanbrengen. Wil je een geremde aanhangwagen (meer dan 750 kg) gebruiken dan dient deze hoe dan ook afzonderlijk ingeschreven te zijn. Deze is dan voorzien van een nummerplaat beginnend met een “Q” of met een “U”. Van deze aanhangwagen heb je alle documenten nodig (inschrijvingsbewijs, keuringsbewijs, verzekeringsbewijs en identificatieverslag).
[Lokalepolitie.be] (oude tekst wegens de U-plaat maar de regel inzake gebruik is duidelijk)

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#5 , 12 okt 2017 15:16

Zowat 50 procent van karretjes hebben een andere nummerplaat dan het trekkend voertuig . Je moet eens bij ingang containerpark gaan staan . Wat als flitscontrole de nummer van het karretje flitst ? Is de boete dan voor de kar eigenaar ? (de plaat van het trekkend voertuig is niet zichtbaar)

Milo72
Berichten: 1016

#6 , 12 okt 2017 16:04

Ik heb gehoord (van horen zeggen, maar klinkt wel aannemelijk) dat dat behandeld wordt als een "onleesbare nummerplaat" (aangezien je de "echte" nummerplaat van het voertuig niet kan lezen). Tweedegraadsovertreding (O.i. 116€)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 12 okt 2017 16:06

Meestal is zulke aanhangwagen tijdelijk van een vriend geleend voor vervoer . Is het strafbaar als voertuig en aanhangwagen verschillende nummerplaten dragen ? Wat bij snelheidsovertredingen ?
Dan loop je de kans op een bekeuring. Staat er een Q plaat op dan is de aanhangwagen meer dan 750kg.

Welke nummerplaat moet op mijn aanhangwagen?

Aanhangwagens die meer dan 750 kilogram wegen (en met dit gewicht wordt de Maximum Toegelaten Massa bedoeld), moeten ingeschreven worden. En dat gaat gepaard met een nieuwe nummerplaat. De kentekenplaten beginnen met een Q of U .

Bij aanhangwagens met een gewicht lager dan 750 kilogram (dus met een MTM of brutogewicht dat lager is dan 750 kg), volstaat een kopie van de nummerplaat van de auto.

Aanhangwagen lenen?

Als je de aanhangwagen van familie of vrienden leent, hang dan een reproductienummerplaat van je auto op de aanhangwagen. Bij een aanhangwagen die reeds een nummerplaat heeft die met een U of een Q begint is het niet nodig je nummerplaat te hangen. Neem hiervan wel de documenten (verzekering, keuring en inschrijving) mee!
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sirkii
Berichten: 5396

#8 , 12 okt 2017 21:36

Vijf jaar geleden in Oostenrijk aan een boete van 400€ ontsnapt - jawel 400€ - omdat aanhangwagen kleiner dan 750 kg per abuis niet de nummerplaat van het trekkend voertuig had omdat we - oef - nog een derde nummerplaat in de koffer liggen hadden die we ter plaatse aangebracht hebben.

Tarieven in België moet ik opzoeken maar ik zorg er sindsdien voor dat de juiste nummerplaat er aanhangt.....

t Valt me idd ook op hoe nonchalant dat gehanteerd wordt met verkeerde nummerplaten.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#9 , 12 okt 2017 22:10

Klopt, is zowat de enige overtreding waar ik mij ook al veel te vaak schuldig aan gemaakt heb, tot mijn spijt.
Ik deel een aanhangwagen met een familielid van mij, en onze beide nummerplaten hangen hier aan vast, met 1 zichtbare.
Als ik deze neem, koppel ik deze uit gewoonte gewoon aan, zonder controle. Al vaak gemerkt dat de zichtbare plaat de verkeerde was...

Nu, het mag niet, maar ik moet wel zeggen: ik heb nog geen agent gezien die mij erop aangesproken heeft, noch een PV uitgeschreven heeft.
Al let ik er de laatste wel op of dat de correcte plaat zichtbaar is tegenwoordig...

goldfinger
Berichten: 76

#10 , 15 okt 2017 18:28

Paar weken geleden een boete voor gekregen...50 euries armer en een ervaring rijker...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”