Hulp bij foute overtreding.

NaamBezet
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Hulp bij foute overtreding.

#1 , 09 okt 2017 22:25

Beste forumgangers,

Ik ben daarstraks tegen gehouden door een politie agent en wat erop volgde vind ik niet 'oké'.
Ik zou daarom graag willen weten mijn mening terecht is en wat ik hier eventueel aan zou kunnen doen.

Het begon allemaal doordat ik aan de verkeerde kant van de baan reed met mijn fiets.
Ofja rijden, eerder vertrekken want het licht was net een kleine minuut eerder op groen gesprongen.
De politieagent vroeg direct of ik mijn paspoort bij had. Ik zei dat dit het geval was en haalde hem ook boven.
Op het moment dat hij mijn paspoort ziet sleurt hij dat uit mijn handen en weigert hij het terug te geven voor al mijn gegevens te noteren.

Dit vind ik persoonlijk al niet heel 'vriendelijk'. Ik als hij het had gevraagd had ik hem dat wel willen geven, maar een paspoort uit de hand sleuren?
Achja laten we ons daar nu niet druk om maken.

Als ik vervolgens vraag waarom hij mijn naam opschrijft (hij schreef op een los wit kladbladje dat half afgescheurd was, vandaar mijn verwondering) begint hij ineens allemaal zaken aan te halen die niet kloppen.

Ik reed inderdaad op het fietspad aan de verkeerde kant (ik wist niet dat dit voor fietsers niet mocht, dit is dus een terechte overtreding).
Wat ik echter niet deed was door het rood rijden (dit doe ik nooit omdat dit gewoon gevaarlijk is).
Ik had bovendien 'bewijs' omdat ik tijdens het wachten met een paar mensen heb gepraat die werkten id winkel op de hoek van de straat die ik net had overgestoken.
De politie agent zei echter dat hem dat niet uitmaakte en dat ik de getuigen maar moest regelen met het gerecht.
Dit is natuurlijk onmogelijk aangezien ik de uitbaters vd winkel niet persoonlijk ken en ze mij dus zullen vergeten na een paar dagen.

Daarop gaat de agent voort:' U reedt bovendien zonder lichten'. Hierop reageer ik dat het nog goed verlicht is en ik ruim 300m ver kan zien.
(het was 19u50 in het begin van oktober, helemaal nog niet donker dus!). Ook hier weigert hij erbij te noteren hoe laat hij de controle heeft uitgevoerd en weigert hij te zeggen dat de straat nog goed zichtbaar is voor langere afstanden.

Als ik uiteindelijk vraag wat de naam van de politieagent is (die mij ondertussen al een leugenaar noemde omdat ik zei dat ik NIET door het rood was gereden en daar 'bewijs' voor had). weigert hij deze te geven, zegt dat ik een fikse boete mag verwachten en loopt gewoon door alsof er niets is gebeurd
.
Nu zou ik graag willen weten of ik hier nu volledig in fout ben, of dat er toch iets niet klopt.
De agent heeft mij namelijk van meerdere zaken beschuldigd waarvan 1 zelfs volledig ongegrond. Heeft vervolgens geen extra info opgeschreven (en kan dus het uur even goed veranderen naar half 9 of 9u zodat het wel al donker is) en heeft me volledig in het ongewisse gelaten.

Ik hoop dat mijn situatie duidelijk is en dat ik niet de lastigaard ben die moeilijk doet.
Alvast bedankt voor de tijd

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 09 okt 2017 22:32

Wacht op het pv om te zien wat uiteindelijk weerhouden wordt.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 09 okt 2017 23:31

Per feit een juridisch antwoord :

U mag inderdaad niet langs de verkeerde kant rijden. U geeft die overtreding zelf ook aan.
U hebt geen paspoort maar een identiteitskaart - voor het buitenland kan u een reispas hebben. Een paspoort is meestal iets diplomatiek.
Het sleuren is mogelijk subjectief maar u dient inderdaad uw identiteitskaart te overhandigen.
De politieambtenaar kan uw identiteitskaart, uw reispas of welk ander document dat uw identiteit aangeeft bijhouden zolang het dient ten controle van de identiteit of van het document zelf wat dus ook kan en lang kan duren (dus niet in dit geval)
Waar de ambtenaar dat opschrijft - op een blaadje op zijn hand of een foto neemt van uw document maakt niets uit.
De vaststelling van een ambtenaar wat overtredingen betreft zijn rechtsgeldig tot bewijs van het tegendeel ( procedure valsheid in geschrifte)
19u50 begin oktober dus nog niet lang geleden - regenachtig maar zeker al schemering... zichtbaarheid is belangrijk. En u reed dus wel want anders had de ambtenaar als u stilstond daar geen opmerking over dienen te maken.
De politieambtenaar hoeft let u niet in discussie te gaan ...die doet vaststellingen. En u kan hem geen opdrachten geven.
Ik ga ervan uit dat de ambtenaar in uniform is - daar staat zijn naam op of tegenwoordig soms ook een nummer. Als hij in burger is dient hij wel zijn legitimatie te laten zien.
Dat hij u een leugenaar noemt is niet correct ... zoals reeds gezegd doet hij vaststellingen en moet hij geen discussie voeren.
Feiten veranderen dus een ander uur opschrijven dan is dat valsheid in geschrifte en gebruik ervan in authentieke akten ... een politieambtenaar weet wel beter.

Van de vaststellingen wordt een PV opgesteld ...al naargelang de feiten krijgt u
- een afschrift PV met een bericht van betaling en de mogelijkheid een antwoordformulier in te vullen (u wordt niet verhoord over deze feiten
- bij niet betaling krijgt u daarna van het parket een minnelijke schikking die iets hoger is.
Indien u hier niet op ingaat zal u per gerechtsbrief gedagvaard worden voor de politierechtbank (eventueel via uw rechtsbijstandverzekering een advocaat vragen).


Voor de rest
zie antwoord LeenW
Als u nog vragen hebt stel ze maar.

Reclame

NaamBezet
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 okt 2017 23:39

duidelijk :) hartelijk dank

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 09 okt 2017 23:45

Graag gedaan hoor :D

Issued
Berichten: 1227

#6 , 10 okt 2017 06:32

even nog een opmerking.

U spreekt ervan dat de controle om 19:50 u is uitgevoerd. Via open bronnen (google) vinden we dat zonsondergang op 1 okt om 19:18 u plaatsvond. De controle vond een half uur of meer na zonsondergang plaats.

Wegcode :
art 82.1.1. 1° Fietsers moeten tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, vooraan en achteraan een niet verblindend vast licht of knipperlicht voeren. Vooraan moet het licht wit of geel zijn, achteraan rood.

Hoe ver u kon zien doet er volledig niet toe. De avond was gevallen.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 okt 2017 09:31

Niet juridisch, maar een vuistregel die best elke fietser zou gebruiken. U zou in de eerste plaats uw licht moeten opzetten voor uw eigen veiligheid, dus om gezien te worden, niet om zelf te kunnen zien. Vanaf het moment dat automobilisten hun lichten opzetten bent u dus minder zichtbaar zonder licht, dus zet vanaf dan ook zelf uw lichten op.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”