Motorrijder: Bekeuring (1x 3de graad & 2x 2de gr), zonder verhoor, Wat zijn mijn rechten?

Alain A
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Motorrijder: Bekeuring (1x 3de graad & 2x 2de gr), zonder verhoor, Wat zijn mijn rechten?

#1 , 05 okt 2017 13:38

Beste,

Ik reed met de motor op het linker vak (voorgesorteerd om links de afslag te nemen), achter een auto, in de verte zag ik iets op de baan liggen (karton/hout?), om te vermijden dat de auto voor mij het zou opscheppen ben ik (met richting aanwijzer) naar het middenste vak gegaan, hiervoor ben ik over een doorgetrokken witte streep gereden (3de graad), wanneer ik me op het midden vak bevindt heb ik de auto voorbij gestoken langs rechts (2de graad).
Een anonieme wagen kwam met hoge snelheid aangereden, doordat ik niet wist dat het politie was, en er voor wou zorgen dat ik niet langs achterne zou worden aangereden heb ik mijn snelheid opgevoerd (2de graad).
Wanneer de politie zich kenbaar maakte (reden naast mij) ben ik onmiddelijk gevolgd tot de pechstrook tbv controle.

Ademtest S (safe), documenten allen inorde, wanneer ik staande werd gehouden gebeurde een ketting botsing (kijkfile), daardoor ben ik niet verhoort.

Wat zijn mijn rechten?
Ik week uit voor mijn veiligheid & die van de andere weggebruikers.
Rechts inhalen? geld dit ook wanneer er een door getrokken streep is op het linker vak? Twee verschillende rijbanen.
Snelheid, was tehoog, maar dit tervoorkoming dat ik niet zou worden aangereden en/of carjacking/motojacking, politie had zich niet kenbaar gemaakt.

Dank bijvoorbaad
Alain

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
P-Stone
Berichten: 280

#2 , 05 okt 2017 14:09

Er van uitgaande dat de wagen die je rechts ingehaald hebt voorgesorteerd was om linksaf te slaan, is het rechts inhalen in elk geval geen overtreding. Het verkeersreglement stelt immers dat zowel iemand die aangeeft dat hij linksaf gaat slaan, als iemand die voorgesorteerd is om linksaf te slaan, in beide gevallen rechts ingehaald mag worden.
Over de andere overtredingen valt weinig te zeggen vrees is. Als je over de witte streep gereden was (om het object te vermijden) en vervolgens achter je voorligger was gebleven, had je misschien nog kunnen proberen de zaak voor te laten komen en had je kunnen pleiten dat je hiermee schade/een ongeval wou vermijden. Maar aangezien je meteen na de overschrijding een inhaalbeweging gedaan hebt, denk ik dat de rechter hier geen oren naar gaat hebben. En te snel rijden omdat je achterligger te snel rijdt wordt doorgaans niet aanvaard als excuus.
Dus mijns inziens kan je alleen het rechts inhalen proberen eruit te krijgen.

Alain A
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 okt 2017 14:29

P-stone, hartelijk dank voor de info.
Over het tesnel rijden: er is evenwel geen meting gebeurt, de politie agent heeft vermeld dat ik met hoge snelheid reed (180) maar dat ze geen meting hebben kunnen uitvoeren. Kan ik dit betwisten?

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 05 okt 2017 16:32

Neen, je kan dat niet betwisten. Een rechter zal eerde hen geloven dat de overtreder zelf.
Is en klassieker: ik reed te snel omdat ik mij achtervolgd voelde. :lol: Zeg dat maar niet voor de politierechter of uw straf kan iets hoger uitvallen.
En wat is ondertussen van die kartonnen doos geworden? Heb je dat aangehaald bij de politie? Heeft die de doos weggehaald, of was die plots weg.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 05 okt 2017 19:47

180 km /u is 60 te veel op een snelweg
110 te veel op een gewestweg
130 te veel in een stedelijke omgeving
150 te veel in een zone 30.
Als de politie dat goed omschrijven in hun PV moeten ze weinig meting gedaan hebben bij mijn weten.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 06 okt 2017 12:00

Onaangepaste snelheid (tweede graad) is deze:
Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in 't bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
Je daar tegen verweren is onbegonnen werk. Kan zeer ruim worden geïnterpreteerd en als een bevoegde persoon dat weerhoudt, dan moet er geen enkele meting gebeuren. Verbalisant kan zelfs te voet zijn en u enkel zien voorbijrijden.
"sowieso" schrijf je zo.

Milo72
Berichten: 1016

#7 , 06 okt 2017 12:11

Uit de omschrijving blijkt dat het alvast niet op de snelweg was.
Als je dan 180 reed op een weg waar pakweg 70 mocht, denk ik dat je mag blij zijn met "maar" een tweedegraadsovertreding ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”