Wegverkeer

Rik Blaans
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Wegverkeer

#1 , 04 okt 2017 10:58

Een vraagje over de wettelijkheid van een parkeerverbod langs de rijbaan verkeersbord E1.

Artikel 5 van de wegcode stelt het volgende: "De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht."

Artikel 70.2.1. bepaalt het model van het bord E1 "Parkeerverbod" en artikel 70.2.2., 1°, vierde lid, a), regelt het begin van de reglementering in verband met dit parkeerverbod (zwarte pijl naar boven). Hetzelfde vierde lid stelt nog "De verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g worden aangevuld met de hiernavolgende borden: (waaronder het bord begin reglementering)".

In welke mate is een verkeersbord E1 rechtsgeldig, dus overeenkomstig de voorschriften van de wegcode (art. 5), wanneer dit bord niet vergezeld is van enig onderbord met pijl ? Is er hieromtrent gekende rechtspraak ?

Bedankt !
Rik

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
P-Stone
Berichten: 280

#2 , 04 okt 2017 11:23

Artikel 70.2.2, 1° De verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g gelden langs de kant van de openbare weg waar zij geplaatst zijn en vanaf het verkeersbord tot het volgende kruispunt.
Dus als er geen extra aanduiding is, geldt het verbod vanaf het verkeersbord.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 04 okt 2017 11:32

Waarom zou het bord E1 zonder pijlen niet rechtsgeldig zijn.
Het wit bord met zwarte pijl, dat een reglementering over een korte afstand aanduidt, mag slechts worden gebruikt indien deze afstand niet meer bedraagt dan 30 meter.
Staat er geen pijl dan is het verbod tot het volgende kruispunt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Rik Blaans
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 okt 2017 11:45

Bedankt, maar toch dient uw aangehaalde bepaling samengelezen te worden met deze met het voorschrift van het verplichte onderbord met pijl.
Dan kan er toch discussie zijn over de rechtsgeldigheid vermits er duidelijk niet volledig voldaan is aan van de andere voorschriften van de wegcode, die van eenzelfde hiërarchische orde zijn.
Artikel 70.2.2., 1° is m.i. inderdaad de hoofdregel, die dan verder uitgewerkt (lees: aangevuld) wordt in artikel 70.2.2., 1°, vierde lid, a).

Een bord E1 met opstaande pijl (begin reglementering) waarna geen bord E1 met pijl naar onder zou volgen, vervalt inderdaad met toepassing van de door u aangehaalde bepaling voorbij het volgende kruispunt. Daarin volg ik u volkomen.

Maar mijn vraag heeft betrekking echter op de samenlezing van de diverse bepalingen van de wegcode met betrekking tot de parkeerverbodsborden, die mijns inziens doet besluiten dat "geen onderbord met pijl" wellicht tot gevolg heeft dat het bord E1 e.v. niet volgens de voorschriften van de wegcode is geplaatst en dus geen parkeerverbod in zich houdt.

Misschien is er iemand die hierover rechtspraak heeft ?

Rik Blaans
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 okt 2017 11:47

Sloeberken, reglementering over korte afstand bevindt zich in artikel 7.0.2.2., 1°, vierde lid, c), van de wegcode, en is niet het voorwerp van mijn discussiepunt.

Milo72
Berichten: 1016

#6 , 04 okt 2017 12:18

Ik denk dat Rik Baans gelijk heeft. Artikel 11.4.3 is duidelijker
11.4.3.

1° Indien deze verkeersborden langs een rijbaan worden geplaatst, moet elk van hen worden aangevuld met één van de witte borden met zwarte pijl, die voorzien zijn in artikel 70.2.2. van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer (bijlage 3 tot dit besluit). In beginsel wordt dit bord vastgemaakt onder het verkeersbord waarop het betrekking heeft en, in voorkomend geval, onder het blauw onderbord dat dit verkeersbord aanvult. Het mag evenwel opzij van de verkeersborden worden vastgemaakt, als deze in uitkraging geplaatst zijn.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 04 okt 2017 12:24

11 OKTOBER 1976. - Ministerieel besluit houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/m ... 7-hs2art11


11.4.3.

1° Indien deze verkeersborden langs een rijbaan worden geplaatst, moet elk van hen worden aangevuld met één van de witte borden met zwarte pijl, die voorzien zijn in artikel 70.2.2. van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer (bijlage 3 tot dit besluit). In beginsel wordt dit bord vastgemaakt onder het verkeersbord waarop het betrekking heeft en, in voorkomend geval, onder het blauw onderbord dat dit verkeersbord aanvult. Het mag evenwel opzij van de verkeersborden worden vastgemaakt, als deze in uitkraging geplaatst zijn.

2° Het wit bord met zwarte pijl, dat een reglementering over een korte afstand aanduidt, mag slechts worden gebruikt indien deze afstand niet meer bedraagt dan 30 meter.

3° Een verkeersbord aangevuld met het witte bord met dubbele zwarte pijl moet als herhalingsbord worden geplaatst indien de gereglementeerde zone meer dan 300 m bedraagt.

4° De verkeersborden E9a tot E9d moeten, wanneer ze betrekking hebben op een parking, niet worden aangevuld met een wit bord met zwarte pijl; ze worden geplaatst op de best geschikte plaatsen en in voorkomend geval, rug aan rug.

Het hangt af over welke afstand er een parkeer verbod geldig is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Rik Blaans
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 okt 2017 12:31

Sloeberken bevestigt wat hijzelf zegt: de onderborden met betrekking tot "korte afstand" mogen slechts gebruikt worden indien de afstand niet meer dan 30 meter bedraagt, MAAR daar gaat het niet over ... de onderborden die sloeberken bedoelt zijn deze met de vermelding van een aantal meter: dus deze die voorkomen in artikel 7.0.2.2., 1°, vierde lid, c), van de wegcode. Ik heb het over deze van artikel 7.0.2.2., 1°, vierde lid, a), van de wegcode...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”