Foto bewijslast verkeersovertreding

Amathanio
Topic Starter
Berichten: 15

Foto bewijslast verkeersovertreding

#1 , 27 sep 2017 09:10

Dag Allen,

Ik heb twee vragen over (snelheids)overtredingen maar misschien dat ik de tweede vraag in een apart topic stel.

Alvorens jullie reageren, dit gaat over een snelheidsovertreding die niet zal betwist worden.
Ik stel me gewoon wat vragen bij de bewijslast die de politie hanteert.
Na heel wat papierverspilling te hebben ontvangen (ja sorry, 2 brieven, 8 A4's, dit kan beter hé) zit de bewijslast (foto) er nog altijd niet bij. Daarom vraag ik hem eens op. Inloggen op (het blijkbaar onbeveiligde) verkeersboeten.be levert enkel een webpagina op met nog minder informatie dan op de 8 A4's maar uiteraard wel een betalingsknop. Verkeersboeten.be is ook telefonisch bereikbaar maar daar kan men mij niet helpen. Ik moet de lokale politiezone contacteren. Telefonisch weet men bij de lokale politiezone niet direct wat te doen. Ben ik dan de eerste ter wereld die z'n foto opvraagt? Uiteindelijk krijg ik een verantwoordelijke aan de telefoon die de foto zal opsturen ... met de post want mail is niet mogelijk?! De foto komt uiteindelijk 2 dagen later toe dan de strikte betalingstermijn van de boete...
Maar nu komt het beste deel. De 'foto' is eigenlijk een blad waarop 3 foto's geplakt zijn. De foto's zijn amper 10cm en het lijken eerder uitgeknipte dia's te zijn. Een overzichtsfoto, een ingezoomde foto en een negatief van de ingezoomde foto. Op de gewone foto is de nummerplaat gewoon een wit reflecterend vlak. Er is dus geen leesbare nummerplaat. Op de negatieve foto staat de nummerplaat daar plots op miraculeuze wijze op. En zeer duidelijk zelfs. Als iemand uit de AV sector is dit toch iets waar ik perplex van sta hoor ... Ik dacht eerst dat het een andere foto was maar alles, maar dan ook echt alles, is identiek (in negatief), behalve die 6 letters ...
Ik stel me toch een beetje de vraag bij de bewijslast van dit.
Ook vraag ik me af wanneer men in België door zal hebben dat we al in 2017 leven. Hier lopen meerder wagens dus af en toe komt hier wel een overtreding binnen. De meesten echter uit het buitenland. In Duitsland krijg je de foto onmiddellijk met zelfs een extra zoom van de chauffeur, in Nederland krijg je alle foto's na het inloggen met je eID en met zo'n hoge resolutie dat je er als het ware een poster mee kan printen. Geen tientallen telefoontjes of brieven of mailtjes voor nodig. Als je ook ziet hoeveel mensen hier energie in hebben moeten steken. Als je dan onze tarieven vergelijkt vraag je je toch af waarin ze dat geld investeren. Het zou hier een state of the art systeem mogen zijn voor die tarieven...

Nogmaals, de overtreding wordt niet betwist ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 sep 2017 09:50

Wat is eigenlijk je juridische vraag ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Amathanio
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 27 sep 2017 10:04

Wat is eigenlijk je juridische vraag ??
Ik stel me toch een beetje de vraag bij de bewijslast van dit.
Ik vraag me gewoon af hoe zo'n foto als bewijs kan gebruikt worden. Geen nummerplaat op het origineel, wel op het negatief. Ik ken geen software die een foto kan inverteren waardoor dingen plots verschijnen. Iemand die moeilijk wil doen kan hier toch gewoon procederen en zeggen dat dit Photoshop is?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 sep 2017 10:11

Deze foto's zijn wel gemaakt met geijkte toestellen, en ik denk maar heb er geen juridische grond voor dat een negatief meer waarde heeft dan de afdruk
Je heeft misschien het ongeluk gehad dat dit een stagiair was die je foto afdrukte zeker :lol: :lol: :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 27 sep 2017 11:27

Uw nummerplaat is van het reflecterende type, zodat deze dus mogelijks overbelicht is door de flits van de camera. Op het negatief is deze dan weer wel te zien. Vergeet niet dat de politie deze foto's (indien op een filmrolletje) deze op de PC in negatieve vorm bekijkt. Ze worden pas afgedrukt indien ernaar gevraagd wordt.
Het is enkel het originele fotorolletje dat bewijs is, niet de afdrukken al of niet positief of negatief beeld.
Politie was trouwens niet verplicht u een foto te sturen. Bij niet akkoord had men hem wel voorgelegd aan de politierechter

Amathanio
Topic Starter
Berichten: 15

#6 , 27 sep 2017 13:01

Politie was trouwens niet verplicht u een foto te sturen. Bij niet akkoord had men hem wel voorgelegd aan de politierechter
Er staat nochtans duidelijk dat de foto opgevraagd kan worden.
Dat zou wel grof zijn, weigeren de foto op te sturen om hem dan in de rechtbank toch boven te halen en zo wat extra gerechtskosten te kunnen aanrekenen.
Nogmaals, we betwisten niet, we vragen enkel de foto op. Dat wordt hier standaard gedaan bij iedere overtreding. Voornamelijk om te zien wie er reed met het desbetreffende voertuig indien mogelijk.

Issued
Berichten: 1227

#7 , 27 sep 2017 16:27

Als ik me niet vergis is die tweede foto geen negatief maar een ir. Infrarood heeft geen last van de weerkaatsing.

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 27 sep 2017 17:22

Normaal kunnen de foto's opgevraagd worden ttz ingezien worden ter griffie politierechtbank.
Het is bij mijn weten zelfs niet gebruikelijk dat politie inzage geeft in bewijsmateriaal. Daar beslist het openbaar ministerie over.
Mogelijk heeft politie eerst toestemming moeten vragen.
Zal vermoedelijk inderdaad de infrarood foto zijn.

Amathanio
Topic Starter
Berichten: 15

#9 , 04 okt 2017 13:41

Als ik me niet vergis is die tweede foto geen negatief maar een ir. Infrarood heeft geen last van de weerkaatsing.
Ah, daar heb ik inderdaad nog niet aan gedacht. Bedankt!

FrederikC
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 okt 2017 08:43

Zoals bovenstaand aangehaald werd door verschillenden, gaat dit over een infraroodfoto. Behalve "geen last van de weerkaatsing" heeft het ook als voordeel (voor de overheid dan toch) dat er geflitst kan worden zonder er een "flits" duidelijk zichtbaar is. Ons oog kan dit soort licht moeilijk waarnemen. Dit wil dus betekenen dat bestuurders die achter de "geflitste" wagen ook te snel rijden, niet zullen remmen om niet geflitst te worden door beïnvloeding van de zichtbare flits.

Meeste afstandsbedieningen van tv's werken ook met infraroodlicht. Een fototoestel of camera (zelfs de camera van je GSM volstaat) kan dit licht wel zien. Je kan dit testen door met je gsm-camera of fototoestel naar de afstandsbediening te kijken terwijl je een knopje blijft indrukken op de afstandsbediening. Hoe donkerder het is, hoe beter zichtbaar dit is. Hetzelfde is van toepassing bij flitscamera's met infrarood. Je kan de flits goed waarnemen op beelden van een dashcam als je in de andere richting van de geflitste persoon rijdt en de "flitsstraal" in het gezichtsveld van je camera zich bevindt

Infrarood-flitsen of lampen welke krachtig genoeg zijn en toch niet voor het menselijk oog zichtbaar zijn, zijn echter zeer duur. IR-flits-lampen welke je wel kan waarnemen met het menselijk oog wanneer je recht in de straal kijkt, zijn een stuk goedkoper. Het zijn meestal deze welke gebruikt worden voor flitstoestellen of ANPR camera's. Ze geven een paars-achtig licht. Deze paarse "flits" kan je soms 's nachts zien op bruggen aan autostrades omdat deze frontaal "flitsen" voor iets ivm. vrachtwagens.

De gekende trajectcontrole's gebruiken ook deze technologie bij mijn weten als belichting. In dit geval worden wagens van aan de achterkant gecontroleerd.


Onderstaand een foto van de IR-bakjes voor controle op vrachtwagens, welke frontaal een paars-achtige flits geven die je soms kan zien langs autosnelwegen. De markeringen op het wegdek welke waarneembaar zijn dienen om de toestellen te kalibreren.

Afbeelding

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”