10/2016 geflitst en nog steeds geen boete

KevinVL
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

10/2016 geflitst en nog steeds geen boete

#1 , 25 sep 2017 11:02

Beste Leden,

Ik ben in Oktober 2016 geflitst met mijn personenwagen (door een mobiele wagen) buiten de bebouwde kom waar 70km/h is toegestaan.
Mijn snelheid was 110-115km/h op de teller.
De flitswagen stond in tegenovergestelde richting (met zijn neus naar mij), ik heb duidelijk een flits gezien, was het voor mij of was het voor een tegenligger? In ieder geval stond er een artikel in de krant dat er een laagvlieger tegen 102km/h was langsgevlogen.
Nu heb ik bijna een jaar later nog steeds niets ontvangen, is dit normaal? Kan ik via een bepaalde weg erachter komen of ik wel geflitst ben? Zonder dat ik mezelf zou verraden dan.

Alvast bedankt,
Kevin

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 26 sep 2017 13:57

Ze hebben, dacht ik althans, tot 2 jaar de tijd om je hiervoor te bestraffen.
Meestal duurt het niet zo lang, dus ik denk dat je geluk zult gehad hebben in deze.

Je kunt het alvast niet te weten komen, zo lang je geen PV ontvangt.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 sep 2017 19:52

De verjaringstermijn voor die overtredingen is in beginsel 1 jaar. Als je nog niets hebt ontvangen, dan zal er waarschijnlijk ook niets meer komen.

Reclame

KevinVL
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 sep 2017 10:56

De verjaringstermijn voor die overtredingen is in beginsel 1 jaar. Als je nog niets hebt ontvangen, dan zal er waarschijnlijk ook niets meer komen.
Ik had ergens gelezen dat de verjaringstermijn 05jaar was:


Verjaring van vervolging en verjaring van de strafuitvoering

Er is een wezenlijk verschil tussen verjaring van vervolging en verjaring van de strafuitvoering.

Wanneer je dus moet wachten op de boete, gaat het dus om verjaring van de strafuitvoering.

Het overgrote deel van verkeersboetes zijn trouwens correctionele straffen. Dit kan misschien vreemd klinken daar deze worden uitgesproken op een politierechtbank.

Als we de verjaringstermijnen bekijken lezen we in het Strafwetboek dat:
•correctionele straffen verjaren na 5 jaren
•politiestraffen verlopen na 1 jaar na datum van de uitspraak.

In aangehaald geval zal de boete pas na 5 jaar vervallen. Je mag dus nog maximaal 4 jaar wachten op je boete



Of is het 05jaar nadat je de PV hebt ontvangen? Ik heb helemaal niets ontvangen.

Bedankt!

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#5 , 29 sep 2017 08:21

Van zodra het feit is vastgesteld, loopt de verjaringstermijn van 1 jaar. Die kan tijdens deze periode van 1 jaar worden gestuit door onder meer bijkomende processen-verbaal. Als je niets hebt ontvangen, is de kans klein dat je nog iets zal ontvangen.

WP002
Berichten: 1479

#6 , 29 sep 2017 09:34

Laten we het er dan op houden dat u heeeeeeeeeel veel geluk hebt gehad...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”