P.V. wettelijk?

crr325ci
Topic Starter
Berichten: 6

P.V. wettelijk?

#1 , 22 sep 2017 16:56

Hallo iedereen,
op 2 september 2017 kom ik aangereden welliswaar tegen een te hoge snelheid en kruis ik een politiewagen, deze hebben zich blijkbaar omgedraaid en mij proberen te volgen maar omdat er 100m verder een rond punt was was ik volgens hun uit zicht verdwenen. Nu de dag nadien wil toeval zijn dat ik ben achterna gereden geweest over een afstand van een 6tal km door een politievoertuig dat ook eveneens stopte als ik op mijn bestemming mij op inrit parkeerde. Heb met de agenten oogcontact gemaakt en ben vervolgens binnen gegaan. Ze hebben enkele minuten voor de inrit gestaan en vervolgens gewoon vertrokken.
Ik ontvang op 22 september 2017 pv hierover.

KB 01.12.1975 Art. 10.1.1°

KB 01.12.1975 Art 9.1.1

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 22 sep 2017 17:04

Art. 10.1.1 - Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

Art 9.1.1 - Wanneer de openbare weg een rijbaan omvat moeten de bestuurders deze rijbaan volgen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3794

#3 , 22 sep 2017 17:53

In België geldt onschuldig tot tegendeel bewezen is.
In sommige gevallen wordt dit omgekeerd, omdat bepaalde bepaling aangenomen waarheid te zijn.
Een PV valt hieronder, mits deze binnen de 14 dagen na de feiten opgemaakt is.

Ik tel 20 dagen, wat de 14 dagen dus overschrijdt.
Hierdoor heeft de PV geen bewijslast, en is alles terug tot bij het normale: bewijslast ligt bij de politie.

Zonder bewijsstukken zal de aanklacht niet lang standhouden me dunkt.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 22 sep 2017 19:44

Kan zijn dat PV later is opgesteld en dus wel binnen de 14 dagen verzonden.
Verzonden wil niet zeggen aangekomen.

crr325ci
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 24 sep 2017 04:27

Pv is 2 september opgesteld en poststempel is 19 september

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 24 sep 2017 21:09

Dan heeft het proces verbaal inzake verkeer zoals vele andere de waarde van een PV van inlichtingen.

lohabra
Berichten: 1015

#7 , 26 sep 2017 20:33

Indien niet tijdig verzonden, is er géén omgekeerde bewijslast.

Dit betekent echter nog niet dat u automatisch vrijspraak zou bekomen indien de politie de u ten laste gelegde elementen niet afdoende kan bewijzen !

Een rechter kan namelijk nog altijd het PV hanteren als inlichting, en hij kan zélf oordelen of hij de overtreding bewezen acht of niet.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”