Naar politierechtbank voor keuring

johnmuts
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Naar politierechtbank voor keuring

#1 , 22 sep 2017 12:03

Hoi allemaal,
Ik kreeg zonet een dagvaarding om het eens te gaan uitleggen op de politierechtbank voor het rijden zonder geldig keuringsattest.
De werkelijkheid is anders: ik reed met een oldtimer mét geldige keuring, maar met de opmerking dat de LPG-tank opnieuw moest gekeurd worden. En dát ben ik dan vergeten.
De pro justitia vermeldt hier niks over. Wat doe ik nu best?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 sep 2017 12:05

Best zelf gaan anders heb je sowieso een straf.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Tybo
Berichten: 145

#3 , 22 sep 2017 15:11

Voor welke Politierechtbank word je gedagvaard ? (Plaats)

Reclame

johnmuts
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 sep 2017 15:16

@Tybo : Beringen

Issued
Berichten: 1230

#5 , 22 sep 2017 15:45

Als er een onderdeel van je wagen dient herkeurd te worden en je doet dat niet, is je hele voertuig niet in orde.

Je lpg is een onderdeel van je voertuig. Politioneel gezien doet het er niet toe waarom je keuring niet in orde is. Een vervallen keuring voor slecht afgestelde lichten is hetzelfde. Het strafbaar feit is de vervallen keuring. De rechter zal eventueel milder zijn als het niets gevaarlijk betreft maar dat hangt van de rechter af.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 sep 2017 15:50

De rechter zal eventueel milder zijn als het niets gevaarlijk betreft
Niets gevaarlijker LPG !!

Ik denk zeer gevaarlijk een ongekeurde LPG installatie .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

johnmuts
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 sep 2017 17:19

Niet ongekeurd, @denlowie. Een verlopen keuringsattest van de tank.

Issued
Berichten: 1230

#8 , 22 sep 2017 21:30

@johnmuts wettelijk gezien zijn dat synoniemen. Men spreekt over het kunnen voorleggen van een geldig keuringsbewijs. U was niet in het bezit van een geldig keuringsbewijs.

johnmuts
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 sep 2017 16:28

Toch nog een vraagje: hoe kan ik op de politierechtbank duidelijk maken dat ik het een bende zeveraars vind, zonder "smaad" aan mijn broek te hebben?

LeenW
Berichten: 12840

#10 , 24 sep 2017 16:56

Toch nog een vraagje: hoe kan ik op de politierechtbank duidelijk maken dat ik het een bende zeveraars vind, zonder "smaad" aan mijn broek te hebben?
Laat u bijstaan door een advocaat, zulke onnozeliteiten gaan u echt niet helpen.

johnmuts
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 sep 2017 23:15

Da's waarschijnlijk goede raad, maar ik ga geen advocaat betalen voor een op voorhand verloren zaak.

Issued
Berichten: 1230

#12 , 24 sep 2017 23:17

Toch nog een vraagje: hoe kan ik op de politierechtbank duidelijk maken dat ik het een bende zeveraars vind, zonder "smaad" aan mijn broek te hebben?
indien u dergelijke boodschap wilt overbrengen (wat ik afraad): U kan stellen dat u zich niet kan vinden in het belang dat de rechtbank hecht aan de technische keuring van uw lpg-tank en dat u als dusdanig niet begrijpt dat u voor dergelijke zaken dient te verschijnen.

lohabra
Berichten: 1015

#13 , 25 sep 2017 21:23

Toch nog een vraagje: hoe kan ik op de politierechtbank duidelijk maken dat ik het een bende zeveraars vind, zonder "smaad" aan mijn broek te hebben?
U hoeft die verbalisanten daarom géén zeveraars te noemen. U kan ook verklaren dat u hun PV zever vindt.

Maar ik zou het u beslist niet aanraden. Tenzij u graag het risico wil nemen dat een rechter daar een gebrek aan schuldinzicht in ziet, en daar zwaar aan tilt (en dat ook laat voelen bij de bepaling van de strafmaat).
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Blaatpraat
Berichten: 3795

#14 , 26 sep 2017 13:58

Da's waarschijnlijk goede raad, maar ik ga geen advocaat betalen voor een op voorhand verloren zaak.
Geen RB bij je verzekering? Wordt heel vaak standaard samengebundeld met de verplichte verzekering.

johnmuts
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#15 , 11 okt 2017 16:09

Ik lees in de Pro Justitia iets over "verzoekschrift om genade". Is dat iets dat kans maakt, of is dat meer te beschouwen als bladvulling?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”