Auto onrechtmatig getakeld wegens fout stadsdiensten

Togilech
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Auto onrechtmatig getakeld wegens fout stadsdiensten

#1 , 21 sep 2017 15:11

Casus: zoals de titel zegt, auto is getakeld. Heb contact met de politie gehad, die mij de fout van zij die de bord en hebben geplaatst toegeven. Ik moet dus geen kosten betalen, aldus de agent. Dit wordt ook bevestigd door de takeldienst.

De borden zijn fout gezet door de werkmannen van de stad. Tot zover valt het allemaal mee.

Echter, ik ben handelaar en bepaalde waardevolle goederen die in mijn auto, een Berlingo, liggen zijn beschadigd. Kan ik mij ergens op beroepen voor een vergoeding?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 21 sep 2017 15:38

lijkt mij best dat u uw verzekering inlicht en zij zullen dan de nodige stappen nemen naar de verzekering van de takelaar en/of de politie (opdrachtgever) toe.

verwacht nu niet dat dit binnen de paar weken opgelost gaat zijn

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 21 sep 2017 17:35

En is dit vastgesteld in een PV op ogenblik van terug in bezitname wagen?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Togilech
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 sep 2017 18:36

Ik heb idd schriftelijke bevestiging van de politie dat de reden van takeling niet mijn schuld is.ze hebben me doorverwezen naar d dienst verkeer.eerst ga ik contact opnemen met mijn verzekering

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 21 sep 2017 19:32

Zaken die in een voertuig liggen????
De buitenzijde van een voertuig zijn zichtbaar maar in een koffer of laadruimte....?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 21 sep 2017 19:41

Ik heb idd schriftelijke bevestiging van de politie dat de reden van takeling niet mijn schuld is.ze hebben me doorverwezen naar d dienst verkeer.eerst ga ik contact opnemen met mijn verzekering
Ik bedoelde van de schade aan de voorwerpen binnen in de wagen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Togilech
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 sep 2017 20:29

Het is een Berlingo, goederen zijn niet zichtbaar aan de buitenkant


Van de schade , heb ik dat vermeld aan de agent, die me doorverwezen heeft. Er is geen mogelijkheid om eennpv op te stellen alvorens ik de schade heb bekeken en foto's heb genomen

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 21 sep 2017 20:31

Het is een Berlingo, goederen zijn niet zichtbaar aan de buitenkant


Van de schade , heb ik dat vermeld aan de agent, die me doorverwezen heeft. Er is geen mogelijkheid om eennpv op te stellen alvorens ik de schade heb bekeken en foto's heb genomen
Die foto's achteraf hebben geen waarde.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 21 sep 2017 21:32

Is dat iets strafbaar?
Neen, dan gaat de politie geen PV opstellen. Zaak tussen verzekeringen.
En uw bewijzen vermoedelijk niet tegensprekelijk.
Als u de wagen al opgehaald hebt dan hebt u een probleem.
Wagen in aanwezigheid van takelbedrijf openen en dan foto's nemen.
Takelbedrijf moet optreden als goed huisvader.
BW 1382 ev.

Togilech
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 sep 2017 04:12

Aangezien ik me eerst moest melden bij de politie alvorens ik mijn wagen mocht gaan ophalen heb ik de kans niet gehad mijn wagen te openen in het bijzijn van de takeldienst, die mensen waren al naar huis

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 sep 2017 11:54

Takelbedrijf moet optreden als goed huisvader.
Da's waar, maar de TS moet ook handelen als goed huisvader. Als iets in die wagen beschadigd raakt door het takelen van de wagen, dan vraag ik mij af of deze goederen ook niet beschadigd konden raken als er gewoon met de wagen gereden werd? Dit is toch een teken dat die goederen niet vastgemaakt waren / niet goed verpakt waren? Het is toch niet zo dat men bij het takelen van een wagen deze op zijn kop hangt?

Los daarvan denk ik dat de TS sowieso een probleem gaat hebben met de bewijslast. Hoe gaat hij kunnen bewijzen dat die beschadigde goederen 1. Op het moment van het takelen in de wagen lagen, en 2. Al niet stuk waren op dat moment?

Over hoeveel schade gaat het hier? Spreken we over een paar 100 € of over duizenden euro's?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jef007
Berichten: 1681

#12 , 22 sep 2017 12:24

welke soort van goederen zou beschadigd zijn?
glas? waar lag dat dan niet vastgesnoerd ?
meer uitleg graag?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 sep 2017 14:05

Tja, op zich speelt het al dan niet onzorgvuldig zijn van de TS niet zo héél veel rol, natuurlijk. Kern van de zaak is dat de TS moet kunnen bewijzen dat de goederen door het takelen beschadigd geraakt zijn. Ik zou niet weten hou hij dit kan bewijzen? Foto's van beschadigde goederen kan je gelijk waar en wanneer trekken. Als hij in zijn magazijn wat beschadigde zaken liggen heeft, kan hij die gewoon even in zijn wagen leggen, foto's nemen, en de schade proberen verhalen op de takelfirma.

Ik zeg niet dat de TS de waarheid niet spreekt, maar dit bewijzen is nog iets anders...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Togilech
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 sep 2017 20:28

Het is een Berlingo, goederen zijn niet zichtbaar aan de buitenkant


Van de schade , heb ik dat vermeld aan de agent, die me doorverwezen heeft. Er is geen mogelijkheid om eennpv op te stellen alvorens ik de schade heb bekeken en foto's heb genomen
Die foto's achteraf hebben geen waarde.

wanneer hebben de foto's dan wel waarde ? als ik ze neem terwijl mijn auto wordt getakeld misschien ? Ik zeg toch duidelijk dat omwille van het feit da t ik eerst naar de politie moest gaan voor een document ter vrijgave van mijn wagen af te halen, de takeldienst reeds toe was.
Dus achteraf , waar heeft u het dan over ?

Franciscus
Berichten: 38596

#15 , 23 sep 2017 23:29

Hoe hebt u uw wagen teruggekregen als de takeldienst gesloten was?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”