Buurvrouw eist dat wij niet meer parkeren voor onze eigen gevel

kCalypso
Topic Starter
Berichten: 37
Juridisch actief: Nee

Buurvrouw eist dat wij niet meer parkeren voor onze eigen gevel

#1 , 18 sep 2017 17:51

Hallo,

Wij hebben een half jaar geleden gekocht in een rustige wijk met slechts enkele buren.

Ons grondstuk is ongeveer 30m breed in vooraanzicht, met ons huis precies in het midden. Mijn vriend werkt in de bouw, en heeft dus bijgevolg een grote camionette die hij telkens voor ons huis op de kiezels parkeert. De afstand tot het grondstuk van onze buren aan de linkerkant (rechts ligt een veld) is ongeveer nog eens 15 meter.

Nu kwam de buurvrouw vorige week aanbellen om te vragen of hij zich aub ergens anders wil parkeren, aangezien zij niets ziet als ze met haar wagen uitrijdt. Ik vertelde haar toen al vriendelijk dat dit voor ons moeilijk anders kan, omdat wij momenteel onze tuin en oprit aan het renoveren zijn en dus geen plaats hebben. Bovendien is het voor mijn vriend erg vervelend om elke avond laat en 's morgens voor het licht wordt telkens onze opritpoort open en dicht te doen om de wagen in- en uit te rijden. Voor hem is het gewoon handig dat deze camionette meteen aan de voordeur staat. Over enkele weken hebben wij een stuk van onze voortuin tot parking omgevormd, dan zet hij zich daar en is het probleem opgelost.

Maar hier had ze blijkbaar niet echt oren naar. Mijn vriend parkeert zich ondertussen nog verder van hun grondstuk af, zo'n 20 meter. Maar vandaag stond ze opnieuw aan de deur en was erg onvriendelijk. Ze had gisteren diverse keren opnieuw in en uit moeten rijden met haar Ligier omdat ze niets zag. Mijn vriend is erg vriendelijk gebleven en heeft nogmaals uitgelegd dat dit van tijdelijke duur is, en dat dit bovendien een openbaar stuk is waar iedereen mag parkeren. Ze had zelfs foto's gemaakt.

Nu is onze vraag: Kan zij dit vragen? En zo niet, hoe kunnen wij dit vriendelijk oplossen? Er is echt geen andere plaats, anders hadden we dit echt wel al gedaan. We willen absoluut geen ruzie, maar van haar onvriendelijk en dwingend gedrag zijn we ook absoluut niet gediend...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 18 sep 2017 19:19

Ze heeft geen enkel juridisch recht om dat te eisen van u, maar dat zal ze natuurlijk niet willen horen. Dat zal ze dus moeten horen van een dienaar der wet :-) Vertel haar bij een volgend gesprek dat ze haar eis best even natrekt bij een juridisch deskundige, bijvoorbeeld de politie. Dat ze dan met zekerheid weet wat ze wettelijk kan eisen.

lohabra
Berichten: 1015

#3 , 18 sep 2017 22:42

De buurvrouw kan héél veel vragen. Maar zolang u géén specifieke regel of verkeersbord inzake stilstaan/parkeren overtreedt, heeft de buurvrouw niks te eisen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 18 sep 2017 22:52

Heeft de buurvrouw niet voldoende draaicirkel om uit haar oprit te komen wegens de smalle openbare weg?

PS U mag ook voor haar gevel parkeren is evenmin verboden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 sep 2017 08:29

Als de draai cirkel te klein is voor haar snorauto dan moet ze maar een gele streep aanvragen aan de gemeente.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

kCalypso
Topic Starter
Berichten: 37
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 sep 2017 08:56

De draaicirkel is groot genoeg hoor, op onze straat kunnen twee auto's gemakkelijk kruisen. En ook al had ze daar problemen mee, dan zou onze auto 20m verderop daar ook niet veel aan doen. Mijn vriend heeft deze week verlof, dus zetten we de camionette vriendelijksgewijs achteraan onze inrit, maar zodra hij weer begint zal hij zich toch echt wel weer daar moeten parkeren. Een week later is onze oprit vermoedelijk klaar, en dan is er geen probleem meer. Maar dan weten we wat we haar in de tussentijd zo vriendelijk mogelijk duidelijk kunnen maken... bedankt alvast.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 19 sep 2017 09:33

Dat ze dan deftig leert rijden in een rijschool. Daar leer je dergelijke dingen. Maar Ja, met een snorauto hoeft je geen rijbewijs., Vandaar dat ze meer dan 2 meter nodig heeft om een bocht te kunnen nemen. Ik denk eerder dat ze jullie camionette niet graag in de buurt heeft wegens het zicht. Stuur haar volgende maal naar de politie, of vraag haar om dieeven te bellen.

kCalypso
Topic Starter
Berichten: 37
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 sep 2017 10:15

Mava105, ik heb ook al vaak gezien/gehoord dat ze 100 keer opnieuw in- en uit moest rijden om deftig haar eigen oprit op te komen, en toen stond er geen auto in de weg. Dus ik denk dat het probleem inderdaad eerder op het rijkundig vlak zit. Volgens haar logica zouden wij dus ook de boer van het maïsveld langs ons huis moeten aanspreken, want door die maïs zien wij tegenwoordig helemaal niks met uitrijden... :)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 sep 2017 11:33

Als je toevallig een camera aan de bel hebt, of van ergens anders "discreet" kan zien wie er aanbelt, zou ik gewoon niet meer opendoen als zij aan de deur staat. Als binnen dit en een paar weken het probleem sowieso opgelost is, vermijd tot dan de discussie, zou ik zeggen. Nadien zal alles dan wel koelen zonder blazen, aangezien de camionette dan niet meer "in de weg" staat. Als je in tussentijd de confrontatie wel nog zou aangaan, bestaat de kans dat er dingen gezegd worden die de relatie helemaal verzuren.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 19 sep 2017 12:57

Mijn vriend werkt in de bouw, en heeft dus bijgevolg een grote camionette die hij telkens voor ons huis op de kiezels parkeert.
Mag je op die kiezels wel parkeren, in de bebouwde kom niet buiten de bebouwde kom moet je recht minstens 1,5m vrijlaten.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /188-art23
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

WP002
Berichten: 1479

#11 , 19 sep 2017 13:11

20 meter afstand en nog niets zien? Rijdt de buurvrouw met een monstertruck of zo???

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 19 sep 2017 15:55

Met een monsterLigier :lol:

WP002
Berichten: 1479

#13 , 19 sep 2017 16:12

Een Ligier, dat is toch zo'n grasmachine met een dak op hè? Dan weet ik het zeker: buurvrouw kan niet rijden!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 19 sep 2017 16:20

Dat wisten wij hier al langer.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 19 sep 2017 17:16

Een Ligier, dat is toch zo'n grasmachine met een dak op hè? Dan weet ik het zeker: buurvrouw kan niet rijden!
En in dat geval moeten ze deze mensen ook verbieden om met een "pseudo-auto" te rijden, naar mijn mening. In de buurt hier rijdt ook een vrouw rond in zo'n elektrisch ding: nooit geslaagd voor een praktijk rijexamen omdat ze totaal geen verkeersinzicht heeft, maar ze rijd dan wel met dat elektrisch ding op dezelfde baan waar ze met een gewone wagen niet op mag. Voorrang van rechts? Nooit van gehoord! Stoppen aan een zebrapad als er voetgangers willen oversteken? Nope! Beurtelingsparkeren? Haar wagentje staat rond de wisseldag steevast aan de verkeerde kant, etc, etc...

Sorry, maar als je niet slaagt voor je praktijkexamen, dan zou je ook niet met zo'n electrisch ding diezelfde baan opmogen! Wat voor zin heeft een rijbewijs anders, als iemand die het niet kan halen, toch nog de baan op mag (OK, niet op de autosnelweg, maar alle andere wegen mag ze wel onveilig maken: tegen 40 per uur op een baan waar je 90 mag... Waanzin!)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”