Verstrooidheid en een rood licht.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Verstrooidheid en een rood licht.

#1 , 18 sep 2017 00:58

Lomp, ik weet het. :-(

Situatie was al volgt. Ik reed een straat in, met iemand achter mij die mij nogal kort achter mij reed en zijn "faren" aan had. Ik kom aan een bus die stil staat. Ik ben van de buurt, maar in een verstrooid moment dacht ik dat die gewoon stil stond. Ik reed de bus voorbij, en merkte toen pas dat het rood was. Maar goed, ik dierf niet te stoppen daar ik dan de weg geblokkeerd had.

En uiteraard... een combi had het gezien en hield mij tegen. Ik zei - naar eerlijkheid - het niet door te hebben gehad, en mocht vrijwel onmiddellijk doorreden. Heb geen papieren of wat dan ook moeten laten zien.

De combi zelf is nog tot het einde van de straat met mij meegereden om daar ergens op zij te gaan staan. (na een U turn te hebben gemaakt).

Ik zit nu met een wrang gevoel in mijn maag, weet niet direct waar me aan te wachten.

Googelen heeft me wel een vaag idee gegeven, maar... Zo zou het enorm afhangen van waar de overtreding wordt vastgesteld?!

Om het helemaal moeilijk te maken, de auto staat op mijn naam van mijn echtgenote. Zij was tot begin 2015 buschauffeur, maar zit sinds 2010 thuis op ziekenkas.

Zij heeft al haar rijbewijs van 1997, is erg voorzichtig in het verkeer. (geen overtredingen in meer dan 10 jaar) Ik zelf heb mijn rijbewijs van 2011. Gelukkig al meer dan 2 jaar als ik Google mag geloven.

Volgens de ene site kan ik me verwachten aan een minnelijke schikking van € 184, maar dat ze professionele chauffeurs zwaarder beboeten. De andere doet me eerder geloven dat een loterij is...

Dus... zijn er hier experts die me een idee kunnen geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 sep 2017 12:09

Om het helemaal moeilijk te maken, de auto staat op mijn naam van mijn echtgenote. Zij was tot begin 2015 buschauffeur, maar zit sinds 2010 thuis op ziekenkas.
Dit speelt geen rol. U was chauffeur, dus u zal beboet worden. Dat het de wagen van uw echtgenote was, is dus niet echt relevant (tenzij deze niet zou verzekerd of gekeurd zijn, bijvoorbeeld).

Aangezien uw identiteit niet door de agenten vastgesteld werd op het moment zelf, krijgt u mogelijk papieren thuis (zal op naam van uw echtgenote komen), waarop u dan kan invullen dat niet uw echtgenote, maar u aan het stuur zat. De kans bestaat ook dat de agenten er verder geen energie wilden insteken, en je er misschien niets meer van hoort.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”