Inschrijvingsbewijs kwijt

spurnd
Topic Starter
Berichten: 95

Inschrijvingsbewijs kwijt

#1 , 17 sep 2017 17:36

Beste

Ik wil mijn voertuig verkopen, en bij het bij elkaar zoeken van de nodige papieren bleek dat ik mijn inschrijvingsbewijs kwijt ben. Ondertussen heb ik een PV laten opstellen bij de politie wat ik zou kunnen gebruiken om een nieuwe via de DIV aan te vragen.

Nu mijn vraag: Moet ik eerst een nieuw inschrijvingsbewijs aanvragen en dit nieuwe 2-delig kentekenbewijs aan de verkoper overhandigen? Of kan ik het PV van verlies aan de verkoper overhandigen zodat deze, deze kan gebruiken voor het voertuig rechtstreeks in te laten schrijven zonder dat ik eerst dit moet doen.

Ik(verkoper) ben particier. De koper is handelaar. Het voertuig gaat mogelijks enige tijd in een toonzaal staan. Ik ben van plan de nummerplaat na verkoop te laten schrappen.

Hartelijk dank voor de antwoorden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 17 sep 2017 18:33

Het is nog altijd uw auto - trouwens met een attest van verlies mag u niet rijden.

spurnd
Topic Starter
Berichten: 95

#3 , 17 sep 2017 20:43

Ik hoef er ook niet meer mee te rijden. Handelaar komt deze bij mijn thuis opladen. Wel raar dat ik er niet meer mee mag rijden. Want ik MOEST er mee naar de politie rijden zodat ze het voertuig konden zien en fotos van maken...

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 18 sep 2017 10:53

Hoe kan je dat kwijtspelen? Dat dokument (of toch minstens de helft ervan) moet steeds in uw wagen aanwezig zijn.

spurnd
Topic Starter
Berichten: 95

#5 , 18 sep 2017 13:44

Hoe kan je dat kwijtspelen? Dat dokument (of toch minstens de helft ervan) moet steeds in uw wagen aanwezig zijn.
enorm off-topic en niet relevant, ma kom, omdat het leven soms vreemd loopt en er gekke dingen kunnen gebeuren:

Begin van het jaar alle belangrijke papieren uit wagen gehaald om klaar/samen te leggen voor verkoop, wagen is sindsdien niet meer gebruikt en staat niet op de openbare weg. Dus vanaf toen was deel 1 en 2 samen met de intentie dat de wagen snel verkocht ging zijn. Effectief is dit niet zo snel gelukt en nu na 9-tal maanden maar via garage/opkoper verkocht voor een lagere prijs dan ik had gehoopt. Begin dit jaar brand uitgebroken bij de buren en in allerijl -omdat we in een rijhuis wonen- zoveel mogelijk belangrijke spullen uit huis gesleurd(mensen, dieren, waardepapieren, fotoalbums, enz...). En ergens in dit proces vermoed ik dat dit verloren is gegaan aangezien alles zowat door elkaar is geraakt en/of weggegooid in de hectiek. En dan nu na x-maanden komt er iets boven dat misplaatst/verloren is gegaan omdat je op dat moment ook niet weet wat er wel of niet aanwezig is, of zou moeten zijn.

aternat
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 sep 2017 20:11

Hoe kan je dat kwijtspelen? Dat dokument (of toch minstens de helft ervan) moet steeds in uw wagen aanwezig zijn.
Het zijn alleen de laatste versies van inschrijvingsbewijzen die in tweevoud zijn. Nog maar een jaar of 4. Daarvoor was het een enkel, en jawel: veel chauffeurs verliezen documenten. Zonder inschrijvingsbewijs enkel of dubbel kan de koper niet naar de keuring.

Issued
Berichten: 1227

#7 , 19 sep 2017 23:57

Hoe kan je dat kwijtspelen? Dat dokument (of toch minstens de helft ervan) moet steeds in uw wagen aanwezig zijn.
Ik nodig u uit om bij een willekeurige middelgrote politiezone een dag het onthaal mee te volgen. De kans is bijzonder groot dat het verlies van het inschrijvingsbewijs (of een deel ervan) de revue passeert.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 sep 2017 08:15

Daar sta ik toch even bij stil, dat je u vrouw kan verliezen dit begrijp ik, maar een inschrijving bewijs van je wagen ???????

Bij mij zit dit altijd in de wagen bij de verzekering en het gelijkvormingsattest en keuring.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 20 sep 2017 09:52


Bij mij zit dit altijd in de wagen bij de verzekering en het gelijkvormingsattest en keuring.
Bij mij ook, in een speciaal mapje, dat enkel daarvoor dient. Die stukken moet je niet zomaar los in het handschoenvakje leggen, of erge,s anders los in de wagen en al zeker niet in huis (buiten het 2de deel dan) maar dat mag je dus ook niet verliezen. Koop dus een classeur, waarin ALLE documenten van uw auto worden samengebracht (buiten diegene die in de auto horen te liggen)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 sep 2017 09:59

vraag aan je verzekering zo een speciaal mapje !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

spurnd
Topic Starter
Berichten: 95

#11 , 20 sep 2017 11:13

Daar sta ik toch even bij stil, dat je u vrouw kan verliezen dit begrijp ik, maar een inschrijving bewijs van je wagen ???????

Bij mij zit dit altijd in de wagen bij de verzekering en het gelijkvormingsattest en keuring.

Lees misschien eens mijn verhaal hoe ik dat ben kwijtgespeeld... Als uw auto uitbrand, ben je het ook kwijt. En als uw auto in een garage staat en uw huis brand mee af. Ben je beide delen kwijt. Denk dat er situaties genoeg zijn hoe je zoiets kan kwijtspelen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 20 sep 2017 12:05


... Als uw auto uitbrand, ben je het ook kwijt. En als uw auto in een garage staat en uw huis brand mee af. Ben je beide delen kwijt. Denk dat er situaties genoeg zijn hoe je zoiets kan kwijtspelen.
Proficiat voor zulke 2 verhelderende voorbeelden te geven !

Als je wagen uitbrand en je garage met je wagen erin dan ben je het ook kwijt !

Maar dan zal je u inschrijvingsbewijs wel niet meer nodig hebben mijn gedacht, wagens weg dus wat denk je ? :roll:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Tybo
Berichten: 145

#13 , 20 sep 2017 12:50

Het is toch menselijk dat je soms een document verliest ...
Het heeft niet altijd met slordigheid te maken toch ...

Blaatpraat
Berichten: 3794

#14 , 20 sep 2017 16:21

Ik ken die situatie ook: de ene helft lag in de wagen, de andere helft lag tussen papieren die ergens zoek geraakt waren tijdens mijn verhuis.
En enkel het gedeelte in de wagen moet je afgeven bij de gemeente in geval van adreswijziging.

In geval van verkoop moet je beide delen overhandigen.
Een attest van de politie volstaat voor 1 van de delen in geval van verlies, als het voor verkoop/keuring is.
Let wel: politie is niet happig om dit te geven voor verkoop, zij menen niet altijd dat het nodig is.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 20 sep 2017 16:58

Daar sta ik toch even bij stil, dat je u vrouw kan verliezen dit begrijp ik, maar een inschrijving bewijs van je wagen ???????
Is dit ook maar enigsinds relevant in héél dit verhaal? Het document is weg. Punt. Vraag van de topic starter is wat hij nu moet doen. De helft van dit draadje gaat ondertussen over hoe je zo'n document kan kwijtspelen? Het Belgisch leger raakt wel tanken kwijt (bij de laatste inventaris waren er een stuk of 3 waar ze geen idee meer hadden waar die waren), dus dat een mens een stukje papier kwijt raakt, is toch zo gek niet?

Misschien terug on topic, nu?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”