Te ver (onder slagboom) gestopt aan overweg

Bonnie666
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Te ver (onder slagboom) gestopt aan overweg

#1 , 17 sep 2017 15:11

mijn verhaal:
Gisterenavond reed ik (samen met mijn vriend) na een avondje welness naar huis.
Vermits ik nog moest rijden, heb ik daar niets gedronken.
We hadden een foute afslag genomen en volgden daardoor de GPS langs een voor ons onbekende weg.
Toen we aan een overweg kwamen stonden de lichten op rood (nog geen belsignaal) en was ik beetje in de war waar ik exact moest stoppen omdat:
- Het rechterlicht ver voor het andere stond (achteraf bleek de weg zeer schuin over de sporen te lopen).
- Er twee slagbomen waren (één voor voetgangers/fietsers (linkerlicht) en één voor algemeen wegverkeer (rechterlicht))
- Het donker was (23:00).
Hierdoor ben ik (per ongeluk) te ver gestopt (welliswaar op velige afstand van de sporen). Toen de slagbomen naar beneden kwamen en het duidelijk werd dat ik te ver stond, ben ik eerst achteruit proberen te rijden, maar uiteindelijk besloten om te stoppen om schade aan het voertuig/slagbomen te voorkomen (die er uiteindelijk niet was). Het resultaat: De slagbomen kwamen neer op het dak van mijn auto, de trein passeerde en de slagbomen gingen terug omhoog. Een seconde later stonden er politieagenten naast mijn auto, die daar blijkbaar toevallig aanwezig waren voor een ander geval. Vervolgens heb ik de aanwijzigingen van de agenten opgevolgd en mij geparkeerd aan het station.
Na het afgeven van mijn boorddocumenten vertelde één van de agenten mij "Ik heb slecht nieuws voor U mevrouwtje, we gaan je rijbewijs afnemen". Dit vooraleer te bellen met de procureur (een gesprek dat zover ik kon opmaken zeer suggestief verliep) of het afnemen van een verklaring/alcoholtest. De alcoholtest was natuurlijk negatief en een technieker van infrabel is nog langsgekomen om de slagbomen te testen, maar die waren ook in orde. Vermits mijn vriend geen rijbewijs heeft, en we verder niemand in de omgeving kennen, hebben we dan €100 betaald voor een taxi-rit naar huis.

extra info:
Ik ben een Duitse die in België woont en werkt.
Het betreft een Duits rijbewijs.

mijn vragen: (ik weet dat het moelijk is hier een exact antwoord op te geven maar "waarschijnlijk/normaal gezien" is voldoende)
1- heeft het zin een advocaat te nemen? (voor het afleggen van de verklaring/mogelijke rechtzaak?)
2- wat zal mij ten laste worden gelegd? En zal ik hiervoor gedagvaard worden?
3- hoe waarschijnlijk is het dat me het "recht tot sturen" langer dan 15 dagen onthouden wordt?
Dit is voor mij veel belangrijker dan een geldboete, vermits ik mijn rijwewijs nodig heb voor woon-werkverkeer.
4- het onmiddelijk intrekken van het rijbewijs (15 dagen) leek me gezien de situatie sterk overdreven, ook is het niet helemaal duidelijk of de procedure wel correct gevolgd werd.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden/advies.

K.S.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 17 sep 2017 15:51

Waarom 2 X uw verhaal doen, eerste om 13.45 Hr en dan nog eens om 15.11 Hr?
Antwoorden zullen er niet sneller door komen.

Bonnie666
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 sep 2017 16:04

De eerste post was onder AANSPRAKELIJKHEIDSRECHT (hetgeen ik pas later heb opgemerkt, eerste keer dat ik hier post, sorry), en ik vermoed dat deze eigenlijk in STRAFRECHT thuishoort, nee? Het was niet de bedoeling om sneller een antwoord te bekomen. De foute post mag verwijderd worden (kan ik dat zelf?).

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”