Boete en ademtest op parking warenhuis

aternat
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Boete en ademtest op parking warenhuis

#1 , 13 sep 2017 18:35

Ik werd tegengehouden na parkeren op een parking van een warenhuis. De politie en ik stonden recht voor elkaar op de openbare weg. Ik moest de straat links indraaien, zij rechts. De parking is 10 meter in de straat. Mijn nummerplaat vooraan was niet reglementair, dat geef ik toe. Maar mag politie nadat ik geparkeerd en uitgestapt ben op een parking van een warenhuis nog een ademtest laten afleggen en een boete uitschrijven ? Op het moment zelf werd niks gezegd van een boete, ook niks ondertekend. Er werd enkel gevraagd om het in orde te zetten. Ook het tijdstip van het pv klopt niet. Op het tijdstip in het verslag is de parking namelijk al afgesloten door sluiting van de winkel. Boete is 300 euro, kan ik deze betwisten ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 sep 2017 19:48

Dit denk ik wel, dat daar de parking een openbaar karakter heeft en de wegcode telt zoals op een normale weg.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#3 , 13 sep 2017 19:55

Wat zijn de inbreuken?

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 13 sep 2017 20:14

Ook op een parking van een warenhuis mag de politie controle uitvoeren.
Als je niet betaald zal het naar het parket gestuurd worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

aternat
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 sep 2017 08:03

Eigenlijk is mijn vrouw tegengehouden. Inbreuk is een niet regelementaire nummerplaat vooraan (een kleinere sticker ipv grote plaat op een opvallend voertuig) : boete 300 euro. Ik ben uiteraard bereid te betalen wegens in fout, maar ik meende dat men geen boetes kon uitschrijven op een parking. De agent in kwestie had er namelijk iets te veel plezier in...Ook het uur klopt niet in het pv. Dus mocht er een weg zijn om er goedkoper vanaf te komen zou ik daar uiteraard gebruik van maken. Alvast dank voor jullie reacties.

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 14 sep 2017 10:32

Ze hebben u op de openbare weg gezien met een niet toegelaten nummerplaat, dus terechte boete. Die uitschrijven op een parking is in orde. Verkeerd uur : kan, indien nodig, gecorrigeerd worden met een navolgend pv.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 14 sep 2017 18:45

Normaal als men een rijbewijs heeft heeft men ook de wegcode moeten leren.
De meeste parkings van warenhuizen worden als openbare plaats beschouwd en zelfs als openbare weg... vb M.kr.'s en was in de tijd de Pr.b. nu Crrfr in Borsbeek was zelfs het schoolvoorbeeld in de rechtspraak.
Volgens een verkeersdeskundige die lang commentaar gaf op dit forum zijn er zelfs al uitspraken waar parkeerblokken ook als openbare weg worden beschouwd en dus openbare weg zijn

aternat
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 sep 2017 18:07

"De meeste parkings".... u bent er anders ook niet zeker van. Ook al zal u de wegcode beter kennen dan ik ?

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 19 sep 2017 18:10

De parking van een winkel die ik goed ken is wel een openbare plaats want veldwetboek is van toepassing gemaakt.
In principe zijn alle grote parkings openbare plaats .. natuurlijk ergens een beenhouwer of bakker die ergens nog achteraan zijn klanten laat parkeren is iets anders.

Politie in onze politiezone schrijft boetes uit op fout parkeren anders-validen plaatsen op (grote) parkings van warenhuizen.
Zelfs een grote parking achter een openbaar gebouw niet afgesloten en volkomen aansluitend op de openbare weg zelfde bestrating enz enz net zoals de parking voor het openbaar gebouw ...wordt door de politie beschouwd als openbaar - gemeente heeft slagbomen moeten zetten want politie bleef bij haar standpunt.

Gezien vaststelling al gebeurde voor het oprijden daar al vast geen mogelijk om niet te betalen.
Voor het blazen evenmin gezien openbare plaats. En gezien dat voertuig werd bestuurt op de openbare weg.

PS ik heb nog nooit geweten dat een overtreder een boete moet ondertekenen.
De vaststellers moeten wel hun PV tekenen.

aternat
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 sep 2017 18:41

Ik meen toch dat er iets is als "kennisgeving bekeuring" ? We gaan op de politierechtbank eens gaan luisteren, ik heb alvast beroep aangetekend. Mede omdat de wagen geen eigendom is van mijn vrouw, maar van mijn bedrijf. Zij kan dus nooit aansprakelijk gesteld worden. Ook een boete omdat de originele documenten niet in het voertuig aanwezig waren, enkel copies. Dat is in al mijn wagens zo. Er staat ook niet vermeld dat de originele boorddocumenten van het voertuig moeten aanwezig zijn, er staat: de documenten van het voertuig. Alvast dank voor uw leerrijke inzichten.

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 19 sep 2017 19:31

De documenten zijn de originele. U hebt dan nog veel geluk gehad ...politie had uw wagen mogen immobiliseren en zelfs laten takelen.
Uw voertuig gaat dus naar de keuring met een kopie van het origineel zal niet pakken denk ik ???
Het is steeds de bestuurder die aansprakelijk is voor het in orde hebben van de wagen en dus de eerste aansprakelijke.
Daarbij komt gezien o.a. art 67 ev van de verkeerswet de eigenaar van het voertuig .... of dacht u dat een rijverbod aan de firma wordt betekend bij mijn weten steeds aan personen.

Kennisgeving bekeuring daarmee zal u bedoelen het afschrift van het PV dat aan overtreder wordt gestuurd. Dat is het enigste document - buiten een document dienende tot betaling van een geldsom bij wijze van schikking dat u zou kunnen krijgen.
Dan uiteraard de dagvaarding bij gerechtsbrief en het vonnis.

Beroep bent u dan al veroordeeld voor de politierechtbank??

aternat
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 sep 2017 19:56

Originele documenten kan men toch een waarschuwing voor geven. Dat is een voertuig (net zoals alle andere uit mijn wagenpark) dat wordt verhuurd aan derden. Die voertuigen zijn zo nieuw dat ze zelfs nog niet naar de keuring hoeven. Neen, ik ben nog niet veroordeeld. Maar er zat een document bij de pv als de bestuurder niet de eigenaar was van het voertuig, of als ik niet akkoord ging. Nogmaals, ik erken mijn fout en zal er ook voor betalen, maar alle redelijkheid is zoek en de agent in kwestie had er ontzettend veel lol in.
Dit is wel uiterst interessant.

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 19 sep 2017 21:44

Politie kan voor alles een waarschuwing geven of gewoon niets zien en verder rijden.
Ik hoop dat uw personeel ook niets doet en gewoon verder slaapt.
Dus als politie zijn werk doet is het niet goed maar als ze slapen in hun combi is het ook niet goed.
Wat ik raar vind is dat men steeds opmerkingen heeft over het feit dat politie altijd de mensen zou uitlachen of hen nors zou bekijken of hen zonder reden tegenhoudt of zelfs zou stalken... (Ik heb het nu niet specifiek over deze topic maar over wat er de laatste weken hier weeral in de pers is verschenen).

Issued
Berichten: 1227

#14 , 19 sep 2017 23:50

Ik snap het niet goed.
U heeft beroep aangetekend?
&
U erkent uw fout en zal er ook voor betalen?

De "kennisgeving bekeuring" is normaal gezien een papiertje dat wordt achtergelaten op voertuigen die in overtreding zijn en waarvan de eigenaar afwezig is, kwestie van u niet dubbel te bekeuren voor dezelfde inbreuk. Hier is geen wettelijk verplichting rond. Er is geen enkele verplichting dat een overtreder wat dan ook moet tekenen.

U kan in beroep gaan, maar een politieambtenaar heeft bijzondere bewijslast (cfr zijn woord IS waarheid tot het tegendeel bewezen is) en u ontkent de inbreuken niet. Ik vrees dat zoiets snel klaar is bij de rechter.

ps Ik hoop dat u ondertussen uw wagenpark in orde heeft gebracht. Het kan knap lastig worden voor uw klanten zonder originele documenten.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”