Dagvaarding politierechtbank wegens verlopen keuring

bulldog
Topic Starter
Berichten: 31
Locatie: Antwerpen

Dagvaarding politierechtbank wegens verlopen keuring

#1 , 05 sep 2017 16:33

Beste,

Ik stel deze vraag namens mijn vrouw, zij is verleden jaar jaar geflitst geweest (53km/u na correctie waar 50km/u toegestaan) en daarbij was het oog gevallen op de keuring die al enige tijd verlopen was, blijkbaar had ze bij de laatste keuring een rode kaart ipv een groene... (Ik kan hier een heel boek over schrijven, al dan niet met fictieve elementen in verwerkt, maar laat ons het erop houden dit geen bewuste actie was, pure vergetelheid)
Nu moet zij zich voor dit feit zich gaan verantwoorden bij een politierechtbank! Ergens begrijp ik de logica hier wel achter.. Bij een zwaar ongeval kan de verzekering zich terugtrekken daar het niet aantoonbaar is dat het voertuig rijwaardig was etc. OK. Langs de andere kant heb ik zoiets van: 'komaan hé, ze rijdt al jaaaaaaren schadevrij met zo goed als geen overtredingen. We rapen de hondenstrontjes op van onze honden, zetten netjes de vuilzak buiten wanneer het hoort enz enz... kortom: modelburgers" :p
Dan komen we bij mijn vraag: is er geen oplossing dat ik rechtstreeks een minnelijke schikking ofzo kan vragen aan de politierechter of de procureur des konings en heel dit toneelstuk achterwege kan laten?

Alvast bedankt voor de info :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 05 sep 2017 16:39

Uiteraard kan dit niet; tot nader order kan je vervolging voor verkeersgerelateerde feiten niet afkopen. Als het openbaar ministerie u dagvaardt voor de politierechtbank, dan zal dit ook zo door de rechtbank worden behandeld.

Laat die minimaliserende houding maar achterwege; aan zonder geldig keuringsbewijs rondrijden wordt terecht zwaar getild.
"sowieso" schrijf je zo.

Franciscus
Berichten: 38590

#3 , 05 sep 2017 16:42

Gezien snelheid & keuring wordt dat blijkbaar automatisch politierechtbank.
Ter zitting kan uw echtgenote vragen wat ze wil ....
Wel zorgen dat voertuig ondertussen gekeurd is - liefst de dag na ontvangst van het afschrift PV of van het verhoor.

De rest van uw verhaal kan uw echtgenote best niet vertellen want dat soort antwoorden krijgen ze bij dertien in een dozijn.

Gewoon ja sorry - totaal vergeten - is ondertussen rechtgezet.
PS wat snelheid betreft na correctie 53 ... dan reed uw echtgenote rond de 60 op de kilometerteller in het voertuig.

Reclame

bulldog
Topic Starter
Berichten: 31
Locatie: Antwerpen

#4 , 05 sep 2017 16:57

ok bedankt voor de reacties :)

met in het bijzonder Franciscus, u hebt mij enkele jaren geleden ook enorm goed geholpen met mijn 'zaak' (wat zelfs niet is moeten voorkomen én waarvoor ik volledig in mijn recht ben gesteld!)
*edit: uiteraard voldoet het voertuig, meteen na kennisname van de politie, aan de wettelijke voorschriften!

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 05 sep 2017 17:01

Gewoon de fout erkennen en als er geen antecedenten zijn, de rechter om een milde straf (met uitstel) vragen.
"sowieso" schrijf je zo.

bulldog
Topic Starter
Berichten: 31
Locatie: Antwerpen

#6 , 05 sep 2017 17:04

Gewoon de fout erkennen en als er geen antecedenten zijn, de rechter om een milde straf (met uitstel) vragen.
u ook vriendelijk bedankt voor u bijdrage! :)

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 06 sep 2017 16:27

Wel zorgen dat voertuig ondertussen gekeurd is - liefst de dag na ontvangst van het afschrift PV of van het verhoor.
Dat helpt niet altijd; heb mijn auto eens laten keuren de dag nadat ik aan de kant was gezet. Politie Zoersel had gezegd dat het dan waarschijnlijk geseponeerd zou worden. Kostte me 750 euro.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

werner1
Berichten: 110

#8 , 06 sep 2017 21:43

Indien je bij je autoverzekering rechtsbijstand hebt laat je je best bijstaan door een advocaat, dit gratis.

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 14 sep 2017 13:11

Gratis? Ook als het gewoon een verkeersovertreding betreft, zonder schadegeval?

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#10 , 14 sep 2017 16:03

Gratis? Ook als het gewoon een verkeersovertreding betreft, zonder schadegeval?

bij mijn verzekering is dit toch, een goede argumentatie waarom men de overtreding betwist helpt natuurlijk :)

AdvoBleyaert
Berichten: 85
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brugge
Contacteer: Website

#11 , 15 sep 2017 17:36

Hangt van de rechtsbijstandspolis af.... Maar meestal inderdaad, professionele bijstand door een advocaat naar keuze en dit binnen de onderschreven rechtsbijstandsdekking van het betrokken motorvoertuig!
_________________
Advocaat Bart Bleyaert
http://www.bartbleyaert.be

__________________
Voorwaarden kosteloze tweedelijnsbijstand (pro deo)

FreelancerIT
Berichten: 1206

#12 , 18 sep 2017 01:34

Hoe lang kan je trouwens wachten op een dagvaarding voor zo'n gegeven. Ik heb hiervoor een PV ontvangen in maart 2016 (politieagent had me verkeerdelijk opgeschreven voor verkeerd parkeren en daarbij zat dan een 2de PV voor de keuring...

bulldog
Topic Starter
Berichten: 31
Locatie: Antwerpen

#13 , 24 okt 2017 10:13

dat kan tot een jaar na de feiten, dacht ik

lohabra
Berichten: 1015

#14 , 26 okt 2017 08:42

Wel zorgen dat voertuig ondertussen gekeurd is - liefst de dag na ontvangst van het afschrift PV of van het verhoor.
Dat helpt niet altijd; heb mijn auto eens laten keuren de dag nadat ik aan de kant was gezet. Politie Zoersel had gezegd dat het dan waarschijnlijk geseponeerd zou worden. Kostte me 750 euro.
De bestraffing had nog pittiger kunnen uitvallen indien ter zitting zou gebleken zijn dat uw voertuig dan nog steeds niet gekeurd was.

Dus om hieruit nu te concluderen dat het niet altijd zou helpen, is op z'n zachtst gezegd te kort door de bocht.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 01 dec 2017 01:11

Hoe is het afgelopen ?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”