GAS-boete kopij originele PV niet bijgevoegd?

PeterParkeer
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

GAS-boete kopij originele PV niet bijgevoegd?

#1 , 04 sep 2017 13:34

Ik heb een vraagje over GAs-boetes.
Volgens de wet moet bij een GAS-boete een afschrift van het PV toegevoegd worden.
Waaraan moet dit afschrift voldoen? Moet dit ook ondertekend zijn door de vaststellend ambtenaar of volstaat een copy/paste van de vaststellingen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 04 sep 2017 19:16

Ik lees nergens in de GAS-wetgeving dat u een afschrift kan krijgen van een origineel PV.
Origineel PV wordt gestuurd aan sanctionerend ambtenaar of voor de gemengde misdrijven aan procureur des Konings met eensluidend afschrift aan sanctionerend ambtenaar.
De S.A .stuurt u een AS. in die AS zal een kopie zitten van het PV.
Een kopie is geen afschrift en zal dus zeker niet getekend of voor eensluidend verklaard worden.
Indien parket optreedt dan zal u een minnelijke schikking of een dagvaarding krijgen.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013062404

Jabbe
Berichten: 586

#3 , 08 dec 2017 11:42

Het probleem met verbalisatie in Antwerpen is nogal vervelend aan het worden.

Je kan in Antwerpen heel gemakkelijk een GAS krijgen voor iets waar je niets meer van kan bewijzen.
Bvb. Je parkeert volkomen reglementair in de straat, hebt je parkeerticket betaald en een maand later ontvang je een AS van 't Stad in de bus met de melding dat je bent geverbaliseerd door een dienstdoend agent wegens het parkeren op de trottoir voor een garagepoort (met stickers parkeerverbod). Bij nazicht blijkt dat inderdaad dezelfde straat, maar niet de plaats (150m verder) waar de wagen reglementair geparkeerd stond.
Je moet al gek zijn om je wagen te parkeren waar je niet mag stilstaan vóór de ingang van een Joodse school waar ook militairen op wacht staan tijdens de periodes van terreuralarm. (dat zou dus de plek zijn waar onze wagen fout geparkeerd stond volgens PV)

Je gaat dit uitleggen aan de SA en die begrijpt de zaak volkomen. Er is misschien een foutje gebeurd, dus 'vragen dat na bij de dienstdoende agent', maar oom agent heeft lange staat van dienst (en is natuurlijk een beëdigd ambtenaar; als we die niet kunnen geloven, wie dan wel?) en kán dus de fout niet hebben gemaakt. Hij heeft wel degelijk 'de juiste wagen geverbaliseerd die fout geparkeerd stond'. Als wij kunnen aantonen dat de wagen niet op de foute plaats stond geparkeerd, dan hebben we het recht aan ons kant. Probeer maar eens. Dus, betalen maar die GAS of procederen. Als je zonder bewijzen staat, kun je ook niet veel hard maken.

Dus, vanaf nu neem ik telkens een duidelijke omgevingsfoto van onze geparkeerde wagen als wij ergens in Antwerpen parkeren. We zijn geleerd.


Wat betreft dat bord dat niet te zien is, volledig mee eens, maar men kan argumenteren dat je na het uitstappen je ervan moet vergewissen dat je wel degelijk daar mag parkeren, want dat is wat je bij de SA te horen krijgt, hoor. Busjes kunnen inderdaad het zicht ontnemen, maar dat mag je er niet van weerhouden om even voorbij het busje te gaan zien of er geen verkeersborden staan. :evil:
Je kan bvb. tijdens de verplaatsing naar de parkeerautomaat de omgeving bekijken en de verkeerstekens opzoeken eventueel aan begin van de straat of halverwege enz.. Soms wordt ik moedeloos van hun redenering.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 19 dec 2017 01:42

Dashcam ...

PeterParkeer
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 dec 2017 12:13

@Jabbe waar in de wegcode/wet staat dat je een toertje moet doen in de buurt van je wagen om op zoek te gaan naar verscholen borden?
Het is inderdaad hun standaard antwoord maar zonder enige verwijzing naar de juridische grond voor die redenering.

Jabbe
Berichten: 586

#6 , 21 dec 2017 16:34

Natuurlijk staat dat nergens, maar als je de nodige signalisatie 'niet hebt opgemerkt, ben je gezien'.
Na diverse retributies kijk ik dus maar beter even rond als de omgeving nieuw is of ik er lange tijd niet bent geweest, dan sta ik minder voor verrassingen. raad die ik ook aan anderen meegeef.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”