Verschillende stappen niet-betaling verkeersboete

gebruiker29
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Verschillende stappen niet-betaling verkeersboete

#1 , 04 sep 2017 13:34

De titel zegt het zelf. Wat zijn de verschillende stappen bij een niet-betaling van bvb. een simpele snelheidsovertreding.
Je krijgt de eerste maal de boete binnen per post en dan.. Ik hoor verschillende verhalen van "eerst een paar waarschuwingen, "meteen verhoging van de boete" tot "de deurwaarder aan huis.Een boete per post is toch nooit geldig voor een verhoging van de boete/deurwaarder, aangezien dit nooit kan bewezen worden of je de brief/herrineringsbrief hebt ontvangen of ben ik hier verkeerd?

Er zal hier toch wel een vastbepaald stramien bestaan ( denk ik toch?)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 04 sep 2017 15:22

Er zal hier toch wel een vastbepaald stramien bestaan ( denk ik toch?)
Dat bestaat zeker.
In veel gevallen ontvang je een minnelijke schikking, betaal je deze niet word je gedagvaard.
Ofwel is de overtreding te hoog en word je gedagvaard, eens er een vonnis is kan deurwaarder optreden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

gebruiker29
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 sep 2017 15:25

Dus stel dat je de boete per post niet ontvangen hebt word je meteen gedagvaard zonder aangetekende brief? Een brief per post kan toch nooit een bewijs zijn dat je deze wel degelijk ontvangen hebt?

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 04 sep 2017 15:30

Het moet ook niet bewezen worden, je moet uw verhaal dan maar doen op de politierechtbank. Die uitnodiging wordt wel aangetekend verstuurd.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 sep 2017 15:34

Een boete per post is toch nooit geldig voor een verhoging van de boete/deurwaarder, aangezien dit nooit kan bewezen worden of je de brief/herrineringsbrief hebt ontvangen of ben ik hier verkeerd?
Wie en waar heeft men je dit wijs gemaakt!

En het is waar de deurwaarder komt niet onmiddellijk dit innen.

Je krijgt 1 herinnering, en dan gaat je boete naar de politie rechtbank, deze dagvaarding is aangetekend maar kan ook via de deurwaarder komen.
Op de politie rechtbank word je sowieso veroordeeld en dit is altijd een groot pak meer dan je minnelijke schikking + het komt op je strafregister.

En dan komt de deurwaarder je dit vonnis betekenen met het bevel voor betaling.

Betaal je dit niet, dan komt de deurwaarder nog eens op je kosten en kijken ze op wat men kan beslag gelegd worden je wagen is altijd het eerste slachtoffer.

Heb je niks dan gaat men loonbeslag doen, gaat dit ook niet wel dan wachten ze tot het wel gaat misschien over 10 jaar, en als er controle op de weg is kan je wagen totaal in beslag genomen worden op de weg of eerst betalen.

Aan u om het eens uit te testen hoe dit juist verloopt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 04 sep 2017 15:40

Dus stel dat je de boete per post niet ontvangen hebt word je meteen gedagvaard zonder aangetekende brief? Een brief per post kan toch nooit een bewijs zijn dat je deze wel degelijk ontvangen hebt?
Een dagvaarding ontvang je van de deurwaarder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

gebruiker29
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 sep 2017 15:46

Een boete per post is toch nooit geldig voor een verhoging van de boete/deurwaarder, aangezien dit nooit kan bewezen worden of je de brief/herrineringsbrief hebt ontvangen of ben ik hier verkeerd?
Wie en waar heeft men je dit wijs gemaakt!

En het is waar de deurwaarder komt niet onmiddellijk dit innen.

Je krijgt 1 herinnering, en dan gaat je boete naar de politie rechtbank, deze dagvaarding is aangetekend maar kan ook via de deurwaarder komen.
Op de politie rechtbank word je sowieso veroordeeld en dit is altijd een groot pak meer dan je minnelijke schikking + het komt op je strafregister.

En dan komt de deurwaarder je dit vonnis betekenen met het bevel voor betaling.

Betaal je dit niet, dan komt de deurwaarder nog eens op je kosten en kijken ze op wat men kan beslag gelegd worden je wagen is altijd het eerste slachtoffer.

Heb je niks dan gaat men loonbeslag doen, gaat dit ook niet wel dan wachten ze tot het wel gaat misschien over 10 jaar, en als er controle op de weg is kan je wagen totaal in beslag genomen worden op de weg of eerst betalen.

Aan u om het eens uit te testen hoe dit juist verloopt !

Bedankt, dit is wat ik wou horen. Een duidelijk verloop van feiten en geen veronderstellingen.
Al vind ik persoonlijk dat de stap tussen een brief per post ontvangen en dagvaarding wel groot is..
Meteen een aangetekende brief (zoals dit blijkbaar het geval is voor het onrechtmatig betreden van de lage emissiezone in Antwerpen) toch handiger , maar zal dan ook wellicht weer duurder uitkomen voor de staat.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 sep 2017 15:54

Ik lees op ander forum dat voor het onrechtmatig betreden van de lage emissiezone in Antwerpen jongeren klagen dat ze dit niet weten !

Wel dit heeft maanden in de krant en op TV geweest, of leven jongeren soms op een andere planeet ???

de wegcode zegt dat je het reglement moet kennen op het grondgebied waar je u verplaatst.

Als je in Duitsland rijd dan moet hun wegcode kennen of je blijft hier in Vlaanderen!

Ik ben 72 jaar en ik wist dit van Antwerpen( woon in +/-Gent) voor dat het van toepassing was, en het eerste wat ik deed is zien of mijn wagen er nog in mocht, wat wel het geval was.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38594

#9 , 04 sep 2017 16:06

Niet vergeten ...bij niet betalen kan men ook de teruggave van belastingen inhouden.

Hou er ook rekening mee - is daarstraks nog in het nieuws geweest - bij controle aan buitengrenzen Schengen staat u ook gesignaleerd en dat is heel lastig als u een vliegtuig wil halen.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 04 sep 2017 16:12

[r.


maar zal dan ook wellicht weer duurder uitkomen voor de staat.
Dat denk je toch maar, want uiteindelijk ben jij het die betaald.

bisbro
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 sep 2017 16:27

Vroeger mocht je kiezen; boete of vervangende gevangenisstraf. Als je dan koos je voor het laatste, kwam men je halen en voerde u naar de gevangenis, die je al na een half uurtje weer mocht verlaten. De tweede keer deden ze zelfs die moeite niet meer. Ik heb de indruk dat dit voor bepaalde milieus nog altijd de gangbare praktijk is.

gebruiker29
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 sep 2017 16:33

[r.


maar zal dan ook wellicht weer duurder uitkomen voor de staat.
Dat denk je toch maar, want uiteindelijk ben jij het die betaald.
Dat sluit als een bus !

Franciscus
Berichten: 38594

#13 , 04 sep 2017 16:38

Kiezen .... dat is er nooit bijgeweest hoor.
Als u niet betaald dan was het gevangenisstraf .... en vanaf een aantal maanden is het nog steeds effectief gaan zitten.

bisbro
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#14 , 05 sep 2017 09:12

Kiezen .... dat is er nooit bijgeweest hoor.
Als u niet betaald dan was het gevangenisstraf .... en vanaf een aantal maanden is het nog steeds effectief gaan zitten.
Indertijd was dit vanaf 3 maand, maar de meeste verkeersboetes komen nooit aan die termijn en werden zo systematisch straffeloos gesteld.

Franciscus
Berichten: 38594

#15 , 05 sep 2017 12:58

Kan u ons de tekst bezorgen waar dat staat. Dus dat de veroordeelde de 'keuze' had tussen betalen en gevangenis?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”