Verschillende stappen niet-betaling verkeersboete

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

Re: Verschillende stappen niet-betaling verkeersboete

#16 , 05 sep 2017 14:50

Ik denk dat dit niet meer uitgevoerd word, de staat gebruik tegenwoordig andere middelen ze kiezen voor geld.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#17 , 05 sep 2017 21:28

Niet betaalde boeten staan in de verschillende datasystemen die ook via de ANPR camera's worden geraadpleegd.
Dus bij controle langs de baan -is het nu ter plaatse betalen of inhouden wagen.
Kan er dan toe leiden dat na X tijd parket een briefje laat bezorgen dat wagen verbeurd is ( u hebt er dan al voor getekend bij het inhouden van de wagen) en dan via het COIV => Fod Financiën die het voertuig verkopen.

bisbro
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#18 , 10 nov 2017 11:51

Kan u ons de tekst bezorgen waar dat staat. Dus dat de veroordeelde de 'keuze' had tussen betalen en gevangenis?

Tekst heb ik niet, maar wel eigen ervaring héél lang geleden. Gesprekken met politiemensen bevestigden deze praktijken.
Het was voor hun ook frustrerend dat degene die ze naar de gevangenis brachten sneller weer buiten was dan hunzelf omwille van administratieve verplichtingen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#19 , 10 nov 2017 13:29

De keuze is bij mijn weten steeds als volgt geweest men heeft een gevangenisstraf en een geldboete en op dit laatste was bij niet betalen een vervangende gevangenisstraf voorzien . Het is aan het openbaar ministerie om een straf te eisen. Staat lijnrecht tgo de wettelijke regels dat de rechter de straffen oplegt na de eis van openbaar ministerie. U of uw advocaat kon dan en nu nog iets anders voorstellen nu kan er veel gevraagd worden. Uiteindelijk beslist de rechter. Bij niet betalen van een boete was er de vervangende gevangenisstraf.
Ondertussen staat er op een aantal overtredingen geen vervangende gevangenisstraffen meer en ondertussen zal men de niet betaalde boeten op alle mogelijke wijzen innen. Nu meestal via belastingen of bij staande houding bij controle onmiddellijk te betalen. Bij niet (kunnen) betalen worden dan vermoedelijk de nodige beslagnames uitgevoerd.

Mijn vermoeden is dat de politieambtenaren wel de klok kende maar niet de klepel.

Daarom mijn vraag - ik kan ook fout zijn - welke wettekst?

bisbro
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#20 , 10 nov 2017 15:53

Blijkbaar is (was?) er een enorme kloof tussen "de wet" met zijn teksten, en de praktijk......

Franciscus
Berichten: 38583

#21 , 10 nov 2017 19:23

Neen hoor indertijd werd bij niet betaalde boeten zelfs een bevel tot gevangenneming uitgevaardigd dat werd uitgevoerd in de uren die ook van toepassing zijn voor huiszoeking - of bij aantreffen op openbare weg eender wanneer. Personen waren daarvoor en nu nog geseind.
Dus uw info klopt niet. Het was en is dus betalen of toen gevang of nu beslag op wagen.

lohabra
Berichten: 1015

#22 , 11 nov 2017 23:08

Volgens mij, lees je in >>> deze wetteksten (klik) wat de procedures zijn mbt verkeersboetes, wanneer die niet betaald worden.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#23 , 30 nov 2017 22:55

Niet betaalde boeten staan in de verschillende datasystemen die ook via de ANPR camera's worden geraadpleegd.
Dus bij controle langs de baan -is het nu ter plaatse betalen of inhouden wagen..
Dat gaat dan wel om door rechter uitgesproken boetes met vonnis in kracht van gewijsde ...

Niet met een onbetaalde OI of MS ...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#24 , 30 nov 2017 22:57

Volgens mij, lees je in >>> deze wetteksten (klik) wat de procedures zijn mbt verkeersboetes, wanneer die niet betaald worden.
Wordt het bevel tot betaling nu eigenlijk al gebruikt ?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#25 , 30 nov 2017 23:04

De titel zegt het zelf. Wat zijn de verschillende stappen bij een niet-betaling van bvb. een simpele snelheidsovertreding.
Je krijgt de eerste maal de boete binnen per post en dan.. Ik hoor verschillende verhalen van "eerst een paar waarschuwingen, "meteen verhoging van de boete" tot "de deurwaarder aan huis.Een boete per post is toch nooit geldig voor een verhoging van de boete/deurwaarder, aangezien dit nooit kan bewezen worden of je de brief/herrineringsbrief hebt ontvangen of ben ik hier verkeerd?

Er zal hier toch wel een vastbepaald stramien bestaan ( denk ik toch?)
Onmiddellijke inning (OI)
Herinnering OI op D+30 bij niet-betaling

Op D+60 gaat PV bij niet-betaling naar politieparket

Parket stuurt Minnelijke Schikking

Bij niet betaling MS , een herinnering aan die minnelijke schikking na afloop van de vooropgestelde betalingstermijn

Wordt er dan nog niet betaald -> dagvaarding door parket voor politierechtbank (normale rechtsgang)
Termijn: màànden tot een jaar na overtreding.


Zoals je eerder in deze draad kan zien, heeft parket ook de optie om een bevel tot betaling te sturen.
Of ze die optie al gebruiken ?????
Die moet je betalen, en indien je niet akkoord gaat, zélf beroep aantekenen bij de politierechtbank (omgekeerde rechtsgang, bewijs onschuld)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”