Parkeerverbod E3 - Auto weggetakeld, maar nooit borden die dag gezien. Kan ik een bewijs aanvragen van plaatsing borden?

JanssensR
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Parkeerverbod E3 - Auto weggetakeld, maar nooit borden die dag gezien. Kan ik een bewijs aanvragen van plaatsing borden?

#1 , 28 aug 2017 15:07

Dag iedereen,

Een korte beschrijving van de situatie:
- Ik ben woensdag 23 augustus om 13:30 aangekomen in Hasselt en had mij geparkeerd opde Kolonel Dusartplein Parking (congostraat feitelijk), waar je voor hoeft te betalen. Ik had een ticket genomen van die woensdag tot volgende week donderdag, aangezien ik op mijn kot zou zitten om te studeren voor de herexamen van deze donderdag aanstaande.

- Zondag kreeg ik de intentie om even naar huis te gaan om kleren weg te brengen en eten te halen. Ineens bleek mijn auto weg te zijn en ik was natuurlijk volledig in paniek, want het laatste wat je wil is dat de auto van je ouders gestolen wordt. Na even te praten met twee mannen of ze de auto hadden gezien, bleek na een kleine inspectie van het terrein dat iedereen zaterdag (tussen 7u en 19u) werd weggetakeld voor een evenement dat zou plaatsvinden op zaterdagavond (Ik had hier geen besef van, ik ben namelijk niet van Hasselt). Uiteindelijk naar de politie gegaan en mijn auto kunnen terugkrijgen, natuurlijk met de vermelding dat er mij een boete van 58 euro een een kost van 150 voor de takeldienst zal komen te staan.

Wat kan ik jullie vertellen:
- Ik heb GEEN idee meer of de borden al reeds woensdag er stonden. Ik kan mij het niet direct inbeelden en ook mijn vriendin die daar was met haar eigen auto had geen idee dat er ook maar enige vorm van borden waren (woensdagmiddag dus). Zondagavond stonden ze allemaal mooi overal verspreid, wat natuurlijk wel opviel.

- Ik heb al reeds contact opgenomen met de politie om EXPLICIET te vragen WANNEER de borden geplaatst zijn geweest, maar die vertellen mij een zeer vreemd verhaal. Eerst wisten ze niet over welke parking het ging (er zijn aan het dusart meerdere parkings, maar mijn beschrijving was zeer duidelijk). Achteraf gezien vertelden ze mij dat de borden op 23 augustus zijn weggehaald, om daarna weer op 24 augustus geplaatst te zijn geweest. Ze vertelden mij ook dat ik contact moest nemen met de Technische dienst van Hasselt om te kijken naar de videobeelden.

- Aangekomen bij de technische dienst vertellen ze mij dat ik geen toestemming krijg om naar die beelden te zien, dus er is al meteen een tegenstrijdigheid. Ze zeggen dat de politie dat heeft en dat ik naar daar moet gaan.


Uiteindelijk weet ik nog altijd niet wanneer de borden geplaatst zijn geweest. Kan ik hier op één of andere manier een bewijs van krijgen? Zo ja, wat zijn dan mijn opties? Het gaat er mij niet over om het geld, maar eerder dat ik op bijna geen enkele manier kan zien wanneer die borden geplaatst zijn geweest. Ik krijg alleen maar te horen dat er gefilmd is geweest en dat ik er niet op stond.

De boete zelf heb ik nog niet thuis binnengekregen. Zouden jullie het aanraden om hier stappen tegen te ondernemen?

Bedankt voor het lezen.

Met vriendelijke groeten,
JanssensR

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 aug 2017 20:52

Je moet de camerabeelden niet opvragen. Normaal noteert de technische dienst de nummerplaten die al geparkeerd stonden op het ogenblik van het plaatsen van de verkeersborden.

JanssensR
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 aug 2017 07:31

Je moet de camerabeelden niet opvragen. Normaal noteert de technische dienst de nummerplaten die al geparkeerd stonden op het ogenblik van het plaatsen van de verkeersborden.
Zo hebben ze het mij niet verteld, enkel dat de parking gefilmd werd. Maar dat blijft nog altijd niet mijn vraag: ik wil gewoon weten wanneer de borden geplaatst zijn geweest.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 29 aug 2017 10:10

Je moet de camerabeelden niet opvragen. Normaal noteert de technische dienst de nummerplaten die al geparkeerd stonden op het ogenblik van het plaatsen van de verkeersborden.
Ik vraag mij altijd af wat er zou gebeuren in volgende situaties (die wellicht wel durven voorkomen):
-Plaatser borden noteert "geen auto's aanwezig", terwijl er wel auto's zijn, maar om zich er snel van af te maken
-Plaatser borden vergeet 1 nummerplaat te noteren, niet gezien bijvoorbeeld

P-Stone
Berichten: 280

#5 , 30 aug 2017 20:59

...Ik ben woensdag 23 augustus om 13:30 aangekomen in Hasselt en had mij geparkeerd opde Kolonel Dusartplein Parking (congostraat feitelijk), waar je voor hoeft te betalen. Ik had een ticket genomen van die woensdag tot volgende week donderdag...
Kan je daar een ticket nemen voor een hele week ?
Op de website van de stad Hasselt staat :

Zone Dusart
Zone Dusart= Kolonel Dusartplein, Congostraat, Wijngaardstraat, Kapermolenstraat, Willekensmolenstraat, Sterrestraat, Arnold Maesstraat, gedeelte Maastrichtersteenweg, gedeelte Koning Boudewijnlaan.
Van maandag tot zaterdag: van 9 tot 19 uur parkeer je op straat tegen 1 euro voor het eerste uur, 2 euro voor het tweede uur en 3 euro per uur vanaf het derde uur. Je mag er maximum 10 uur per dag parkeren. Je kan er gratis parkeren op zondagen, wettelijke feestdagen en 11 juli.
Dus ik begrijp dat je daar maximum 10 uur per dag mag staan, en de tijdelijke borden zullen er wel van vrijdag gestaan hebben.
Even nieuwsgierig : Hoeveel had je dan wel betaald voor 8 dagen ?

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#6 , 31 aug 2017 06:25

Je moet de camerabeelden niet opvragen. Normaal noteert de technische dienst de nummerplaten die al geparkeerd stonden op het ogenblik van het plaatsen van de verkeersborden.
Zo hebben ze het mij niet verteld, enkel dat de parking gefilmd werd. Maar dat blijft nog altijd niet mijn vraag: ik wil gewoon weten wanneer de borden geplaatst zijn geweest.
De technische dienst zou dat normaal moeten noteren om betwisten daarover uit te sluiten.

JanssensR
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 aug 2017 12:19

@P-Stone: Je kan daar een ticket nemen voor de hele week. Het automaat geeft je gewoon de mogelijkheid om een ticket voor een specifieke periode te nemen (voor mij dus tot 31/08). Ik had er 14 euro voor betaald. Zeer goedkoop voor de plaats.

@Float: dat is het probleem juist: ik kan niet aan die informatie geraken. Een vriend van mij stelde voor om een aangetekend schrijven te doen.

P-Stone
Berichten: 280

#8 , 31 aug 2017 13:14

@P-Stone: Je kan daar een ticket nemen voor de hele week. Het automaat geeft je gewoon de mogelijkheid om een ticket voor een specifieke periode te nemen (voor mij dus tot 31/08). Ik had er 14 euro voor betaald. Zeer goedkoop voor de plaats.
Dat is inderdaad zeer goedkoop.
Dan zou ik met het ticket en de rekening van de takeling naar het stadhuis gaan en daar verhaal gaan halen. Jouw ticket geeft jou immers het recht om daar te staan. Volgens mij is dit een fout van de automaat, die mag immers geen tickets geven voor een langere periode. (De nieuwe automaten in Hasselt hebben nogal wat kinderziektes.) Aangezien de Stad verantwoordelijk is voor de automaat, moeten zij m.i. opdraaien voor de kosten (de takeling) en ervoor zorgen dat er geen verdere boete volgt.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”