retributie ticket

catharina5
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

retributie ticket

#1 , 27 aug 2017 18:57

De straat en aanpalende straten waar ik woon worden heraangelegd. Sommige delen zijn al heraangelegd maar nog niet afgewerkt en tot mijn verbazing krijg ik een retributie ticket voor het niet plaatsen van mijn parkeerschijf in een van deze straten.

Ik ben naar de parking shop gegaan en gevraagd waarom ik een ticket kreeg en heb ik ook uitgelegd dat dit een werfzone. Dat ik op eigen risico mijn auto geplaatst heb tussen de stenen, buizen en nog ander bouw materiaal.
Volgens hen maakt dit niet uit of het een werfzone is of niet en dat er daar wel degelijk een bord staat, parkeerschijf verplicht, want dit konden zij zien op google. Met handen en voeten uitgelegd dat dit een situatie van x aantal jaren terug is en dat dit nu heraangelegd wordt. Deze dame week niet van haar standpunt, ticket dient betaald te worden.
Dan maar een mail gestuurd met met foto's dat er geen parkeerborden staan, foto bord werkend mannetje erop en bord uitgezonderd plaatselijk verkeer, brief van aannemer dat het een werfzone is en een foto van mijn bewonerskaart.
Jammer genoeg houden zij nog steeds vol dat dit ticket dient te betaald worden.

Mijn vraag is kunnen zij mij een retributie ticket geven waar het een werfzone is en waar er geen borden staan, parkeerschijf verplicht.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 aug 2017 19:55

Soms staan die borden voor een grotere zone of zelfs aan de rand van de gemeente of stad. Men noemt ze "zoneborden"maar ze zijn even geldig als het bord in uw staat of op uw stoep.
Je kan het natuurlijk proberen en het voor de politierechtbank laten komen, maar de uitslag is zeer onzeker.
Je zou al door een deurwaarder ter plaatse de nodige vaststellingen moeten laten doen, om te bewijzen dat er geen borden staan

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 27 aug 2017 20:00

De rede dat het een werfzone is zal u niet vrijpleiten, voor de rest is het voor ons koffiedik kijken, welke borden er staan of niet staan.
Vraag dit even aan u wijkagent.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#4 , 27 aug 2017 20:05

Soms staan die borden voor een grotere zone of zelfs aan de rand van de gemeente of stad. Men noemt ze "zoneborden"maar ze zijn even geldig als het bord in uw staat of op uw stoep.
Je kan het natuurlijk proberen en het voor de politierechtbank laten komen, maar de uitslag is zeer onzeker.
Je zou al door een deurwaarder ter plaatse de nodige vaststellingen moeten laten doen, om te bewijzen dat er geen borden staan

ik denk niet dat werfzone borden voor lokale werken in een straat aan de rand van een gemeente/stad staan :oops:


de vraag is of het retributie bedrijf in feite wel bevoegd is om vaststellingen te doen op een straat werf, zoals de topic starter aangeeft mag er verkeer passeren (uitgezonderd plaatselijk verkeer) en staan er nergens verbodsborden om te parkeren.

het is niet uitzonderlijk dat buiten de normale werkuren (weekend; feestdag; . . .) het toegelaten is om een voertuig dan te parkeren op een straat werf.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 27 aug 2017 21:39

De borden parkeerzone zijn zoneborden. Die staan bv overal als u in Antwerpen onder de centers (is spoorwegbruggen) rijdt.
Ga maar eens via een bekende zoekmachine met kaarten op de singel staan en rij maar eens onder de spoorweg of via de singel richting binnenstad overal zoneborden.

Blaatpraat
Berichten: 3791

#6 , 28 aug 2017 12:42

en een foto van mijn bewonerskaart.
Stond je niet geparkeerd in de zone waarin je bewonerskaart geldig is (ongeacht of deze nu een werfzone is of niet)?

catharina5
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 aug 2017 21:28

In onze gemeente geldt een bewonerskaart en op sommige plaatsen is het beperkt parkeren en dan geldt alleen een parkeerschijf . In deze straat was het voor het een werfzone werd beperkt parkeren.

Zoals iemand hier aangestipt heeft, heb ik de wijkagent gecontacteerd met mijn vraag en blijkbaar was ik niet de enigste met dit probleem. Enkele bewoners van de straat hadden ook een retributie ticket gekregen, voor het niet plaatsen van hun parkeerschijf. Ik heb zo'n vermoeden dat er een te ijverige parkeerwachter er lustig op los ticket uitgedeeld heeft en het fijnste van al is dat sommige ticket werden geannuleerd en de ander zoals deze van mij geweigerd werd.

Morgen zal de wijkagent mij hieromtrent terug contacteren en kijken wat er mogelijk kan gedaan worden. Wordt vervolgd

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”