Jonge bestuurder 0,88 promille

Vandeurzen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Jonge bestuurder 0,88 promille

#1 , 25 aug 2017 22:08

Dag iedereen

Ik ben een jonge bestuurder en ben tegengehouden voor een alcoholcontrole terwijl ik aan het rijden was.

Ik blies 0,88 promille en moet in november voorkomen voor de politierechtbank van Leuven.

Mijn strafblad is blanco.

Nu vroeg ik me af aan wat ik me kon verwachten qua straf en hoe ik me het beste voorbereid om naar de rechtbank te gaan.

Info: Ten tijde van de controle had ik mijn rijbewijs & jaar en 361 dagen. Dus word ik gekwalificeerd als jonge bestuurder. Maar het verschil met gewone bestuurder is 4dagen..

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 aug 2017 07:43

De meeste autoverzekeringen voorzien rechtsbijstand waardoor je terecht kan bij een door jouw gekozen advocaat die wordt betaald door de verzekering. Heb je daarvoor al het nodige gedaan?

Vandeurzen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 aug 2017 09:19

Kan dit ook indien ik met een geleende bedrijfswagen rondreed?

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 26 aug 2017 09:23

Kan dit ook indien ik met een geleende bedrijfswagen rondreed?
Denk dat deze die de bedrijfswagen mocht gebruiken een groot probleem zal hebben, nee je kan geen gebruik maken van de rechtsbijstand verzekering.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 26 aug 2017 11:38

Car policies verbieden inderdaad meestal/altijd het laten besturen van een bedrijfswagen door anderen dan de gezinsleden tenzij de verkrijger van de bedrijfswagen als passagier aanwezig is. Car policy dus nakijken. Voorts maakte hij zich (onwetend misschien) schuldig aan het laten rijden door iemand onder invloed.

jef007
Berichten: 1679

#6 , 26 aug 2017 12:27

weeral ene waarbij het volledige verhaal met stukken en brokken verteld wordt

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 26 aug 2017 14:21

0,88 pro mille is de hoeveelheid alcohol in uw bloed ... is er dus het resultaat van een bloedproef.
Is er een bloedproef afgenomen?
https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /460-t4hs5 ( de volledige tekst)
Niet vergeten de bedragen zijn met 8 te vermenigvuldigen ( opdeciemen)

Indien 0,88 het resultaat is van alveolaire lucht dus ademanalyse zit u in de buurt van 2,02 mg/liter bloed
In het andere geval is het effectief de verwijzing naar Mgr/L en zit u bij de ademanalyse rond de 0,38-0,39 dan zal volgende van toepassing zijn

§ 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :
1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;

Mogelijk ook maar dat hangt van de omstandigheden af
Artikel 37/1

In geval van een veroordeling wegens overtreding van de artikelen 34, § 2, 35 of 36 kan de rechter, indien hij geen definitief verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreekt, voor een minimale periode van één jaar tot ten hoogste vijf jaar of voorgoed, de geldigheid van het rijbewijs van de overtreder beperken tot motorvoertuigen die uitgerust zijn met een alcoholslot op voorwaarde dat deze als bestuurder voldoet aan de voorwaarden van het in artikel 61quinquies, § 3 bedoelde omkaderingsprogramma. De rechter kan de geldboete verminderen met de volledige of gedeeltelijke kosten van de installatie en het gebruik van een alcoholslot in een voertuig evenals de kosten van het omkaderingsprogramma, zonder dat ze minder dan één euro mag bedragen.

Met een gevangenisstraf van één maand tot vijf jaar en met een verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een periode van één jaar tot ten hoogste vijf jaar of voorgoed, wordt gestraft hij die is veroordeeld wegens overtreding van het eerste lid en een motorvoertuig bestuurt dat niet uitgerust is met een alcoholslot, of die als bestuurder niet voldoet aan de voorwaarden van het omkaderingsprogramma.


En het is beginnend bestuurder niet jonge.
3. Voor wie is het van toepassing ?

Op iedereen die sinds minder dan twee jaar houder is van een Belgisch rijbewijs B, zelfs al betreft het motorvoertuig waarmee de overtreding begaan werd geen voertuig categorie B.
4. Wat houdt de strengere bestraffing in ?

De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”