Geflitst zone 30 - Wat te verwachten?

rirrkos
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Geflitst zone 30 - Wat te verwachten?

#1 , 25 aug 2017 13:24

Ik ben overlaatst geflitst geweest in de zone 30 tegen 77km/u (dus 71 na correctie) en moet binnenkort voorkomen.

Ik vraag me af wat ik mij hier aan kan verwachten, en wat ik tijdens de verdediging moet zeggen.

Even wat achtergrond informatie:
Ik heb mijn rijbewijs 5,5 jaar. Ik heb al enkele (minder zware) verkeersovertredingen in verband met snelheid begaan, maar nog nooit voor de rechter moeten komen. In princiepe weet de rechter dus ook niet wie er met de wagen reed bij de vorige overtredingen, aangezien ik niet de enige persoon ben die met die wagen rijdt.

Van de 5,5 jaar dat ik met de wagen rij, is de baan waar het hier om gaat 5 jaar 50 km/u geweest en pas vrij recentelijk zone 30 geworden.
Nu, ik geef toe, zelfs in zone 50 is 77 nog altijd veel te hard, maar het is wel een groot verschil tegenover zone 30 qua straffen.
Het is een brede baan waar geen school of iets dergelijks in de buurt is, dus waarom het ineens zone 30 is, geen idee. Als je er nu voorbij rijdt denk ik dat, zonder overdrijven, gemakkelijk nog 80% van de auto's er 50 per uur rijdt. Ik begrijp dat "de rest doet het ook" geen excuus is om de wet niet te volgen, maar is er een mogelijke manier om dit toch op een redelijke manier voor de rechter te brengen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 25 aug 2017 13:37

Uit de 'www.wegcode'
Minnelijke schikking
In principe wordt u gedagvaard
zo niet bedraagt de minnelijke schikking 404€
->intrekking rijbewijs mogelijk indien ter plaatse staande gehouden

Rechtbank
80-4000€
Verval van het recht tot sturen : verplicht (8 dagen tot 5 jaar)

Rechtbank kent ook uw minnelijke schikkingen als uw naam om de MS of OI stond als bestuurder of de nplt op uw naam staat.

rirrkos
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 aug 2017 13:42

Sorry, de term OI is mij niet bekend, wat betekent dit juist?

Hoe kunnen verder die minnelijke schikking uit het verleden stand houden in de rechtbank puur door het feit dat de nummerplaat op mijn naam staat? De wagen is in het verleden al geflitst geweest met familieleden achter het stuur waar ik dus verder niets mee te maken had. De rechter heeft toch geen enkel bewijs dat ik de bestuurder was op dat moment?
Laatst gewijzigd door rirrkos op 25 aug 2017 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 25 aug 2017 13:51

OI = Onmiddellijke Inning

De nummerplaathouder wordt bij gebrek aan informatie over de eigenlijke bestuurder verondersteld de bestuurder te zijn geweest:
Artikel 67bis

Wanneer een overtreding van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten is begaan met een motorvoertuig, ingeschreven op naam van een natuurlijke persoon, en de bestuurder bij de vaststelling van de overtreding niet geïdentificeerd werd, wordt vermoed dat deze is begaan door de titularis van de nummerplaat van het voertuig. Het vermoeden van schuld kan worden weerlegd met elk middel.
"sowieso" schrijf je zo.

LeenW
Berichten: 12811

#5 , 25 aug 2017 13:56

Hebt u in het verleden de schikkingen gewoon betaald of (zoals het moet) via het antwoordformulier doorgeschoven naar de werkelijke bestuurder?

rirrkos
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 aug 2017 14:03

De schikkingen zijn gewoon betaald, wel door de overtreder, die onder hetzelfde dak woont.
Op de PV stond er bijna letterlijk iets in de aard van "Merk op dat het antwoordformulier invullen indien u de schikking zal betalen compleet nutteloos is". Dit kan toch verkeerd geinterpreteerd worden, zeker met woorden "compleet nutteloos", die er letterlijk op stonden ...

LeenW
Berichten: 12811

#7 , 25 aug 2017 14:05

Als u betaalt, erkent u schuld, dat lijkt mij evident?

Nu ja, op zich kan u zich dus niet verdedigen tegen de eerdere overtredingen, maar als dat kleine zaken waren zonder rechtbank, gaat dat ook niet te zwaar meespelen. Maar onthou het voor in het vervolg!

rirrkos
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 aug 2017 14:08

Ok, bedankt! In het geval dat dit toch zou meespelen, heeft het dan nut om verklaringen van de overtreder voor te leggen die erkent de overtreding begaan te hebben?

LeenW
Berichten: 12811

#9 , 25 aug 2017 14:12

Mogelijk, kan ook averechts werken dat de rechter u een uitbrander geeft of u niet gelooft.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 25 aug 2017 16:17

SNELHEIDSOVERTREDINGEN

In een zone 30, schoolomgeving, woonerf en erf:

snelheidsoverschrijding tot 10 km/u : 53 euro;
snelheidsoverschrijding van meer dan 10 km/u : 53 euro + 11 euro voor elke bijkomende km/u.

Boven de 30km per uur te snel in een zone 30 is rechtbank (verplicht). Rijverbod van 8 tot 5 jaar, een boete tot max €4000.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”