Tijdelijk parkeerverbod - verkeersbord E1

tnl@telenet.be
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Tijdelijk parkeerverbod - verkeersbord E1

#1 , 18 aug 2017 14:37

Mijn auto werd weggesleept omdat ik geparkeerd stond op een reguliere parkeerplaats waar echter een tijdelijk parkeerverbod was door het plaatsen van tijdelijke verkeersborden E1 met aanduiding van datum en tijd.
Ik had de borden niet gezien (buiten mij meerdere andere overtreders waardoor het zicht op de borden belemmerd werd) en had dan enkel een parkeerboete verwacht. (auto stond voor niemand in de weg, vormde geen gevaar en tijdens de periode dat ik er stond waren er geen werken of dergelijke waardoor mijn voertuig verplaatst moest worden.)
Blijkt echter volgens de letter van de wet dat de politie dan toch mag laten takelen. (klopt dat?)
De tijdelijke verkeersborden E1 zijn echter op metaalkleurige palen bevestigd, niet op oranje palen zoals 'de letter van de wet' voorschrijft. Mag ik daar dan uit concluderen dat in lijn met 'de letter van de wet' zoals de politie die zelf graag hanteert deze borden eigenlijk niet reglementair zijn en dus ook niet rechtsgeldig?

Naast bovenstaande kernvraag over de rechtsgeldigheid, nog een bijkomende vraag. De auto werd weggesleept door een prive firma. De sleepkosten welke ik bij ophaling (bij die prive firma) moest betalen waren aanzienlijk. Bij navraag bij deze firma was het duidelijk dat de sleepkosten welke deze firma normaal zou hanteren (bij particuliere vraag) bijna verdubbeld werden door de tarieven die ze voor de politie moeten aanrekenen (exclusief de parkeerboete want die volgt nog). Kan dat zo maar?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 18 aug 2017 15:11

Ik had de borden niet gezien (buiten mij meerdere andere overtreders waardoor het zicht op de borden belemmerd werd) en had dan enkel een parkeerboete verwacht. (auto stond voor niemand in de weg, vormde geen gevaar en tijdens de periode dat ik er stond waren er geen werken of dergelijke waardoor mijn voertuig verplaatst moest worden.)
en
De auto werd weggesleept door een prive firma.
Is dit niet tegenstrijdig? Hoe kan je enkel een parkeerboete verwachten als je de borden niet gezien hebt?

P.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 18 aug 2017 22:30

Raar.
Takeltarieven zijn meestal via parket en voor de administratieve (gemeente) in protocol voorzien.
Uiteraard is de takelaar een privé firma maar zal u eerst langs politie moeten om een document te krijgen.
Ofwel betaald u ofwel niet maar dan wordt het een PV en politierechtbank
Dus geen oranje paal en achterzijde?

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”