Geflitst met niet gekeurd voertuig

Bart14bart
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Geflitst met niet gekeurd voertuig

#1 , 10 aug 2017 16:39

Hallo,

Mijn auto was al 11 maanden zonder geldig keuringsbewijs. Ik was me hier niet van bewust door onoplettendheid bij de vorige keuring: het was de eerste maal dat ik zelf ging. Er werd me niet gezegd dat de auto niet in orde was (lichten) en dus reed ik gewoon verder. Nu ben ik geflitst en heb ik een PV ontvangen voor te snel rijden en rijden met een ongekeurd voertuig. Ondertussen heb ik de wagen laten keuren (groene kaart) en heb deze mee opgestuurd met het PV.

Welke strafmaat verwachten jullie? Minnelijke schikking met geldboete of dagvaarding?
Ter info: ik heb al 12 jaar mijn rijbewijs en heb tot nu 2 boetes gehad voor (lichtjes) te snel rijden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 10 aug 2017 16:49

Hoeveel te snel reed je.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Bart14bart
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 aug 2017 17:10

67km/u (gecorrigeerde snelheid) waar 50km/u toegelaten is.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 10 aug 2017 17:26

Dan zal het waarschijnlijk een minnelijke schikking worden, geen keuring €174, snelheid tot 10 km €53 + €11 per km.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Bart14bart
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 aug 2017 17:33

Ok, bedankt voor de info. Vanaf wanneer dagvaardt men dan voor rijden zonder keuring?

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 10 aug 2017 18:46

In principe is niet gekeurd ook niet verzekerd..( verzekering zal niet uitbetalen) maar ik vermoed niet dat de rechtbank daar gebruik van zal maken.

Wacht af wat u binnen krijgt een MS direct betalen..
Anders wordt het binnen enkele maanden een dagvaarding.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 10 aug 2017 18:53

Ok, bedankt voor de info. Vanaf wanneer dagvaardt men dan voor rijden zonder keuring?
Enkel bij herhaaldelijk verval.
In principe is niet gekeurd ook niet verzekerd..( verzekering zal niet uitbetalen)
U bent wel wettelijk verzekerd, enkel bij ongeval kan verzekering kosten terug vorderen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Bart14bart
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 aug 2017 16:40

Enig idee hoe lang de verwerking van mijn antwoord op de PV duurt?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 aug 2017 16:42

Er werd me niet gezegd dat de auto niet in orde was (lichten) en dus reed ik gewoon verder.
Dit staat toch op het papier dat je krijgt? :?: :?: :?:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Blaatpraat
Berichten: 3793

#10 , 11 aug 2017 16:49

Er werd me niet gezegd dat de auto niet in orde was (lichten) en dus reed ik gewoon verder.
Dit staat toch op het papier dat je krijgt? :?: :?: :?:
Meer zelfs: tenzij TS kleurenblind is (kans is niet onbestaand, en dan begrijp ik het volkomen), kan je toch het verschil zien tussen groen (ok) en rood (problemen)?

Bart14bart
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 aug 2017 17:59

Ik ging van de veronderstelling uit dat men het zegt als je terug moet komen. Zoals ik zei, was ik nog nooit naar een keuring geweest. Het concept van een groen en rood papier heb ik nu wel door.

Iemand die weet van welke graad deze overtreding is (1, 2, 3 of 4)?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 aug 2017 18:06

Iemand die weet van welke graad deze overtreding is (1, 2, 3 of 4)?
Dit lees ik op een website " mijn boete"


Zware boete voor auto zonder keuringsbewijs

Bij een controle door de politie moet u uw keuringsbewijs tonen. Weigert u dat, of hebt u geen geldig bewijs van de technische keuring in uw wagen? Dan riskeert u:

een gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden;
een geldboete van € 80 tot € 80.000;
of één van deze straffen alleen.

Bij herhaling binnen de twee jaar wordt deze straf bovendien verdubbeld.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Issued
Berichten: 1227

#13 , 11 aug 2017 20:26

De graden van overtreding hebben enkel betrekking op het kb van de wegcode. Keuring is een ander kb. In praktijk: <1maand niet gekeurd is gewoon een waarschuwing. >1&<6 is een boete. Meer dan 6 maand gaat naar de rechter die beslist.

Bart14bart
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#14 , 11 aug 2017 21:02

De graden van overtreding hebben enkel betrekking op het kb van de wegcode. Keuring is een ander kb. In praktijk: <1maand niet gekeurd is gewoon een waarschuwing. >1&<6 is een boete. Meer dan 6 maand gaat naar de rechter die beslist.
Nuttige info, bedankt daarvoor. Ik vermoed wel dat die termijnen verschillen van parket tot parket. Zou dat kunnen?

Komt de rechter ook niet pas in actie bij dagvaarding? Het parket kan ook een minnelijke schikking voorstellen en dan komt de rechter niet in actie?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 11 aug 2017 21:35

De graden van overtreding hebben enkel betrekking op het kb van de wegcode. Keuring is een ander kb. In praktijk: <1maand niet gekeurd is gewoon een waarschuwing. >1&<6 is een boete. Meer dan 6 maand gaat naar de rechter die beslist.
Daar ben ik het niet mee eens, zonder keuring is een overtreding en daar staan geen tijdstippen op.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”