rijbewijs code 96

gwen75
Topic Starter
Berichten: 18

rijbewijs code 96

#1 , 10 aug 2017 09:49

ik zat met een vraag ivm het rijbewijs b code 96.
Ik ben in het bezit van mijn rijbewijs b sedert 1994, nu heb ik ergens op de site van gratis rijbewijs online forum gelezen dat je je rijbewijs b voor 19/01/2013 hebt je het rijbewijs code 96 een verworven recht blijkt te zijn.
hier over kan ik nergens geen info vinden kan er mij hier soms iemand raad over geven.
het probleem is mijn wagen weegt bijna 3 ton en ik zou dan met mijn huidige rijbewijs geen aanhangwagen van 750kg meer mogen trekken.
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 10 aug 2017 10:35

Met een rijbewijs B mag je wel degelijk een aanhangwagen tot 750kg trekken met een personenwagen met een MTM tot 3500 kg.

Zo ook mag je met een rijbewijs B een aanhangwagen van meer dan 750kg trekken indien het totale maximum gewicht van de sleep (voertuig + aanhangwagen) niet boven de 3500kg uitkomt. Met "code 96" verhoogt dit gewicht tot 4.250kg

Met een BE rijbewijs mag je aanhangwagens tot 3.500kg trekken (mits het trekkend voertuig dit toelaat natuurlijk)

Of "code 96" een verworven recht is op rijbewijzen van voor 2013 zou'k moeten (proberen) opzoeken ...
Laatst gewijzigd door Sirkii op 10 aug 2017 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 10 aug 2017 10:39

Je zal een examen moeten afleggen om u rijbewijs B + 96 te behalen. Vroeger had je daarvoor een BE nodig, de B+96 is een versoepeling zodat je niet het complete BE rijbewijs hoeft te halen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Tybo
Berichten: 145

#4 , 10 aug 2017 20:10

Geen verworven recht !

By the way, als je mocht gaan voor een rijbewijs voor het trekken van een aanhangwagen, waarom ga je niet onmiddellijk voor een rijbewijs BE ?
Een rijbewijs B + code 96 is eerder een tussenstap tot een rijbewijs BE...

Blaatpraat
Berichten: 3794

#5 , 10 aug 2017 22:42

Het rijbewijs B laat toe te rijden:

* met een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een Maximaal Toegelaten Massa (M.T.M.) tot maximaal 750 kg.
* met een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een MTM van méér dan 750 kg, op voorwaarde dat de MTM van het samenstel niet méér dan 3.500 kg bedraagt.


Het rijbewijs B, met code 96 laat toe te rijden:

* met een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een MTM van meer dan 750 kg, waarbij de M.T.M van het samenstel meer dan 3,5T, maar maximaal 4250 kg bedraagt.

Volgens mij mag TS dus gewoon met een rijbewijs B dit trekken.
Als je aanhangwagen maximaal 750kg weegt, zijn code 96 noch B+E van toepassing.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 10 aug 2017 23:10

het probleem is mijn wagen weegt bijna 3 ton en ik zou dan met mijn huidige rijbewijs geen aanhangwagen van 750kg meer mogen trekken.
met een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een MTM van méér dan 750 kg, op voorwaarde dat de MTM van het samenstel niet méér dan 3.500 kg bedraagt.
TS zijn gezamenlijk MTM is meer dan 3500 kg, daar heb je rijbewijs B + 96 voor nodig.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3794

#7 , 10 aug 2017 23:18

het probleem is mijn wagen weegt bijna 3 ton en ik zou dan met mijn huidige rijbewijs geen aanhangwagen van 750kg meer mogen trekken.
met een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een MTM van méér dan 750 kg, op voorwaarde dat de MTM van het samenstel niet méér dan 3.500 kg bedraagt.
TS zijn gezamenlijk MTM is meer dan 3500 kg, daar heb je rijbewijs B + 96 voor nodig.
Lees beide quotes nog eens goed door. :wink:

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 10 aug 2017 23:42

Het rijbewijs B laat toe te rijden:

* met een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een Maximaal Toegelaten Massa (M.T.M.) tot maximaal 750 kg.
* met een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een MTM van méér dan 750 kg, op voorwaarde dat de MTM van het samenstel niet méér dan 3.500 kg bedraagt.

Het rijbewijs B, met code 96 laat toe te rijden:

* met een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een MTM van meer dan 750 kg, waarbij de M.T.M van het samenstel meer dan 3,5T, maar maximaal 4250 kg bedraagt.
TS vraagt of dit kan met rijbewijs B
Zijn wagen weegt 3000kg en aanhangwagen 750kg, dit is toch meer dan 3500 MTM.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

BloodNight
Berichten: 621

#9 , 11 aug 2017 07:50

Om het voor iedereen makkelijk te maken.
Rijbewijs------------------------Trekkend voertuig----------------------------Aanhang ---------------------Samenstel
B rijbewijs-----------------MTM ≤ 3500 kg, max 8+1 PL----------------max 750 kg ----------------- -max 4250 kg
B rijbewijs-----------------MTM ≤ 3500 kg, max 8+1 PL----------------+750 kg-------------------------max 3500 kg
B code 96-----------------MTM ≤ 3500 kg, max 8+1 PL-----------------+750 kg-------------------------max 4250 kg


Hopelijk is het voor iedereen nu duidelijk.
Inzake het rijbewijs telt de MTM trouwens, niet hoe zwaar geladen.

Blaatpraat
Berichten: 3794

#10 , 11 aug 2017 10:19

Het rijbewijs B laat toe te rijden:

* met een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een Maximaal Toegelaten Massa (M.T.M.) tot maximaal 750 kg.
* met een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een MTM van méér dan 750 kg, op voorwaarde dat de MTM van het samenstel niet méér dan 3.500 kg bedraagt.

Het rijbewijs B, met code 96 laat toe te rijden:

* met een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een MTM van meer dan 750 kg, waarbij de M.T.M van het samenstel meer dan 3,5T, maar maximaal 4250 kg bedraagt.
TS vraagt of dit kan met rijbewijs B
Zijn wagen weegt 3000kg en aanhangwagen 750kg, dit is toch meer dan 3500 MTM.
Zolang je aanhangwagen niet meer dan 750kg weegt, mag je deze trekken met een rijbewijs B, ongeacht de totale MTM.
Wetende dat een rijbewijs B een maximale MTM van 3.5T heeft voor de wagen, komt dit dus neer op maximaal 4,25T met aanhangwagen, enkel en alleen met rijbewijs B.
Code 96 komt er pas bij kijken vanaf je boven de 750kg gaat, zolang je hieronder blijft is dit niet van toepassing.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 11 aug 2017 11:01

Akkoord Blaatpraat, maar TS spreekt hier niet van meer of minder dan 750kg.
Inzake het rijbewijs telt de MTM trouwens, niet hoe zwaar geladen.
Als de MTM 750kg is dan is dat tarra + lading.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

lohabra
Berichten: 1015

#12 , 16 aug 2017 16:14

Je zal een examen moeten afleggen om u rijbewijs B + 96 te behalen. Vroeger had je daarvoor een BE nodig, de B+96 is een versoepeling zodat je niet het complete BE rijbewijs hoeft te halen.
Het af te leggen praktijkexamen is identiek hetzelfde voor de code 96 als voor rijbewijs B+E. Het mogelijke opleidingstraject is hetzelfde, en het af te leggen examen is ook hetzelfde. Er is enkel een verschil qua voorwaarden waaraan de combinatie waarmee examen afgelegd wordt, moet voldoen. Al is zelfs daar een overlapping.

http://www.goca.be/upload/documents_rbp ... _BE_NL.pdf

Het zou dan ook nogal dwaas zijn, om voor dezelfde kostprijs, zelfde examen ..... een rijbewijs te behalen dat nadien beperktere mogelijkheden oplevert .....
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”