passeren geparkeerde auto in brede straat

CDB1
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

passeren geparkeerde auto in brede straat

#1 , 10 aug 2017 03:59

Ik heb recent een klein ongevalletje gehad waarbij ik en een andere bestuurder elkaars spiegel hebben geraakt.
We reden beide in tegenovergestelde richting in een straat waar aan weerszijde geparkeerd kan worden en dus makkelijk 3 auto's naast elkaar kunnen rijden. Op de plaats van het ongeval stond er aan mijn kant een geparkeerde auto.
Het is mij onduidelijk hoe het komt dat we elkaar geraakt hebben gezien ik niet ver van de geparkeerde auto reed.

Mijn vraag is: gezien de geparkeerde auto aan mijn kant stond, ben ik daarom onmiddellijk in fout?
Dus als er in een straat een auto geparkeerd staat moet je dan steeds erachter wachten; ookal kan je ernaast nog met 2 auto's passeren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 10 aug 2017 08:59

Dan stond die wagen dubbel geparkeerd?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 aug 2017 09:26

Je hebt twee zaken:
1. Elke weggebruiker moet uiterst rechts op de rijbaan rijden.
2. Als er een obstakel op de weg is, waardoor twee wagens niet kunnen kruisen, moet de wagen langs de kant van het obstakel, voorrang verlenen.

Het zal dus een discussie worden of de tegenligger niet ver genoeg naar rechts reed, ofwel dat het daar gewoon niet breed genoeg was om te passeren met twee, en jij dus had moeten wachten. Jij zal waarschijnlijk argumenteren dat het er breed genoeg was maar de tegenligger niet uiterst rechts treed, de tegenligger zal argumenteren dat dit niet het geval was en jij had moeten wachten.

Dubbeltje op zijn kant, denk ik. Kan je even de google maps coördinaten van de bewuste baan doorgeven?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 10 aug 2017 09:28

Je moet voldoende ruimte (3m) laten voor het tegenliggend verkeer. Of u in fout bent hangt van de breedte van de weg af.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”