Is verkeersbord C3 in het midden van een straat wettig?

andy1981
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Is verkeersbord C3 in het midden van een straat wettig?

#1 , 31 jul 2017 21:58

Hallo,

Ik heb een vraagje i.v.m. de plaatsing van verkeersbord C3 (Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder): een rode cirkel op witte achtergrond).

In de buurt waar ik woon heeft men onlangs om het sluipverkeer tegen te gaan enkele straten een 'knip' gegeven. Dit wil zeggen, een bord C3 met onderbord "Uitgezonderd vergunninghouders" en daarbij een ANPR-camera die de nummerplaat leest en vergelijkt met een databank van vergunninghouders.

Het merkwaardige is dat dit bord met camera in het midden van een vrij smalle straat staat waar men parallel mag parkeren en dus niet aan een kruispunt. Met andere woorden: ter hoogte van dit bord kan je geen andere richting uit en er is ook niet veel ruimte om te keren. Indien de situatie niet duidelijk is, kan ik nog een foto toevoegen. Mijn vraag is dus: is dit wettig? Kan je dit aanvechten? Ik vind hierover niets terug in de verkeerswetgeving.
Aan het kruispunt vóór je aan het bewuste bord komt, staat al wel hetzelfde bord met onderbord "50m", maar van hieruit kan je niet duidelijk zien dat als je de straat verder inrijdt (wat trouwens perfect mag), je niet meer tot aan het volgende kruispunt geraakt en eigenlijk geen kant meer uit kan.

Ik ben dus per ongeluk (onoplettendheid, en uit gewoonte) op een zondagmiddag (je kan dan moeilijk van sluipverkeer spreken) hier door gereden en dit leverde een GAS boete van 55 euro op. Maak ik een kans om aan de boete te ontsnappen als ik de situatie in vraag stel op het antwoordformulier?


Alvast bedankt voor de reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 31 jul 2017 22:23

U kan het proberen, maar er is een reden dat keren in de straat een verplicht te kennen manoeuvre voor het rijexamen is.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#3 , 31 jul 2017 23:34

U kan het proberen, maar er is een reden dat keren in de straat een verplicht te kennen manoeuvre voor het rijexamen is.

er moet dan wel voldoende ruimte zijn om dit manoeuvre te kunnen uitvoeren . . .

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 31 jul 2017 23:42

Borden dienen rechts geplaatst te zijn.
Dus links mag u zeker niet voorbijrijden.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”