Z-platen in Duitsland

hardlife
Topic Starter
Berichten: 94

Z-platen in Duitsland

#1 , 19 jul 2017 16:05

Geachte leden,

Ik worstel met volgende vraag:

Mag een Belgische handelaar met een wagen op handelaarsnummerplaten (Z-platen) in Duitsland rijden ?

Dat de wagen sowieso in Duitsland is verzekerd, werd bevestigd door de verzekeringsmakelaar. Echter weet deze geen antwoord op de vraag of het legaal is om in Duitsland rond te rijden met Belgische handelaarsplaten.

Zo weet ik dat dit bv. wél het geval is binnen de volledige BENELUX omdat hieromtrent een Verdrag bestaat. Is er een soortelijk verdrag tussen België en Duitsland ?

Wat zijn de gevolgen indien men in Duitsland wordt staande gehouden?

Alvast bedankt,

HL

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jul 2017 16:15

Commerciële platen in het buitenland

Het gebruik van commerciële platen is beperkt:

Proefrittenplaten zijn enkel toegelaten in België.
Handelaarsplaten zijn enkel toegelaten in de Benelux. Voor de overige landen moet aan het land men naartoe gaat toestemming gevraagd worden.

bron: https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkee ... ummerplaat

Ik denk wanneer je niet in orde bent men beslag kan legen op je wagen !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

hardlife
Topic Starter
Berichten: 94

#3 , 19 jul 2017 20:47

Bedankt voor dit bericht.

Ik neem aan dat dergelijke toestemming via de lokale Duitse douane kan worden gevraagd ?

grt.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 19 jul 2017 21:43

Dit is geregeld bij het internationaal verdrag inzake het wegverkeer dat gesloten werd te WENEN op 08/11/68.
Krachtens dit verdrag laten de verdragsluitende partijen voertuigen met buitenlands kenteken toe op hun grondgebied op voorwaarde dat het voertuig is geregistreerd in een Staat die is toegetreden.
Een voertuig dat onder dekking van een commercieel kenteken in het verkeer is gebracht, is echter niet geregistreerd....

De Benelux vormt hierop echter een uitzondering, dit ingevolge het Unieverdrag.
Voertuigen voorzien van :
- een Belgische handelaarsplaat;
- een Nederlands handelaarskenteken;
- een Luxemburgs handelaarskenteken;
mogen in deze landen (toch) in het verkeer worden gebracht.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Fluppe zuutes
Berichten: 126

#5 , 20 jul 2017 16:02

Sorry voor de opmerking maar ik heb zo een plaat op een belgisch voertuig ook gezien maar dan wel in Spanje.
Die is dus zonder controle blijkbaar tot ginder geraakt, en misschien nog terug ook.

Of had een toelating aangevraagd natuurlijk zoals ik nu zag :oops:

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 21 jul 2017 00:06

Sorry voor de opmerking maar ik heb zo een plaat op een belgisch voertuig ook gezien maar dan wel in Spanje.
Die is dus zonder controle blijkbaar tot ginder geraakt, en misschien nog terug ook.

Of had een toelating aangevraagd natuurlijk zoals ik nu zag :oops:
Niet alles wat niet in orde is wordt gepakt. Maar bij ongeval met veel schade ... Dom dom dus van de betrokkene. Verzekeraars lachen daar niet mee. Kans op problemen is klein maar de gevolgen zijn mogelijks groot....

sbm
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 jan 2018 23:43

Bedankt voor dit bericht.

Ik neem aan dat dergelijke toestemming via de lokale Duitse douane kan worden gevraagd ?

grt.
Heb je het al aangevraagd? Waar zou dit moeten gebeuren?

mvg

Jabbe
Berichten: 586

#8 , 19 jan 2018 17:17

Ik vond dit terug, al een paar jaar oud maar wellicht nog geldig:

https://www.autominded.be/forums/topic/ ... duitsland/

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”